jalostuskäyttö & sukutaulut

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Evie
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 174
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:12 am
Viesti:

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Evie »

Teetetään aikaisemmin pentue jossa on viisi pentua. Tykkääkö pennun ostaja että isää / äitiä käytettäisiin vielä toisella pentueella, jossa olisi myös viisi pentua?
No mä en itse pennunostajan kamalasti tykkäisi, riippuen tietysti täysin emän/isän suvusta, et miten harvinainen se on, vai onko evm, jne. Mut ymmärrän sen, jos koira on evm -sukuinen, niin sille teetetään kaksi pentuetta. Taino, sekin riippuu kyseessä olevasta rodusta taas, onko sillä miten iso kanta jo ennestään, vai vain pieni.

Tykkäätkö sinä vuoden tai kahden päästä, että koirasi löytyy monesta saman rotuisen koiran suvusta?
No ainakin parin koiran suvusta se olisi kiva löytyä, mutta ei kumminkaan liian yleisenä tietenkään oo kiva. ;>

Haluatko juuri sinä jättää käyttämättä mahtavasti menestynyttä ja huippu sukuista koiraasi sen takia, että suku on niin yleinen?
Mä en oo ikinä jättänyt käyttämättä mun koiraani jalostukseen, oli sen suku harvinainen/yleinen. Mut voihan sitä olla vaikka ottamattakin sitten pentua, jos on liian yleinen suku omaan mieleen.

Onko kivaa löytää huippu isä / äiti mutta sitten huomaat, että suvussa on sama isä / äiti joka on oman koirasi suvussa?
Eipä oo, jos olisin uutta pentua etsimässä itselleni. Mut sillon jätän yleensä väliin sen ja kyll se kieltämättä vähän kyrsii siin ;D

Mikä sinusta olisi maximi määrä pentuja yhdelle koiralle? Pitäisikö pentujen omistajien kanssa sopia, että ei käytetä ilman lupaa tai / eikä ainakaan teetetä 10pennun pentueita? Myönnätkö itse tehneesi "massa pennutusta" joskus, tietäen että pennuista käytetään suurinta osaa jalostukseen?
Oletko törmännyt tälläiseen, että koirasi suku on todella yleinen tai löydät monen saman rotuisen koiran suvusta saman isän / äidin?

Sopiva määrä on koiran suvusta riippuen 4-8, et jos on evm sukunen, niin sillon voi teettää sen kaksi pentuetta, jos tykkää. Mut sit tykkään, jos on enempi sukua, et se olis se yks pentue vaan, et saa sit sisaruksetkin teetellä, jos tulee semmonen mieli.
"Massa pennutusta", hmm, kyl mä varmaan oon semmostakin ehtinyt tekemään, mut ei se mun mielestä oo niin vakavaa täällä. ;D
Ja valitettavasti oon törmännyt tuohonkin, että noita samoja nimiä alkaa kertyilemään useemman koiran suvusta, mut sit täytyy vaan vähentää sitä pentujen määrää ko. sukuhaarasta..

Mitä vaaditte pentujen vanhemmilta? Pitkä kisakalenteri vai lyhyt, jossa on muutamia hyviä tuloksia? Onko luonteella/kuvilla/värillä väliä? Minkälainen on hyvä suku / huono suku?
Mulle vanhempien tulokset ei mitenkään järisyttävän paljon merkitse, onhan se kyl kiva, jos jokunen valionarvo sieltä löytyisi, mutta itse kun otan pentua, niin se tärkein seikka on se suku, sit et onko mulla oikeen värisiä kuvia pennulle jne. Hyvä suku on semmonen suht menestyneistä koirista kokoontuva, melko tasainen semmonen, mikä ei oo hirvittävän yleinen, vaan pysynyt sopivissa rajoissa. Arvostan semmoista koiraa, jolla on tasainen ja pidempi suku, mikä ei oo kumminkaan älyttömän yleinen. Hyvä suku voi olla myös evm -suku jne.

Mitä teistä koirasta pitäisi tutkituttaa ennen kun sitä käytetään jalostukseen vai saako ns. "tutkimatonta" teidän mielestä käyttää?
Mä en tutkituta ainakaan itse yhtään mitään pentujen vanhemmilta, mun mielestä se on vaan jotenkin "turhaa" tällä nykyisellä systeemillä virtuaalimaailmassa. ;> ja ihan hyvä niin.

Katsotteko paljon pennun/aikuisen sukua ostaessanne sen? Arvostatteko sukua?
Joo, se on aika iso asia siinä vaiheessa, kun oon ostamassa koiraa. Arvostan sukua, joka on melko pitkä ja semmonen, mistä huomaa, että niitä koiria on oikeesti mietitty, että mitä yhdistellään ja on pyritty siihen, et suku pysyis hyvänä.

Vaikuttaako pentueen koko siihen, otatko pennun?
Kyllä se vähäsen, en haluu mitään järisyttävän suuren pentueen pentua, haluan, että koiraa voi halutessa käyttää myöhemmin jalostukseen. Mut on kumminkin kiva, et on niitä sisaruksia.

Minkä kokoisia pentueita kannatat itse?
Tää vaihtelee niin paljon. Mut suurinpiirtein siinä 2-5, riippuen suvusta ja mimmosiin koteihin pennut on menossa. Pienempiä pentueita kannatan silloin, jos halutaan säilyttää jotain tiettyjä sukuhaaroja, tai sitten jos kyseessä on joku harvinaisempi rotu virtuaalimaailmassa.
Millis
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 104
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 3:15 pm

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Millis »

Teetetään aikaisemmin pentue jossa on viisi pentua. Tykkääkö pennun ostaja että isää / äitiä käytettäisiin vielä toisella pentueella, jossa olisi myös viisi pentua?
- Mikäli kyseessä on niinkin suuri pentue kuin 5 pentua, koiralla kannattaisi seuraavaksi teettää vain korkeintaan 3 pennun pentue.

Tykkäätkö sinä vuoden tai kahden päästä, että koirasi löytyy monesta saman rotuisen koiran suvusta?
- Onhan se ihan mukavaa nähdä omaa koiraa toisten virtuaalikoirien suvussa, mutta menee ehkä vähän oudoksi jos se pysyy suvussa noinkin pitkään o.o En osaa oikein sanoa.

Haluatko juuri sinä jättää käyttämättä mahtavasti menestynyttä ja huippu sukuista koiraasi sen takia, että suku on niin yleinen?
- Onhan se ikävää jos se oma mussukka on menestynyt superisti ja niin moninkertainen näyttelyvaliokin että, ja sitten suku on yleinen. Juuri tämän ongelman takia vältän ostamasta itselleni koiria yleisistä suvuista, mutta tässä tilanteessa jättäisin jalostamatta.

Onko kivaa löytää huippu isä / äiti mutta sitten huomaat, että suvussa on sama isä / äiti joka on oman koirasi suvussa?
- On kivaa löytää huippu-isä, mutta vähemmän kivaa huomata että on sukua koiralleni : <

Mikä sinusta olisi maximi määrä pentuja yhdelle koiralle? Pitäisikö pentujen omistajien kanssa sopia, että ei käytetä ilman lupaa tai / eikä ainakaan teetetä 10pennun pentueita? Myönnätkö itse tehneesi "massa pennutusta" joskus, tietäen että pennuista käytetään suurinta osaa jalostukseen?
Oletko törmännyt tälläiseen, että koirasi suku on todella yleinen tai löydät monen saman rotuisen koiran suvusta saman isän / äidin?
- Max. määrä olisi sellainen 2 pentuetta, eli korkeintaan noin 6-8 jälkeläistä. Pentujen omistajien kanssa tulee sopia koiran astutuksesta, mikäli suku alkaa käydä liian yleiseksi. Itse en ole massapennutusta harjoittanut, tosin joskus ihan huomaamatta meinaa teettää pentuen koiralla, jolla on jo jälkikasvua runsaasti maailmalla. Onneksi joku huomaavaisempi ihminen on aina ehtinyt tulla estämään aikeeni x) Minulla ei koskaan ole liiemmin ollut kovinkaan yleissukuisia koiria.

Mitä vaaditte pentujen vanhemmilta? Pitkä kisakalenteri vai lyhyt, jossa on muutamia hyviä tuloksia? Onko luonteella/kuvilla/värillä väliä? Minkälainen on hyvä suku / huono suku?
- Pentujen vanhemmilta vaadin ennenkaikkea terveyttä ja hyvää luonnetta. Hyvät, selkeät kuvat, kaunis/komea koira ja lukuisat kisatulokset ovat plussaa. Sukua katson vain sen verran, etteivät koirat ole sukulaisia ja en teetä pentua, jos suku on liian yleinen. Suosin yleensä evm-sukuisia ja lyhytsukuisia koiria.

Mitä teistä koirasta pitäisi tutkituttaa ennen kun sitä käytetään jalostukseen vai saako ns. "tutkimatonta" teidän mielestä käyttää?
- Eipä tuo virtuaalikoirilla niin väliä ole, mutta onhan se hyvä jos lonkat, kyynärät, silmät ja polvet on tutkittu,.

Katsotteko paljon pennun/aikuisen sukua ostaessanne sen? Arvostatteko sukua?
- Empä liiemmin.

Vaikuttaako pentueen koko siihen, otatko pennun?
- Kovin suuresta pentueesta en välttämättä ota pentua, riippuen tietenkin jos koira on niin ihku että sen omistaminen on täysin must.

Minkä kokoisia pentueita kannatat itse?
- Sellaista 2-4.
Kuva

PIIKKILANGAN - päk in pisnes.
Milka L.
Alkupalat
Viestit: 89
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2009 5:58 pm

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Milka L. »

Nyt jos sörkätään virtuaalihevoset mukaan, niin niin.

Hevonen ei kuitenkaan ole välttämättä paras vertailuehdokas koiralle, mutta kuitenkin.

Siis; iitse hankin yhdelle hevoselle korkeintaan 6-8 jälkeläistä, mielellään aina niin, että isä/emä on eri hevonen jotta jokaisesta tulisi suvultaan uniikki. Isä/emäedokkastakin katson ensin suvun - pituus, menestyneisyys (arvonimet jne.) ja sitten vasta kilpailumenestyksen josta olen kuitenkin melko tarkka (vaadin sijoituksia). Näin ollen (puoli)sisaruksia löytyy. Löytyy kuitenkin myös niitä, jotka eivät ole sukua, ja sisäsiitoksen mahdollisuuden minimoimiseksi voin vielä tuoda uusia hevosia, rakentaa uusia linjoja joita voi sitten myöhemmin risteyttää vanhojen kanssa. Lisäksi uusia ehdokkaita jalostuskaveriksi löytyy lähes väistämättä, eli tuonkin verran jälkeläisiä voidaan teettää aivan turvallisesti kun muitakin linjoja toki esiintyy.

Ja meidän hevosharrastajien puolesta on suorestaan kunnia, jos oma menestynyt hevonen löytyy hienojen hevosten sukutauluista, itse ainakin olisin todella ylpeä. Sehän on vain merkki menestyksestä kasvattajana, ja että oman kasvatin kanssa on päästy jatkamaan sukua ja niin edelleen. Ei mitään pahaa omasta mielestäni.

On kuitenkin niitäkin hevosia, jotka löytyvät monien sukutaulusta, ja niitä on alettu vältellä ainakin ensimmäisissä kolmessa, neljässä polvessa. Kyseisillä hevosilla, useimmiten oreilla, on kuitenkin yleensä suunnaton määrä jälkeläisiä (muistankohan väärin vai olisiko jollain ollut useampikin kymmen), ja hieman hillitymmällä jalostuksella olisi siitäkin päästy. Nyt ei kuitenkaan auta kuin vältellä kyseisiä nimiä, joka ei oikeastaan ole edes kovin vaativaa.

ruketi on puhunut ja lähettänyt nyt toisen viestinsä ^^
sateenkaari päättyi nakkikioskille
tellu.
Analysaattori
Viestit: 2738
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:30 pm

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja tellu. »

En nyt lähde vastailemaan täysin noihin kysymyksiin, mutta ..
itse tykkään kovasti tuonti koirista, joilal on siis evm. suku. Kasvatan itse suomenajokoiria ja on pentue tulossa juuri. Omistin ennen rodun kaksi urosta, joilla olen ihan kohtalaisesti menestynyt. Jotta pentue saataisiin syntymään, tarvitaan emä. Emä onkin evm. sukuinen tuonti Ruotsista. Jolla ei ole vielä kovasti tuloksia. Silti neljän pennun pentue on tulossa, tosin kaksi niistä tulee minulle itselleni.
Jos harvinaisesta rodusta on kyse, joiden edustajia ei siis kovastikkaan löydy -kannattaa harkita yhtä tai kahta pentuetta. Itse tässä tapauksessa en tee enempää pentueita nykyisen pentueen vanhemmille, ellei rotu yleisty. En halua että koirien suvuista löytyy samaa verta ja täten katsonkin miten valitsen pennnun tai jalostan koiriani. Joten evm. suku on mielestäni paras vaihtoehto.
Olen huono selittelijä.
LOPETTANUT!!
Anri
Syvällistä
Viestit: 630
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:37 am
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Anri »

Teetetään aikaisemmin pentue jossa on viisi pentua. Tykkääkö pennun ostaja että isää / äitiä käytettäisiin vielä toisella pentueella, jossa olisi myös viisi pentua?
En ainakaan minä. Haluan tietää onko vanhemmille suunnitteilla vielä toinen pentueellinen koiria ennen kuin otan pentua.

Tykkäätkö sinä vuoden tai kahden päästä, että koirasi löytyy monesta saman rotuisen koiran suvusta?
Hmm.. Tuskin tykkäisin. Sellaista tilannetta pyrin välttämään.
Haluatko juuri sinä jättää käyttämättä mahtavasti menestynyttä ja huippu sukuista koiraasi sen takia, että suku on niin yleinen?
Yritän tietenkin tiedustella onko tulossa lisää pentuja sisarille ym., mutta jos tilanne olisi se että niille olisi suunnitteilla pentueita, niin harkitsisin muutaman kerran.

Onko kivaa löytää huippu isä / äiti mutta sitten huomaat, että suvussa on sama isä / äiti joka on oman koirasi suvussa?

No eikai se kovin kivaa olis, sitten vain pitäisi etsiä uusi hellu : D

Mikä sinusta olisi maximi määrä pentuja yhdelle koiralle? Pitäisikö pentujen omistajien kanssa sopia, että ei käytetä ilman lupaa tai / eikä ainakaan teetetä 10pennun pentueita? Myönnätkö itse tehneesi "massa pennutusta" joskus, tietäen että pennuista käytetään suurinta osaa jalostukseen?
Oletko törmännyt tälläiseen, että koirasi suku on todella yleinen tai löydät monen saman rotuisen koiran suvusta saman isän / äidin?

Yhdelle koiralle semmonen 5 on aika sopiva määrä, siis jälkeläisiä. Pennuista sitten vaikka vain 3 jalostukseen. Kyllä haluan tietää jos kasvateilleni on jälkikasvua suunnitteilla ja sopia hiukan pentujen määrää ym. Noohh.. nyt on pari pentuetta siinä pisteessä että kaikkia kasvatteja käytettäisiin jalostukseen. Mutta onneksi suvut eivät ko. koirilla ole yleisiä joten kaikille joku pieni pentue on iha ok. Itseasiassa slku "Tieralla" on tämmöinen suku, että minä sain ainoana ko. pentueesta käyttää Tieraa jalostukseen. Muut ovatkin harvempi sukuisia.


Mitä vaaditte pentujen vanhemmilta? Pitkä kisakalenteri vai lyhyt, jossa on muutamia hyviä tuloksia? Onko luonteella/kuvilla/värillä väliä? Minkälainen on hyvä suku / huono suku?

Hyvä suku on sellainen, että löytyy koiria vaikka toiseen polveen saakka. Vanhemmilla ei ole kuin yksi pentue ja koiralla itsellään vaikkapa 2 sisarusta joista vain toisella on yksi pieni pentue. Tällainen koira olisi oivaa jalostusmateriaalia. Kuvia katson sen verran että koira miellyttää silmääni. Tuon kisakalenterin kanssa olen vähän vaiheilla.. jos koiralla on pitkä kalenteri on sillä yleensä myös titteleitä ja pitkä on osoitus aktiivisuudesta. Lyhyt taasen on enempi tätä tämmöstä tuuria =D



Mitä teistä koirasta pitäisi tutkituttaa ennen kun sitä käytetään jalostukseen vai saako ns. "tutkimatonta" teidän mielestä käyttää?

Monet eivät tutkituta virt. koiriaan, joten aivan sama onko tutkittu vai ei.


Katsotteko paljon pennun/aikuisen sukua ostaessanne sen? Arvostatteko sukua?


Arvostan sukua ja katson todella paljon vanhempien sukutauluja.


Vaikuttaako pentueen koko siihen, otatko pennun?


Vaikuttaa, itse pentueen koolla ei ole väliä vaan sillä kuinka moni menee jalostukseen.


Minkä kokoisia pentueita kannatat itse?

3-4 pentua suvusta riippuen.
Avatar
Sikko
Floodari
Viestit: 3256
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:20 pm
Paikkakunta: Tamperse

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Sikko »

Teetetään aikaisemmin pentue jossa on viisi pentua. Tykkääkö pennun ostaja että isää / äitiä käytettäisiin vielä toisella pentueella, jossa olisi myös viisi pentua?
- No sehän ihan täysin riippuu! En käsitä tätä kauheaa vouhotusta siitä, että suvut yleistyy liikaa omg, koska kyllä sitä "pahinta" osataan varoa, vaikka sitä iskää/äitiä käytettäisiin pariinkin otteeseen jalostukseen. Se riippuu siitä suvun yleisyydestä.

Tykkäätkö sinä vuoden tai kahden päästä, että koirasi löytyy monesta saman rotuisen koiran suvusta?
- Tykkäisin, mutta en tiedä tarkoitatko, että yksi ja sama koira löytyisi monen koiran sukutaulusta vai yleensäkin koirani.

Haluatko juuri sinä jättää käyttämättä mahtavasti menestynyttä ja huippu sukuista koiraasi sen takia, että suku on niin yleinen?
- Jos koiralla on niin yleinen suku kuin joillain suomenlapinkoirilla joitakin vuosia sitten, en kyllä käyttäisi. Miten määrittelet huippusuvun?

Onko kivaa löytää huippu isä / äiti mutta sitten huomaat, että suvussa on sama isä / äiti joka on oman koirasi suvussa?
- No ei kai se kivaa olis?

Mikä sinusta olisi maximi määrä pentuja yhdelle koiralle? Pitäisikö pentujen omistajien kanssa sopia, että ei käytetä ilman lupaa tai / eikä ainakaan teetetä 10pennun pentueita? Myönnätkö itse tehneesi "massa pennutusta" joskus, tietäen että pennuista käytetään suurinta osaa jalostukseen?
Oletko törmännyt tälläiseen, että koirasi suku on todella yleinen tai löydät monen saman rotuisen koiran suvusta saman isän / äidin?

- Minusta ois kerrassaan siistiä, jos niitä pentuja syntyis joskus vaikka 6-7, kun yleensä se 5 pentua on ehdoton maksimi. Vaikka ne suvut yleistyy, ei se tarkoita samaa kuin sukusiittoisuus. Onkohan se juuri sukusiittoisuus mitä tässä pelätään vai mikä? Itse haluan pitää tietyt sukulinjaukset erillään toisistaan evm. koirien sun muiden avulla ja värittää muutenkin koirien sukutauluja näin, mutta joillakin se menee ihan yli. Yhdelle ihan hyväsukuiselle perushurtalle sopiva pentumäärä ois joku n. 10, kahdessa erässä olettaen. Ei se minusta ole massapennutusta, kun vaan valitaan huolella isukki ja äityli, ettei tule tosiaan mitään sukusiitospropleemia.

Mitä vaaditte pentujen vanhemmilta? Pitkä kisakalenteri vai lyhyt, jossa on muutamia hyviä tuloksia? Onko luonteella/kuvilla/värillä väliä? Minkälainen on hyvä suku / huono suku?
- Tietysti ennemmin paljon meriittejä, koska silloin minusta tuntuu, että kasvattaja oikeasti panostaa jalostamiseen. Hyvä suku on suhteellisen pitkä ja ehkä hippusen verran harvinainen. Ei sukusiitosta jne, niin kaikki on hyvin. Huono suku on sukusiittoinen ja liian yleinen.

Mitä teistä koirasta pitäisi tutkituttaa ennen kun sitä käytetään jalostukseen vai saako ns. "tutkimatonta" teidän mielestä käyttää?
- Minusta ois ihan mahtavaa, jos esim. lonkkia kuvattais ahkerammin, mutta ongelmaksi tulee tietenkin se, että kaikki toivovat niitä A-B-lonkkia ja monilla on periaatteena, että esim. C-lonkkaisia ei käytetä jalostukseen. Muuten kivat C-lonkkaiset koirat jäisivät siis täysin käyttämättä. Ei siis ole välttämätöntä.


Katsotteko paljon pennun/aikuisen sukua ostaessanne sen? Arvostatteko sukua?
- Tottakai! Tsiikailen suvut aina läpi ja arvostan kyllä. Mitä pitempi, sen parempi!


Vaikuttaako pentueen koko siihen, otatko pennun?

- Toisinaan kyllä, mutta riippuu jälleen mistä roikkuu.

Minkä kokoisia pentueita kannatat itse?
- Mahdollisimman erilaisia eli 1-7 väliltä.
you know what i like about people?
their dogs
rede
Epätoivoinen katse
Viestit: 436
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 3:25 pm

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja rede »

Teetetään aikaisemmin pentue jossa on viisi pentua. Tykkääkö pennun ostaja että isää / äitiä käytettäisiin vielä toisella pentueella, jossa olisi myös viisi pentua?
- Viisi ei edes ole paha mielestäni. Kuten Sikko ylhäällä mainitsit tuosta svut yleistyy-hössötyksestä, niin ainahan voi keksiä niitä evm. koiria, jos näyttää siltä, että omalle koiralle ei löydy sopivaa sulhasehdokasta tai ihan muuten vaan, jos näyttää siltä, että nyt alkaa sukutaulut näyttää pahalle, ellei asialle tee jotain. Ainakin omissa rodussani koirat vaihtelevat jo vuoden aikana niin paljon, ettei yleisiä sukuja kerkeä tulla...

Tykkäätkö sinä vuoden tai kahden päästä, että koirasi löytyy monesta saman rotuisen koiran suvusta?
- Onhan se kiva huomata, että omat koirat löytyvät sukutaulussa pitkältä, mutta ei se määrä vaan laatu. Mielestäni on kiva huomata, että oman koira jälkeläiset ja niiden jälkeläisest [tai vain muutama] pärjäävät hyvin. Tulen siitä aika ylpeäksi.

Haluatko juuri sinä jättää käyttämättä mahtavasti menestynyttä ja huippu sukuista koiraasi sen takia, että suku on niin yleinen?
- Jos kiusaus vuosien mittaan kasvaisi vastustamattomaksi niin voisin käyttääkin pienen pentueen tekoon kerran, etenkin kun näissä roduissa joita harrastan niin suku ei paljoa pysty yleistymään, kun uusia evm. koiria tulee enemmän kuin pentueita.

Onko kivaa löytää huippu isä / äiti mutta sitten huomaat, että suvussa on sama isä / äiti joka on oman koirasi suvussa?
- Eihän tuo kivaa olisi.

Mikä sinusta olisi maximi määrä pentuja yhdelle koiralle? Pitäisikö pentujen omistajien kanssa sopia, että ei käytetä ilman lupaa tai / eikä ainakaan teetetä 10pennun pentueita? Myönnätkö itse tehneesi "massa pennutusta" joskus, tietäen että pennuista käytetään suurinta osaa jalostukseen?
Oletko törmännyt tälläiseen, että koirasi suku on todella yleinen tai löydät monen saman rotuisen koiran suvusta saman isän / äidin?

Pentujen määrä vähän riippuu rodun tilanteesta. Onko sitä jalostusmateriaalia sitten niin, että pennuillekin löytyisi vielä sulhas/morsianehdokkaita? Mitä harvinaisempi rotu ja yleisempi suku, sitä pienempiä pentuemääriä suosin...
Itselläni suurin pentue taitaa olla 7 vaiko 9? Anyway yhtä tämän pentueen koirista käytettiin jalostukseen ja kaksi on vielä hengissä. Eikä tätä welsheillä ennen yleistälinjaa enää ole yhdenkään welshin sukutaulussa, ei ainakaan minun silmiini ole pistänyt.

Mitä vaaditte pentujen vanhemmilta? Pitkä kisakalenteri vai lyhyt, jossa on muutamia hyviä tuloksia? Onko luonteella/kuvilla/värillä väliä? Minkälainen on hyvä suku / huono suku?
- Saavutuksia muustakin kuin näyttelyistä. Nykyisessä kennelissä springereille on ehdotonta plussaa mejässä menestyminen, mutta toki muutkin lajit ja niissä menestyminen on ehdotonta plussaa. Ihanne yksilö olisi hyvin menestynyt vähän joka lajissa, sukua löytyy, mutta harvinainen suku.

Mitä teistä koirasta pitäisi tutkituttaa ennen kun sitä käytetään jalostukseen vai saako ns. "tutkimatonta" teidän mielestä käyttää?

- Itse en tutkituta koiriani, enkä vaadi sitä muiltakaan. On aika hassua, jos jättää muuten nappikoiran käyttämättä, mutta lonkat arvottaisiinkin d:ksi ja siihen jäisi jalostuskäyttö. Kyllä minua ainakin risoisi ja pahasti.


Katsotteko paljon pennun/aikuisen sukua ostaessanne sen? Arvostatteko sukua?
- Jepjep. Ylipäätään kasvattajan sivut tsekkaan, että kennelin sivut on ihan jees ja kunnolliset ja kaikkea muuta. Vanhemmat seulon tarkkaan läpi, koska pennulle luonnetta kirjoittaessa katson vanhempien luonteita ja saavutuksia ja kerron mitä tempperamenttia on periytynyt keltäkin.

Vaikuttaako pentueen koko siihen, otatko pennun?
- Riippuu hieman. Ei se ykkösjuttu ole, koska kunnollinen kasvattaja osaa kyllä säännöstellä pentueen koon ilman minun boikottia.

Minkä kokoisia pentueita kannatat itse?

1-7 on aika jees.
Parisuhde ononnellinen, kun tietää, mistä irtokarkeista toinen pitää.
Avatar
Vivienne
Nakkisotilas
Viestit: 296
Liittynyt: Ma Elo 24, 2009 10:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Vivienne »

Ilkeä nosto, mutta mielenkiinnosta kysyn, että onko kukaan teistä saanut tehtyä ns. virtuaalista koiranettiä jollekkin tietylle rodulle?
Rupesi kauheasti tässä yön pimeydessä kiinnostamaan jostakin rodusta tälläisen tekeminen..
Jokainen tarina loppuu aikanaan.
Tääkin loppui jo.
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

^ VFCI:llä on koirarekisteri, mutta siellä ei ole sukutauluja tai muuta vanhempia enempää.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Avatar
juulia
Floodari
Viestit: 3051
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:54 pm

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja juulia »

Kiinnostuin vastaamaan.

Teetetään aikaisemmin pentue jossa on viisi pentua. Tykkääkö pennun ostaja että isää / äitiä käytettäisiin vielä toisella pentueella, jossa olisi myös viisi pentua?
- Eihän tuo pennunostajana kivaa olisi enkä kasvattajana ehkä kahta noin isoa pentuetta teettäisi. Jos toisessa olis vaikka kolme ja toisessa viisi niin sitten olisi ihan ok. Mutta muuten, mikäs siinä jos haluaa teettää kaksi pentuetta, mutta ei niiden ihan noin isoja tarvitse olla.

Tykkäätkö sinä vuoden tai kahden päästä, että koirasi löytyy monesta saman rotuisen koiran suvusta?
- No ei siinä mun mielestä olisi sinänsä mitään pahaa. Nykyisillä koirillani vain kahdella on jälkikasvua, ja ne ovat aika harvinaista rotua. Jos ne vuoden tai parin päästä löytyisivät usean sukutaulusta niin se olis ihan kiva, kunhan pentueet olisi teetetty harkiten kuitenkin.

Haluatko juuri sinä jättää käyttämättä mahtavasti menestynyttä ja huippu sukuista koiraasi sen takia, että suku on niin yleinen?
- Ei kukaan koira voi olla huippusukuinen jos sen suku on kerran niin yleinen? No, tässä tilanteessa ehkä odottelisin hieman ja tekisin itsekin tästä rodusta evm- koiria ja katselisin josko vuoden parin mittaan kanta kasvaisi muustakin kun kyseisestä suvusta. Jos suku harvinaistuisi hieman niin kyllä saattaisin kyseistä koiraa jalostukseen käyttää.

Onko kivaa löytää huippu isä / äiti mutta sitten huomaat, että suvussa on sama isä / äiti joka on oman koirasi suvussa?
- Eipä sille oikein voisi mitään, uutta isä/emäehdokasta sitten vaan etsimään.

Mikä sinusta olisi maximi määrä pentuja yhdelle koiralle? Pitäisikö pentujen omistajien kanssa sopia, että ei käytetä ilman lupaa tai / eikä ainakaan teetetä 10pennun pentueita? Myönnätkö itse tehneesi "massa pennutusta" joskus, tietäen että pennuista käytetään suurinta osaa jalostukseen?
Oletko törmännyt tälläiseen, että koirasi suku on todella yleinen tai löydät monen saman rotuisen koiran suvusta saman isän / äidin?
- En ole tietääkseni tehnyt. Tosin en ole montaa pentuetta teettänytkään kun on huono arpaonni ja koirille tulee niukasti tuloksia :D. Mitä maximipentumäärään tulee, se on aika koirakohtaista. Pentueisiini syntyy riippuen varaajista/suvun yleisyydestä 3-5 pentua, eli jos yhdelle koiralle teetetään kaksi pentuetta jossa tosiaan olisi molemmissa 3-5 pentua, olisi maximimäärä koiraa kohden silloin 6-10. Itse sovin aina kasvattieni omistajien kanssa tapauskohtaisesti maximipentumääristä ja kysyn kasvattajalta ennen koiran käyttämistä jalostukseen montako pentua saa teettää. Vaikka maalaisjärkikin on tässä apuna. Itse pidän kasvattieni kanssa rajana n. 8 pentua, jos saman pentueen kaikkia käytetään jalostukseen ja kyseessä on yleinen suku niin silloin vain n. 3 pentua/kasvatti.
En ole tällä hetkellä kasvattamani espanjanvesikoiran kanssa törmännyt tuollaiseen tilanteeseen sillä evm- sukuisia koiria on todella paljon. Kasvatan myös cockerspanieleita mutta koska en vielä cockereitani ole käyttämässä jalostukseen en ole tutustunut omaa cockeriani lukuunottamatta niiden sukutauluihin.

Mitä vaaditte pentujen vanhemmilta? Pitkä kisakalenteri vai lyhyt, jossa on muutamia hyviä tuloksia? Onko luonteella/kuvilla/värillä väliä? Minkälainen on hyvä suku / huono suku?
- Tämä on tapauskohtaista mutta yleisenä vaatimuksenani on molempien rotujen kanssa BH- koe suoritettuna, näyttelyistä ERI, spanieleiden taipumuskoe suoritettuna ja metsäjäljestä tulos. Luonteella ei ole suurempaa väliä sillä en ole vielä törmännyt ihmis/koirasyöjäisäehdokkaisiin :----D. Kuvilla ja värillä on väliä jos haluan periyttää jotain väriä. Lisäksi perrojen kanssa pidän samaa linjaa kuin IRL eli kahta töpö- tai lyhythäntäistä ei risteytetä keskenään, toisen vanhemmista pitää olla pitkähäntäinen.
Hyvä suku voi olla pitkä tai lyhyt, tapauskohtaisesti. Ei kuitenkaan liian yleinen. Pitkät, ei-yleiset suvut on aina kivoja käyttää jalostukseen.

Mitä teistä koirasta pitäisi tutkituttaa ennen kun sitä käytetään jalostukseen vai saako ns. "tutkimatonta" teidän mielestä käyttää?
- Sillä ei ole kovin paljon väliä, ei ole pakko tutkia. Omat koirani tutkitutan lähinnä huvin vuoksi.

Katsotteko paljon pennun/aikuisen sukua ostaessanne sen? Arvostatteko sukua?
- Kasvattajan sivut katson läpi, koiria katson läpi ja tietysti juuri ostamani pennun tai aikuisen suvun läpi. Ei oo kiva jos suku on kovin yleinen, vaikka pitkä se saa toki olla. Arvostan pitkää sukua josta löytyy vanhoja kasvattajia jotka nykyisellään on jo lopetettu, mutta josta löytyy myös jokin evm-sukuinen koira.

Vaikuttaako pentueen koko siihen, otatko pennun?
- Ei oikeastaan. Uskon että jos joltain kasvattajalta pennun otan, kasvattaja on niin fiksu että osaa itse katsoa sopivan pentueen koon. Toki jos kasvattaja sanoo että pentueeseen syntyy 7 pentua niin saatan sanoa jotain että onkohan ihan viisasta, etenkin perrojen kohdalla, kun niin pienessä kannassa 7 samansukuista koiraa on jo tosi paljon.

Minkä kokoisia pentueita kannatat itse?
- 4-5 pentua on osoittautunut tosi hyväksi määräksi.
  • Tarkoitus on elää ja kerran kuolla
    Henkeen kaikki vetää ja sormet nuolla
Leevi
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 112
Liittynyt: Su Kesä 22, 2008 5:31 pm

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Leevi »

^^^ Ei varmaan ole järkeä alkaa tekemään ihan samanlaista kuin koiranet tuloksineen, sillä kaikki selviää koiran omalta sivulta (ja sellainen jokaiselta virtuaalikoiralta löytyy). Olen väsäillyt mudeille tälläistä, joka tuntuu varsin kätevältä. Hauska nähdä mudien sukujen "jakaumat". Ja tosiaan mudeilla toi nyt jotenkuten toimii, kun yksilöiden lukumäärä on niin pieni. (Tästä se kuitenkin vielä lähtee nousuun :) ) Mitenkään valmis toi ei todellakaan ole, ikuisuusprojekti muutaman vuoden takaa.
Kivaa ton tekemisessä ainakin oli silloin.
Avatar
Vivienne
Nakkisotilas
Viestit: 296
Liittynyt: Ma Elo 24, 2009 10:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Vivienne »

Leevi kirjoitti:^^^ Ei varmaan ole järkeä alkaa tekemään ihan samanlaista kuin koiranet tuloksineen, sillä kaikki selviää koiran omalta sivulta (ja sellainen jokaiselta virtuaalikoiralta löytyy). Olen väsäillyt mudeille tälläistä, joka tuntuu varsin kätevältä. Hauska nähdä mudien sukujen "jakaumat". Ja tosiaan mudeilla toi nyt jotenkuten toimii, kun yksilöiden lukumäärä on niin pieni. (Tästä se kuitenkin vielä lähtee nousuun :) ) Mitenkään valmis toi ei todellakaan ole, ikuisuusprojekti muutaman vuoden takaa.
Kivaa ton tekemisessä ainakin oli silloin.
Justiinsa tuollaista meinasinkin! Tosiaan varmaan aika kätevä, hienoa työtä ;>
Jokainen tarina loppuu aikanaan.
Tääkin loppui jo.
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Kasasin tuossa huvikseni tietokantaa kautta aikain eläneistä lansuista ja nöffeistä. Nöffejä tuntuu virtuaalihistoriassa olleen aika paljon, sillä olen löytänyt jo 67 koiraa ja epäilen etteivät tuossakaan ole vielä kaikki. Lansuja puolestaan on ollut ilmeisesti vain 33 koiraa, sillä virtuaalilansukasvatustani aloitellessani Sumun Vulpeculan Espresso au Miel oli ainut landseer näissä piireissä.

Noita vanhoja koiria ja linjoja katsellessa herää väkisin ajatus siitä, että jotain vanhoja ja jo kadonneita linjoja olis mukava herättää... Ajattelinkin kysyä, että mitä mieltä te olisitte vanhojen linjojen herättämisestä? Houkuttelisi poimia joku kadonneen linjan edustaja ja luoda sille sivut. Epäröin, koska en tiedä koirien entisistä omistajista: jotkut koirista on kadonneet virtuaaliavaruuteen omistajan lopetettua virtuaalihommat ja toiset koirat ovat kuolleet esimerkiksi vanhuuttaan. Googlettamalla kyllä löytyy ainakin joidenkin kuolleiden koirien muistosivut, mutta...
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Avatar
Peppi
Vuohenruokaa
Viestit: 1794
Liittynyt: La Kesä 27, 2009 4:41 pm
Viesti:

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Peppi »

Teetetään aikaisemmin pentue jossa on viisi pentua. Tykkääkö pennun ostaja että isää / äitiä käytettäisiin vielä toisella pentueella, jossa olisi myös viisi pentua?
Jos olisin pennun ostaja niin en välttämättä tykkäisi, ainakaan jos nuo samat kaksi koiraa saisivat toisen pentueen yhdessä. Jos taas seuraavalla pentueella olisi sama äit, mutta eri isä asia olisi ihan ok.

Tykkäätkö sinä vuoden tai kahden päästä, että koirasi löytyy monesta saman rotuisen koiran suvusta?
Olisi ihan kiva jos se löytyisi muutaman suvusta. Mutta esim ei olisi kivaa jos se löytyisi kymmenen koiran suvusta.

Haluatko juuri sinä jättää käyttämättä mahtavasti menestynyttä ja huippu sukuista koiraasi sen takia, että suku on niin yleinen?
En kyllä jättäisi käyttämmättä. Ostajathan voivat itse valita haluavatko pennun jolla on harvinaninen suku tai yleinen suku.

Onko kivaa löytää huippu isä / äiti mutta sitten huomaat, että suvussa on sama isä / äiti joka on oman koirasi suvussa?
Ei kyllä olisi, jos olen sitä pitkään etsinyt ja harkinnut.
Cordelia
Alkupalat
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Marras 23, 2009 6:26 pm

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Cordelia »

Itse olen vasta aloittelemassa kasvatustyötäni, mutta otan asiaan silti kantaa, koska omaan mielipiteen ;)

Itse haluan koirilleni ehdottomasti tasaiset suvut ja pyrin luomaan tuontikoirien kanssa oman linjan, josta tulen saamaan tulevaisuudessa pitkäsukuisia koiria. Itse pidän niin lyhyt- kuin pitkäsukuisista, mutta koko "virtuaalielämäni" olen ollut tekemisissä lähinnä evm-sukuisten hevosten ja koirien kanssa - vaihtelu virkistää niinkuin sanotaan.
Sitten itse suvun koiriin. En vaadi koirilta muotovalioita sun muita titteleitä (onhan ne tietysti ihan kivoja, mutta mielellään 1-4 maan muotovalio, se neljä on ihan ehdoton maksimi, muuten menee omasta mielestä yli-näyttelyttämiseksi). Myöskin jonkinlaisia (hyviä tai edes kohtuullisia) tuloksia "omasta" lajistaan tulisi olla, alle viisikin riittää, laajempi kalenteri ei haittaa. Doggi jalostuksessani suosin keltaisia ja tiikerijuovaisia, joten tämä vastatkoon värikysymykseen. Olen harkinnut myös mustia, saa nähdä tuleeko siitä koskaan mitään. Suvun koirilta haluaisin nähdä myös luonnetta, joka kävisi julki koiran omalta sivulta, kuvat olisivat myös mukavat, mutta ei tietenkään pakolliset. Haluan valita jalostukseen realistisia koiria.
Omissa kasvateissa tulen pyrkimään fiksuihin yhdistelmiin, järkeviin luonteisiin ja tietysti rakenteeseen, mutta itsehän en oikeastaan voi päättää pennun rakennetta, omistajahan valitsee kuvan. Kannatan ehdottomasti myös virtuaalistaterveystarkastusta, mutta haluan tarkastella esimerkiksi lainauroksen omistajan muita koiria, onko hänen kaikki koiransa A/A lonkkaisia, silmät terveet, polvet täydelliset jne. Mikäli tälläistä havaitsen, en käytä koiraa jalostukseen (ellei se omaa jotain spesiaali luonnetta, sukua tms). Omat pentuekokoni tulevat luultavasti pyörimään 2-5 välillä, riippuen hyvin paljolti tanskandoggien kysynnästä (valttikorttina tosin aion käyttää virtuaalihevospuolta, tanskandogit kun sopivat hyvin tallikoiriksi). Hevospuoleen liittyen, tämä mahdollistaa myös isompen pentueiden teettämisen (jonkun näin halutessa), sillä tallikoirat harvemmin päätyvät jalostukseen.

Jep, eiköhän tämä ollu minun mielipide tähän asiaan, ainakin suunnilleen!
Vastaa Viestiin