jalostuskäyttö & sukutaulut

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Jenna
Kanada
Viestit: 1587
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 12:01 pm

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Jenna »

Teetetään aikaisemmin pentue jossa on viisi pentua. Tykkääkö pennun ostaja että isää / äitiä käytettäisiin vielä toisella pentueella, jossa olisi myös viisi pentua?
En tiedä tykkääkö, mutta itselläni ei tätä asiaa olisi vastaan jos kaikkia viittä ei molemmissa käytettäis jalostukseen ja jos vanhemmat evm sukuisia.

Tykkäätkö sinä vuoden tai kahden päästä, että koirasi löytyy monesta saman rotuisen koiran suvusta?
Jos se löytyy sillai fiksusti ni asia on ok, mutta jos sitä on käytetty niin, että useita pentueita ja ne on lisääntynyt usean pentueen verran ni en tykkää.

Haluatko juuri sinä jättää käyttämättä mahtavasti menestynyttä ja huippu sukuista koiraasi sen takia, että suku on niin yleinen?
On tullut jätettyä. Eli voisin jättää käyttämättä. Helppoa se jopa on joten olen harkinnut kasvatuksen lopettamista ja ottaisin vain sijoitukseen koiria.

Onko kivaa löytää huippu isä / äiti mutta sitten huomaat, että suvussa on sama isä / äiti joka on oman koirasi suvussa?
Jos ei hae jalostuskoiraa niin ei se häiritse itseäni. Mutta jos hakee jalostukseen koiraa se häiritsee ja pahasti.

Mikä sinusta olisi maximi määrä pentuja yhdelle koiralle? Pitäisikö pentujen omistajien kanssa sopia, että ei käytetä ilman lupaa tai / eikä ainakaan teetetä 10pennun pentueita? Myönnätkö itse tehneesi "massa pennutusta" joskus, tietäen että pennuista käytetään suurinta osaa jalostukseen?
Kun joskus aloitin -03 hevospuolella ja mulla oli silloin jo tollereita siinnä samalla. Hoitaja toiminta oli mukana ja hoitajat hoiti myös pentuja ja kyllä on syntynyt pentue jossa on 11 pentua. Kaikkia ei kyllä jalostukseen käytetty, mutta samanen narttu sai vielä toisen pentueen ja siinnä oli 7 pentua. Silloin ei tosin puhuttu mitään vastaavaa eikä edes mietitty mitä haittaa/hyötyä jostain käyttötavasta olisi. Riippuu koirasta jos evm sukuinen niin mielestäni 4-8 pentua. Jos kysyy heti alkuun mitä pennun kanssa halutaan ja jos alkaa olla niin, että kaikkia käytetään niin sen tietää jo valmiiksi.

Oletko törmännyt tälläiseen, että koirasi suku on todella yleinen tai löydät monen saman rotuisen koiran suvusta saman isän / äidin?
Olen törmännyt. Muista roduista en tiedä paljoa, mut tollereilla on jonkin verran virtuaalisesti sukusiitosta.

Mitä vaaditte pentujen vanhemmilta? Pitkä kisakalenteri vai lyhyt, jossa on muutamia hyviä tuloksia? Onko luonteella/kuvilla/värillä väliä? Minkälainen on hyvä suku / huono suku?
Vanhemmat pitää olla terveitä, hyvä luonteisia ja koiran näköisiä. Kisakalenterilla ei omalla kohdalla ole enää merkitystä kisataan ihan kevyillä tavoitteilla. Luonne on tärkeä, kuvat ei niin tärkeä tietty olisi hyvä jos olisi edes muutama näyttely tulos, värin kanssa sitä, että mitään järkyttävän värivirheellistä en käyttäisi. Hyvä suku on mun mielestä sellainen jossa tiedetään kolme polvea tai enemmän ja n. 40-60% evm sukuisia koiria. Eli siis koirat saa olla jonkun omistuksessa, mutta niillä on keksitty suku. Huono suku taas on sellainen jossa on samoja.

Mitä teistä koirasta pitäisi tutkituttaa ennen kun sitä käytetään jalostukseen vai saako ns. "tutkimatonta" teidän mielestä käyttää?
Mielestäni virtuaalisesti voitaisiin ottaa kans nämä terveystarkastukset mukaan se olisi kiva lisä. Onhan meillä eläinlääkäri asemia. :)

Katsotteko paljon pennun/aikuisen sukua ostaessanne sen? Arvostatteko sukua?
Katselen ihan muutenkin virtuaalisten tollerien sukuja jotta osaan tarpeen tullen olla auttamassa kerhon puolesta hyvän uroksen / nartun valinnassa :)

Vaikuttaako pentueen koko siihen, otatko pennun?
Ei vaikuta. Oma kiinnostukseni vanhempia ja sukua kohtaan. Myös kasvattaja vaikuttaa hyvin paljon.

Minkä kokoisia pentueita kannatat itse?
Yhdessä pentueessa 2-6 pentua
Hobu
Analysaattori
Viestit: 2815
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:56 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Hobu »

mitä mieltä te olisitte vanhojen linjojen herättämisestä?
Mulla on tällä hetkellä bortsu, joka edustaa vanhoja melko kuolleita linjoja. Tämä koira on eräästä pentueesta ja juttelin koiran kasvattajan kanssa (joka on jo lopettanu virt. touhut), voinko saada jonkun koiran siitä pentueesta ja niin sitten tuo koira tuli. Musta tälläset on kivoja, sillä on kiva ettei tietyt suvut kuole kokonaan. Mutta sitten ne koirat, jonka omistaja on tappanut tai on hävinnyt virtuaaliavaruuteen, olen itsekkin miettinyt onko niitä järkevä herättää suvun takia. Itse olen nyt tullut siihen tulokseen, ettei se ole viisasta ellei pääse kysymään henkilöltä, joka on omistanut koiran tai kasvattanut.
Kuva Kuva
Vuoden Taiteilija 2012
Avatar
Peppi
Vuohenruokaa
Viestit: 1794
Liittynyt: La Kesä 27, 2009 4:41 pm
Viesti:

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Peppi »

Hobu: Minustakin voisi olla kivaa herättää henkiin, joistain jo "kuolleen" kennelin pentueesta joku koira. Toisaalta itsekkin olen yrittänyt lähettää virtuaalimaailmasta häipyneelle kasvattajalle sähköpostia, mutte hän vastaa. Voisikohan tässä tilanteessa selvittää onko se koira jonka tahtoisi herättää takaisin henkiin vielä virtuaalimaailmassa tai onko sen omistaja vielä virtuaalimaailmassa ja koira vain kuollut. Ja jos ei löydä koiran omistajaa tai koiraa, voisiko sen herättää henkiin?
Avatar
Kirsi
Höpsö veitikka
Viestit: 8917
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 5:40 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Itse herätin Lansun_ ehdotuksesta vuonna -05 syntyneen landseerin, enkä kysellyt vanhan omistajan mielipiteitä. Okei, olisihan se ollut kannattavaa, mutta toisaalta jos ei sähköposti enää toimi, niin miten sen yhteyden muka saa? Sen lisäksi voin tähänkin lisätä mun lempilauseeni: "näähän on vaaaan virtuaalikoiria" :mrgreen: Jos virtuaalimaailmasta hävinnyt entinen omistaja jotenkin ihmeen syystä ei halua nähdä koiraa uudella omistajalla, niin voihan hän aina ottaa yhteyttä ja käskeä luopua koirasta. Mulle se ei ainakaan olisi mikään maailmanloppu (:
Avatar
Peppi
Vuohenruokaa
Viestit: 1794
Liittynyt: La Kesä 27, 2009 4:41 pm
Viesti:

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Peppi »

Eli voinko ottaa jo virtuaalimaailmasta kadonneen havannankoiran, jota ei ole näkynyt pitkään aikaan missään kisoissa?
Janina
Höpsö veitikka
Viestit: 9852
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 8:54 pm

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Janina »

Tietääkseni Fine et ole pyörinyt kovinkaan kauaa virtuaalimaailmassa ja jos koira ei ole koskaan ollut sinun/kasvattisi, omistaja saattaa olla tauolla. En ainakaan itse haluasi tauolta palattuani että koirani löytyvät yhtäkkiä joidenkin muiden ihmisten omistuksesta. En tiedä tätä tapausta, mutta näin ainakin ajattelisin, jos omistaja ei itse ole ilmoittanut lopettavansa. :)
Tia
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 115
Liittynyt: To Elo 27, 2009 1:48 pm
Viesti:

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Tia »

Ei Minneakaan ole kyllä tullut toivomaan cottoniaan (en muista kumpi, Vanja vai Whilda, oli hänen) takaisin kun minä olin saanut sen kun hän oli taukoillut.
TAUKO
Avatar
Peppi
Vuohenruokaa
Viestit: 1794
Liittynyt: La Kesä 27, 2009 4:41 pm
Viesti:

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Peppi »

Voisinko siis tuoda takaisin virtuaalimaailmaan sellasen havannan, joka ei ole pariin vuoteen ollut virtuaalimaailmassa tai jonka sivut on jo poistettu, jos etsin sitä googlen avulla (virtuaalinäyttelyliittojen linkit poistettiin), eikä siitä ole mitään tietoa?
Paride
Epätoivoinen katse
Viestit: 436
Liittynyt: La Loka 24, 2009 7:13 pm
Paikkakunta: Hml

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Paride »

^ Et ilman entisen omistajan lupaa. Omistaja voi kuitenkin tuoda koiran takaisin, jolloin saattaisi tulla sekaannuksia. Mikäli saat omistajalta luvan, niin saat aivan vapaasti tuoda koiran takaisin ja sehän tekee vain hyvää havannalinjoille (:

// Sitä juuri tarkoitinkin, että sen tuominen voisi tehdä hyvää, mutta pahoittelen sekaista viestiäni josta sai erilaisen kuvan. Nyt lienee selkeämpi edes vähän selkeämpi.. :D
vuoden tulokas 2009
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

^^ Jos omistaja liikkuu edelleen virtuaalipiireissä kysyisin häneltä lupaa. Mikäli hän on lopettanut, en näe ongelmaa mikset voisi tuoda. Jos et tiedä omistajasta, niin pienellä varauksella voisit uskoakseni näin tehdä. Olen itsekin herättänyt yhden vanhemman linjan nöffin tällä tavalla. Ja Pariden viestiin: myös vanhojen kadonneiden linjojen herättäminen voi tehdä hyvää rodulle. :)
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Avatar
Iivi
Söi navetan kaksi nautaa
Viestit: 1101
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 1:51 pm

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Iivi »

En pidä ajatuksesta, että lopettaisin virtuaalitouhut, mutta jossain vaiheessa palaisin tähän hommaan - vain huomatakseni, että kuoppaamani koira/koirat olisi herätetty henkiin jonkun ventovieraan tyypin toimesta. Vaikka kyse on "vaan" virtuaalikoirista, niin itse ainakin haluaisin, että kisaamani ja omistamani koirat jätettäisiin rauhaan vaikken maisemissa olisikaan. Mutta kukin tyylillään, tuskin kenenkään maailma tuollaiseen kuitenkaan kaatuu :) Itse en noin tekisi ilman lupaa.
Sunburn's | Kisaputki Aina Päällä | Yksityiset
Saa pyytää tuomariksi seuraaviin lajeihin: agility, flyball, koiratanssi, mejä, paimennus, palvelus, pelastus ja toko
Netry
Vuohenruokaa
Viestit: 1741
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 12:44 pm
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Netry »

Teetetään aikaisemmin pentue jossa on viisi pentua. Tykkääkö pennun ostaja että isää / äitiä käytettäisiin vielä toisella pentueella, jossa olisi myös viisi pentua?
Itse en tykkäisi. Mun mielestä se yks pentue riittää hyvin, varsinkin jos kummassakin pentueessa on ton verran koiria. Itellä saattais pennun ottaminen jäädä siihen, jos kuulisi että toista vanhemmista käytettäisiin vielä uudelleen jalostukseen.

Tykkäätkö sinä vuoden tai kahden päästä, että koirasi löytyy monesta saman rotuisen koiran suvusta?
Onhan se ihan kiva, mutta pitää kuitenkin muistaa,että liika on liikaa.

Haluatko juuri sinä jättää käyttämättä mahtavasti menestynyttä ja huippu sukuista koiraasi sen takia, että suku on niin yleinen?
Riippuu koirasta. Jonkun voisin jättääkkin, mutta sitten taas löytyy niitäkin koiria joita en jättäisi mistään hinnasta.

Onko kivaa löytää huippu isä / äiti mutta sitten huomaat, että suvussa on sama isä / äiti joka on oman koirasi suvussa?
Se riippuu aionko käyttää koiraa tulevaisuudessa jalostukseen, vaiko en. Jos aikoisin käyttää koiraa jalostukseen ja olisin pitkään miettinyt sen koiran ottoa, kyllä alkaisi ketuttaa kun tajuaisin sen olevan sukua koiralleni.

Mikä sinusta olisi maximi määrä pentuja yhdelle koiralle? Pitäisikö pentujen omistajien kanssa sopia, että ei käytetä ilman lupaa tai / eikä ainakaan teetetä 10pennun pentueita? Myönnätkö itse tehneesi "massa pennutusta" joskus, tietäen että pennuista käytetään suurinta osaa jalostukseen?
Oletko törmännyt tälläiseen, että koirasi suku on todella yleinen tai löydät monen saman rotuisen koiran suvusta saman isän / äidin?

Joskus kun aloittelin virtuaalitouhuja, tuli tehtyä yksi suurikokoinen pentue, mutta yli 50% pennuista on kadonnut jo virtuaalimaailmasta pois, kun en löytänyt niille koteja. Omasta mielestäni maksimi määrä pentueille yhdelle koiralle on se 2 pentuetta. Itse pidän tärkeänä sitä, että mulle tiedotetaan kun pentuetta suunnitellaan jollekin kasvatilleni jotta osaan sitten olla vaikuttamassa pentueen kokoon.
Olen huomannut, että yksi virtuaalikoiristani, Noitapillin Nikkeli löytyi yhdessä vaiheessa monen sheltin suvusta. Ennen sen tuloa sille oli teetetty 2 pentuetta, yksi 4 pennun ja yksi vähän suurempi.

Mitä vaaditte pentujen vanhemmilta? Pitkä kisakalenteri vai lyhyt, jossa on muutamia hyviä tuloksia? Onko luonteella/kuvilla/värillä väliä? Minkälainen on hyvä suku / huono suku?
Itse tykkään, että vanhemmilta löytyy edes BH-koe suoritettuna, muut tulokset ovat vain plussaa. Toivoisin erityisesti myös paimennusvalion arvoa. Hyvä suku voi olla melkeinpä minkälainen tahansa. Itse en kuitenkaan pidä suvusta, mistä löytyy monta sukupolvea (3-6) jotka ovat vielä virtuaalimaailmassa sivut tallella yms.

Mitä teistä koirasta pitäisi tutkituttaa ennen kun sitä käytetään jalostukseen vai saako ns. "tutkimatonta" teidän mielestä käyttää?
Tykkään enemmän tutkituista koirista, mutta minlla ei kuitenkaan ole mitään sitä vastaan että tutkimatonta koiraa käytettäisiin jalostukseen.

Katsotteko paljon pennun/aikuisen sukua ostaessanne sen? Arvostatteko sukua?
Jonkin verran sukua saa olla virtuaalimaailmassa, muttei kuitenkaan kamalasti. Liika on aina liikaa.

Vaikuttaako pentueen koko siihen, otatko pennun?
Vaikuttaa, en mielelläni ota suvullista koiraa, jos pentueessa on 4-5 pentua. 4 pentua on minulla yleensä se maksimiraja, mutta 5 käy myös jos koiralla ei ole kauheasti sukua.
Anri
Syvällistä
Viestit: 630
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:37 am
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Anri »

Tuohon koirien herättelemiseen. Jos ihminen on tappanut oman koiransa, niin minusta vain sen omistaja/omistajan luvalla voi sen herättää. Minusta on aika törkeää mennä herättelemään toisen tietämättä hänen koiriaan. En itse tekisi tämmöstä ihan heti tai en oikeastaan missään tilanteessa. Onhan nämä vaan virtuaalikoiria, mutta eikö tässä jollain tapaa rikota tekijänoikeuslakia? Mutta en kyllä usko että siellä on erillistä kohtaa virtuaalikoirien varastamiseen =D
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Anri kirjoitti:Tuohon koirien herättelemiseen. Jos ihminen on tappanut oman koiransa, niin minusta vain sen omistaja/omistajan luvalla voi sen herättää. Minusta on aika törkeää mennä herättelemään toisen tietämättä hänen koiriaan. En itse tekisi tämmöstä ihan heti tai en oikeastaan missään tilanteessa. Onhan nämä vaan virtuaalikoiria, mutta eikö tässä jollain tapaa rikota tekijänoikeuslakia? Mutta en kyllä usko että siellä on erillistä kohtaa virtuaalikoirien varastamiseen =D
Mutta mitäs jos ihminen ei enää ole virtuaalimaailmassa eikä ole tulossakaan takaisin? Häneltä voi olla silloin aika mahdotonta kysyä lupaa. Mä itse virtuaalitouhuja aloitellessani kysyin yhdeltä virtuaalikenneltouhut jo lopettaneelta lupaa hänen kasvattinsa ostamiseen. Vastauksen sain, mutta hän kummasteli (ihan positiiviseen sävyyn) miksi kysyn lupaa kun hän on kuitenkin lopettanut nämä touhut jo aikaa sitten ja menneiden virtuaalikoirien kohtalot ovat siten hänelle yksi lysti.
Mä en edelleenkään kyllä ymmärrä miten vanhan virtuaalikoiran herättäminen nähdään niin tramaattisena, jos omistajaa ei ole esimerkiksi vuoteen näkynyt näissä piireissä tai hän on sanonut suoraan lopettavansa virtuaalitouhut. Kun tyyppi ei näissä piireissä enää pyöri, miksi häntä liikuttaisi, jos joku pikkuturri herättää hänen ex-virtuaalikoiransa? Varsinkin kun tyyppi tuskin edes tietää, että näin on tapahtunut. Ei mahdu mun ymmärrykseeni, ei sitten millään. :D Paluunkin tekevät ihmiset aloittavat yleensä tyhjältä pöydältä.
Kyllä mun puolesta kuka tahansa saa herättää henkiin aiempien kenneleideni mukana kadonneita virtuaalikoiria tai kasvattejani, kunhan ei kajoa hengissä olevan Meripelastajan eläimistöön. Mielestäni olisi pikemminkin syytä olla onnellinen, jos joku haluaa herättää vaikkapa edesmenneen kasvattisi - varsinkin jos tämän sukulinja on kadonnut kokonaan.

Tekijänoikeusjuttuun sen verran. Tekijänoikeuslaki suojaa teoksen toteutustapaa, ei ajatusta. Mä ymmärtäisin tämän niin, että virtuaalikoiran herättäminen ei riko tekijänoikeuslakia, jos herättäjä luo koiralle itse uudet sivut eli ei kopioi tekstejä, kuten luonnetta tai sukuselostusta, suoraan edelliseltä omistajalta.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Tia
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 115
Liittynyt: To Elo 27, 2009 1:48 pm
Viesti:

Re: jalostuskäyttö & sukutaulut

Viesti Kirjoittaja Tia »

Olen kyllä Lansun_ kanssa samaa mieltä. Ei Minneakaan tullut vaatimaan ex-virtuaalikoiriaan takaisin minulta. Ja jos lopetan jossain vaiheessa virtuaali touhut ja palaan tänne sittenkin, aloittaisin kyllä ihan nollasta vkoirasta. Minun mielestäni Fine voi nostaa sen virtuaalikoiran vavaruudesta, jollei omistaja ole ilmoittanut koiran kuolleen. Jos hän tietää koiran omistajan niin suosittelen kysymmän kuitenkin lupaa. Siis mikäli koiran ex-omistaja on yhä virtuaalimaailmassa.
TAUKO
Vastaa Viestiin