Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
caza
Syvällistä
Viestit: 666
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:04 am
Viesti:

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja caza »

Eivät IRL -tuomaritkaan anna välttämättä pitkiä sanallisia, sanovat vain kaiken oleellisimman. Esimerkiksi useamman tuomarin arvostelut ovat 4-6 lausetta pitkiä. Onhan se aina kiva saada pitkä arvostelu, mutta ei niinkään tarpeellista, jos koirassa ei ole suurempia virheitä.

Myös minun mielestäni olisi parempi, jos niitä sanallisia annettaisiin useampia vaikka sitten lyhyempinä. Arvostelu ei myöskään mielestäni saa olla liian pitkä. Jos arvostelu on 20 lausetta ja siinä on selitelty sama asia kolmella eri tavalla, ei se ole kenenkään kannalta hyvä juttu. Itse ainakin luen mieluummin kompakteja sanallisia, joissa on sanottu kaikki oleellinen - eli toisin sanoen kerrottu lyhyesti perustelut koiran saamalle laatumaininnalle.
Ettore & Exceltic
Haukkuvat laiskaksi, vaikken ole mitään tehnyt.
Minnea
Kanada
Viestit: 1351
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Minnea »

Mä luulen, että tuomareiden saantivaikeuteen liittyy virtuaalikoiramäärän huima kasvaminen. Ennen tuomari saattoi tuomaroida samassa näyttelyssä kolmekin roturyhmää ilman vaikeuksia. Nykyään, kun rotukoot ovat kasvaneet (eräässäkin näyttelyssä tuomaroin 95 sakemannia...), niin kukaan ei uskalla ottaa kuin pari hassua rotua.

(Mä muuten pääsin VFCI'n tuomariksi ilman käytännön koetta :'D)
älä sano että olet ihastunut minuun
saatat tarkoittaa sitä
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Kohta vissiin tarvitaan osallistujarajoitukset näyttelyihinkin. :roll:
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Minnea
Kanada
Viestit: 1351
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Minnea »

^ :lol: On niitä joskus ollutkin. Yleensä rotukohtainen osallistujamäärä on ollut 20. Tai sitten sitä on rajoitettu tyylillä 5 koiraa / omistaja.


Niiiin tässä ohimennen tuli mieleen, että olisikohan mahdollista lisätä VFCI'n tuomarikokeeseen ihan pieni pätkä, jonka saa vapaaehtoisesti suorittaa, niin pystyisi kouluttautumaan samalla kerralla sekä PIVIKO- että valokuvallisten koirien tuomariksi?
älä sano että olet ihastunut minuun
saatat tarkoittaa sitä
Kristel
Epätoivoinen katse
Viestit: 447
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 4:31 pm
Viesti:

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Kristel »

^ On ehkä kuitenkin helpompaa, että piviko kouluttaa omat tuomarinsa. Onhan siellä liitolla piirrettyjä näyttelyistä vastaavat säännöt ja sen pitäjät ovat erikoistuneet piirrettyihin paremmin, kun esim. vfci. ;)
Virtuaalikennel Suklaanapin on lopettanut toimintansa.
Minnea
Kanada
Viestit: 1351
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Minnea »

^ Totta. Eikä meillä toistaiseksi ole ollut tuomaripulaakan! :D
älä sano että olet ihastunut minuun
saatat tarkoittaa sitä
Nath
Höpsö veitikka
Viestit: 7722
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:06 pm

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Nath »

Minusta on aivan helvetin ihmeellistä, että kun olen lupautunut tuomariksi johonkin näyttelyyn, tuomaroitavat rotuni/ryhmäni onkin jo kerennyt joku toinen tuoamroimaan? Siis WTF? o__0 En ole kyllä mikään maailman nopein tuomari, etenkin tällä hetkellä mulla menee reilusti kaikki IRL-elämän asiat, kuten oma terveyteni virtuaalikoirien edelle, mutta olis silti mukava jos mulle ilmoitettaisiin, että mepäs potkitaan sut nyt tästä tuomarointihommasta ulos ja pistetään joku muu tuomari tilalle.

Näyttelyiden pitäjätkin voisivat harrastaa tätä informoimista, etten turhan päiten pidä listalla sellaisia näyttelyitä, joista minulla pitäisi olla tuomaroitavaa, mutta joku muu onkin jo tuomaroinut minulle luvatut ryhmät/rodut. Tätä nyt on tapahtunut about 4-5 eri näyttelyn kohdalla.
Minnea
Kanada
Viestit: 1351
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Minnea »

^ Tota on käynyt minullekin. :P Tostakin oikeasti voisi ilmoittaa entiselle tuomarille, jos tapahtuu tuomarinvaihdos.
älä sano että olet ihastunut minuun
saatat tarkoittaa sitä
Natali
Kriisissä
Viestit: 866
Liittynyt: La Kesä 28, 2008 10:46 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Natali »

Mun mielestä se vois olla hyvä asia jos rajotettais sitä montako koiraa yksi omistaja saa ilmoittaa. Eihän IRLssäkään omistaja voi välttämättä ilmoittaa kaikkia koiriaan näyttelyyn vaan hänen on harkittava tarkoin ketkä koiristaan hän ottaa mukaan. Samalla se toisi sekä realistisuutta sekä helpottaisi tuomareiden töitä. Se 5 koiraa/omistaja kuulostaisi hyvältä. Mitä mieltä muut on?
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

^ Per rotu, luokka, vai mikä?
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Avatar
Kirsi
Höpsö veitikka
Viestit: 8917
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 5:40 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

^^ Pitääkö kaiken olla niin realistista? :D IRL-näyttelyihin meneviä koiria mietitään ihan senkin takia, että paljon menee rahaa ja saako esittäjiä kaikille jne. Virtuaalimaailma on niin erilaista.
Musta ainakin tuo järjestely olisi huono meille paljon koiria omistaville. Eihän se muuttaisi paljoakaan alle kymmenen koiran omistajille, mutta mua se ainakin ottaisi päähän todella paljon etenkin KV-näyttelyissä :P Näyttelytitteleitä (esim. vKREW-08) havitteleviakin pitäisi sitten rajoittaa ne kaikista parhaimmat koirat itseltä ja jättää ne epävarmemmat koirat pois, vaikka voisi voittaakin.

Ehkä huonosti selitetty, mutta pääasia on se, etten kannata.
-Milla-
Kriisissä
Viestit: 861
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 7:16 am

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja -Milla- »

Voihan IRL kasvattaja viedä kaikki koiransa näyttelyyn, eiköhän se ole vaan raha ja järjestelykysymys.

Mun mielestä toi on huono idea. Esim. mulla on reippaasti päälle 10 vkoiraa (tosi ei niin että yhdessä rodussa on viittä) mutta kyllä mä niitä kaikkia haluan ilmottaa. Realistisuutta tietty se tois, mutta en mä välttämättä halua enää lisää realistisuutta. Ja tuomaripulaa helpotetaan tuomareilla. Onhan nyt jo noita teoriaosuuden suorittajia, jotka voi tuomaroida. Mikä on mun mielestä hyvä järjestely. Jos nyt vaikka tulisikin toi 5 koiraa/ihminen niin kohta luultavasti valitettaisiin siitä miten ei saa sanallisia kun on vähemmän koiria. Lisäksi musta on kiva kun on kilpailua rotujen kesken ja erilaisia koiria. Tuo mukavasti lisää haastetta näyttelyihinkin.
Nath
Höpsö veitikka
Viestit: 7722
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:06 pm

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Nath »

Minä sanon "ei". Vaikka olenkin sitä mieltä, että muutoksia on hyvä olla jne., niin minun mielestäni tuota koirien määrää ei näyttelyissä tarvitsisi rajoittaa. Olisihan siinä tuomareilla vähemmän hommia, mutta tuo taas olisi vähän syrjintää suuremman koiramäärän omaavia kohtaa. Esmes mullakin on tällä hetkellä lähemmäs 40 koiraa, ja jos tuo 5 koiraa per näyttely olis rajoituksena, pitäis olla ainakin se 7 eri KV-näyttelyä, että saisin kaikille koirilleni jonkinlaisen laatumaininnan.
Joidenkin harvinaisempien rotujen kohdallakaan ei tuomareilla ole kauheasti hommia (mitä äsken tuomaroin monta eri spitz-rotua, niin eipä niissä kauheasti osallistujai ollut), joten minusta tuota rajoitusta ei tarvita.

Tuomareillakin on onneksi vielä oikeus valita, minkä ryhmän/rodun haluavat tuomaroida, ja kun nyt tuomareita on tullut mukavasti lisää, minä en näe tarpeelliseksi rajoittaa osallistujamäärää vielä näyttelyissäkin. Btw, olen joskus vuosia sitten pitänyt näyttelyn, jossa oli osallistumisrajoitus joku 5 koiraa per omistaja, ja minusta se oli aivan idioottimaista hommaa.
Natali
Kriisissä
Viestit: 866
Liittynyt: La Kesä 28, 2008 10:46 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Natali »

Tarkoituksenani oli laittaa että esim. max 5 koiraa/omistaja/luokka.
Avatar
Silja
Epätoivoinen katse
Viestit: 499
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 10:59 pm

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Viesti Kirjoittaja Silja »

Minäkään en kannata näyttelyihin osallistumisrajoituksia, vaikka minulla vain kolme koiraa tällä hetkellä onkin. Ja nopesti silmäilemällä, harvemmalla koiranomistajalla on yli viittä samanrotuista koiraa samassa luokassa yhtä aikaa, eli osallistujamäärä pysyisi samana joka tapauksessa.

En muista/tiedä, onko tästä puhuttu aikaisemmin, mutta: Olisiko mahdoton idea, että yhdelle rodulle olisi useampi tuomari? Toinen tuomaroisi esim. urokset ja toinen nartut ja jommalle kummalle jäisi sitten ROP-valinta. Tai sitten yksi tuomari tuomaroisi vain vaikkapa suurikokoisen AVO-luokan ja joku toinen pienemmät luokat? En ole vielä ehtinyt ajatella asiaa käytännössä, mutta ainakin IRL-maailmassa tätä toteutetaan.
Ei kukaan muu voi meille antaa tilaa unelmiin, syytä rakkauteen
Ei onni tuu, se täytyy kantaa näihin huoneisiin yhä uudelleen
Vastaa Viestiin