Törkeät mielipiteet kenneleiden vieraskirjoissa

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
May Lily
Nakkisotilas
Viestit: 231
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 5:28 pm
Viesti:

Törkeät mielipiteet kenneleiden vieraskirjoissa

Viesti Kirjoittaja May Lily »

Juu, otan siis puheeksi asian, josta ei ollakaan taidettu pitkiin aikoihin puhua, siis viestit, joita tulvii etenkin freewebsin easykenneleihin.
Siellä spämmätään hullun lailla, eikä välitetä, mitä mieltä kennelin omistaja on, jos kennel menestyy hyvin.
Tässä esimerkiksi yksi esimerkki, jonka huomasin käydessäni oman kennelini Joylasin vieraskirjaa lukemassa:

Voi jeesus vihaan näitä virtuaali kenneleitä ! ettekö vois vaikka hankkia oman koiran ja mennä sen kanssa harrastaa kentille ku pitää istua koneella ja leikkiä että omistaa kennelin? arvatkaa montaako ihmistä vituttaa kun etsii tietoa koirista ja kenneleistä ja sitten löytyy näitää VIRTUAALIKENNELEITÄ.
HANKKIKAA ELÄMÄ


Minua itseäni nämä viestit harmittavat suunnattoman paljon. Onko vastaavankaltaisia kokemuksia?
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Törkeät mielipiteet kenneleiden vieraskirjoissa

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Noille kannattaa vastata ystävällisesti, että käyttävät rajattua hakua. Kun laittaa kiellettyjen sanojen listalle sanan "virtuaali", hakutulokset vähenevät kolmellasadalla. Tästä on ollut joskus jollain toisellakin foorumilla puhetta, mutta olen törmännyt ko. keskusteluun vain sattumalta, enkä enää muista, missä se oli.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Nath
Höpsö veitikka
Viestit: 7722
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:06 pm

Re: Törkeät mielipiteet kenneleiden vieraskirjoissa

Viesti Kirjoittaja Nath »

Minusta tuollaisilla ihmisillä taas ei ole elämää, jos pitää tuollaisesta asiasta itkeä :lol: Ihan hyvinhän hänelläkin saattaa olla joku harrastus, joka on jonkun mielestä ihan arsesta. Jos ei edes voi omalla nimellä kirjoittaa saati littää sähköpostia, niin hohhoijaa, minusta moiset voi vain ignorata.

Virtuaalikennelharrastus on kyllä todella usein väärinymmärretty, sillä ainakin suomalaiset IRL-kasvattajat tuntuvat liittävän sen poikkeuksetta luvatta kopioituihin kuviin. Ketäpä ei moinen ärsyttäisi, mutta joskus noilta kasvattajilta esim. kuvalupapyyntökyselyihin tulee sellaisia vastauksia, että alkaa todella ihmetellä sitä, onko kyseessä edes aikuinen ihminen.

Helluvan tai edellisten kenneleideni vieraskirjoihin ei ole oikeastaan vastaavia viestejä tullut. Ainahan noista viesteistä tulee paha mieli, koska tätä harrastusta ei vieläkään osata pitää samanarvoisena kuin esim. jalkapalloa. Virtuaalikenneleistä muuten tietämättömät tuntuvat ajattelevan, että kaikki harrastajat ovat surkeita nössykkänörttejä, joilla ei ole muuta elämää kuin tietokone ja bittiturrit. Huoh, tietäisivätpä vain asian oikean laidan :roll: Tämä on vähän tällainen... melkein kuin jokin kielletty harrastus, kun kovin moni ei tunnu edes uskaltavan tuoda esiin sitä seikkaa, että harrastaa virtuaalikenneleitä. Tulee vain niin helposti mieleen hampunkäyttäjät, kun täytyy pitää matalaa profiilia, ettei joudu poliisien kynsiin (kysehän on tosin laittomasta asiasta, että sinänsä se ei ole verrannollinen virtuaalikenneleihin). Mikä tässä harrastuksessa sitten on niin noloa, ettei siitä viitsitä puhua?

// Lisään vielä. Olen joskus miettinyt, että olisi ihan mielenkiintoista pyytää noilta IRL-kasvattajilta perusteltuja mielipiteitä virtuaalikennelvihalle, vai onko tämä harrastus heille "OK". Minusta on nimittäin äärettömän huvittavaa, että siinä missä joiltakin aikuisilta tulee kommenttia tyyliin "VIHAAN VIRTUAALIKENNELEITÄ! Niissä ei oo muuta ku luvattomia kuvia!!!", yleensä nuoremmat virtuaalikenneleitä harrastajat taas pystyvät esittämään perusteltuja argumentteja ilman capsin raiskausta ja huutomerkkien viljelyä. Toisaalta olen kyllä todella usein huomannut, että joiltakin aikuisilta ei vain yksinkertaisesti saa niitä perusteluja, tulee vain turhaa yleistystä ja putkiaivoisia näkemyksiä (muidenkin kuin virtuaalikennelten suhteen).
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: Törkeät mielipiteet kenneleiden vieraskirjoissa

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Mä en ole onneksi saanut koskana tuollaista palautetta vieraskirjaani, mutta yleinen asenne virtuaalikenneleitä/-talleja kohtaan tuskin on jäänyt keltään virtuaaliharrastajalta huomaamatta.

Mä olen itse lansupalstalla puhunu virtuaalikenneleiden puolesta, tosin peläten että saan haukut niskaani. Lansuihmiset ei onneksi niinkään vihanneet tai olleet muuten negatiivisia virtuaalikenneleitä kohtaan, lähinnä harrastuksen idea oli monille jäänyt arvoitukseksi ("miksi harrastaa virtuaalisesti koiria kun on olemassa oikeitakin eläimiä"). Kirjoitin pitkät sepustukset virtuaalikenneleistä ja niiden harrastajista, meidän liitoista, tekijänoikeuksisya, Käräytyksestä ja kaikesta mahdollisesta mikä tähän liittyy. Tulinpa myös huomauttaneeksi että monet "virtuaalikennelvihaajat" eivät tule ajatelleeksi että ainakin osa meistä on niitä tulevia koiraharrastajia/-kasvattajia. Vastaukset oli varsin positiivisia, monet totesivat etteivät nämä virtuaalikennelit loppujen lopuksi mitenkään huono harrastus ole. Mielestäni erittäin mukava asia että ainakin osa koiraharrastajista osaa suhtautua harrastukseemme myös avoimesti jopa positiivisesti. :)

Virtuaalikenneleiden mainetta tuskin pystytään korjaamaan tämän hetkisten kasvattajien ja koirien omistajien keskuudessa ainakaan täysin, mutta kuten todettu, ollaan me sitten tulevaisuudessa fiksumpia mikäli virtuaalikenneleitä vielä on olemassa! Ymmärrän jos joku ei halua koiriensa kuvia virtuaalikoiralle, koska se oma Musti on Musti eikä vaikka arka Fifi, mutta kyllä asian voi tuoda kohteliaammin esille kuin caps lockin raiskausta ja miljoonaa huutomerkkiä.
Toisaalta myös virtuaalikennelharrastajilta tarvitaan kohteliasta ja maltillista käytöstä. Jos saa ikävän vastauksen voi ihan hyvin kiittää vastauksesta ja pahoitella että häiritsi (tämä on mielestäni fiksumpaa kuin kokonaan vastaamatta jättäminen, ruinaaminen tai takaisin haukkuminen). Tosta mun edellä olevasta lansupalsta esimerkistä voi myös huomata että monet eivät tiedä virtuaalikenneleistä juuri mitään ja saattavat pelkästään siksi olla epäluuloisia. Mielestäni asioista voi myös kertoa avoimesti ja kohteliaasti ja esille voi ottaa niitä negatiivisiakin asioita, esimerkiksi luvattomat kuvat ja sen että tiedostamme niiden olevan ongelma. Jos vastapuoli ei kertakaikkiaan ole halukas kuuntelemaan niin sille ei mitään mahda, paras jättää tuollaiset ihmiset ja heidän kommenttinsa omaan arvoonsa - kaikkia ei voi miellyttää!

Mä annan nykyään virtuaalikenneleitä inhoavien kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Toisinaan kyllä ottaa pattiin nämä "kaikkitietävät", jotka kuvittelevat tietävänsä kaiken virtuaalikenneleistä, luvattomista kuvista ja tekijänoikeuksista, mutta tekstillään osoittavat etteivät todellisuudessa tiedäkään.
Itsekuvaamistani kuvista olen luopunut siksi etten saisi haukkuja niskaani koiran omistajalta, jotkut koirien omistajat / kasvattajat kun tuntuu kuvittelevan että koiranäyttelyissä itsekuvatut kuvat ovat myös luvattomia. Toki on epäkohteliasta laittaa jonkun koiran kuvia virtuaalikoiralle ilman lupaa, mutta toisaalta mulla kiehuu siinä vaiheessa kun luen jonkun kirjoittaneen: "Löysin Murreni luvattoman kuvan virtuaalikennelistä!!! Joku oli kuvannut koiran näyttelyssä ja iskenyt virtuaalikoiralle! >:|" Kyllä tällä hetkellä on vikaa niin virtuaaliharrastajissa kuin siellä IRL-koiraharrastajissakin.
Jos vanhemmilla ihmisillä ei ole hajuakaan tekijänoikeuksista niin miten nämä voivat olettaa että lapsillakaan on? En puolusta millään tavalla luvatonta kopiointia, mutta mua kyllä toisinaan säälittävät nämä lapsukaiset jotka on kuvia luvatta kopioineet ja saaneet sitten haukut kuvien omistajilta. Harmittaa se että aikuiset eivät vissiin tajua että kenneleiden takana on pieniä lapsia, jotka eivät tosiaan ole välttämättä koskaan edes kuulleet tekijänoikeus-sanaa. Mulle ei ole KOSKAAN koulussa tai missään muuallakaan kerrottu mitään tekijänoikeuksista, kaiken sen mitä niistä nyt tiedän olen oppinut VIRTUAALIKENNELEIDEN ansiosta.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Joana
Floodari
Viestit: 3139
Liittynyt: Ke Syys 03, 2008 8:51 pm

Re: Törkeät mielipiteet kenneleiden vieraskirjoissa

Viesti Kirjoittaja Joana »

Ite oon pyydelly kuvia ties mistä, ja kyllähän se kivalta tuntuu kun vastaus on "en valitettavasti anna kuviani käyttöösi, mutta arvostan sitä että kysyit." Tulee ihan sellanen fiilis et on tehny jotai tän väärinymmärtämisen parantamiseks :D
Crazy is just a word people invented to keep the extra-interesting people down.
Avatar
Noemie
Syvällistä
Viestit: 672
Liittynyt: Su Kesä 22, 2008 9:39 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Törkeät mielipiteet kenneleiden vieraskirjoissa

Viesti Kirjoittaja Noemie »

Niistä vieraskirja viesteistä, minusta on typerää kun tullaan haukkumaan virtuaalikoiraharrastusta, minusta se on oikein hyvä harrastus. Virtuaalikoirailun parissa olen oppinut tekemään sivuja, ulkoasuja ja tietenkin; oppinut vielä enemmän tekijänoikeudesta.

Itse olen nyt lopettaneelle kennelilleni kysynyt lupia, muttei vastausta ole tullut, tuleekohan milloinkaan.
I summer! classic, but so true.
They
Alkupalat
Viestit: 61
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 2:25 pm
Viesti:

Re: Törkeät mielipiteet kenneleiden vieraskirjoissa

Viesti Kirjoittaja They »

Mulle ei oo tullu tuommosia viestejä virtuaalikennel puolella, mutta joskus 3 vuotta sitte kun olin tehny mun ensimmäisen virtuaalitallin niin joku tuli hiirveenä valittamaan sinne kaikkea. Yhen muistan ja se oli meni vissiin jotenkin näin "Tuo hevonen ei ole tuon värinen pälä pälä, ihan huono talli!".

Jotkut kyllä luulee että virtuaalipuuhat on vaan pelkkää hoitamista ja on jotain nukkeja ja sitte saa valita huoneen : D
Kuva Kuva
Sonjuska
Alkupalat
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Syys 08, 2008 8:35 am

Re: Törkeät mielipiteet kenneleiden vieraskirjoissa

Viesti Kirjoittaja Sonjuska »

Minusta tälläiset ihmiset jotka tulevat purkamaan kiukkuaan toisten vieraskirjoihin ovat lähinnä lapsellisia ja huvittavia. Ei kannata välittää, vastata vain jotain ystävällistä ja laittaa hymynaama perään. Juuri sellaista tuollaiset itsekkäät tyypit, jotka ajattelevat vain omaa napaa ja itsekeskeisiä halujaan, vihaavat.

Kyllähän se harmittaa kun virtuaalikenneleitä pidetään jonain "laittomat kuvat" laitoksena, mutta kun pyytää kuvia, kannattaa kertoa riittävästi harrastuksesta ja sanoa suostuvansa irli kennelin/ kuvasivun pitäjän mahdollisiin ehtoihin. Jos saat haukkuja perään, sano vaan, että anteeksi vaan, että kulutit turhaan arvokasta aikaasi minua varten ja näkemiin ja hyvästi. Ei missään nimessä kannata haukkua takaisin, se nimittäin vaan pahentaa näkemyksiä virtuaalikenneleitä kohtaan.
Tuohimopsi
Vuohenruokaa
Viestit: 1985
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 4:37 pm
Paikkakunta: Kannus

Re: Törkeät mielipiteet kenneleiden vieraskirjoissa

Viesti Kirjoittaja Tuohimopsi »

.
Vuoden omaperäisin nimimerkki 2012
Avatar
Wolfie
Höpsö veitikka
Viestit: 13036
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 10:57 am
Paikkakunta: Vantaa on lantaa

Re: Törkeät mielipiteet kenneleiden vieraskirjoissa

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Mä en ymmärrä miksi suurin osa IRL kennelin pitäjistä pitää virtuaalisen kennelin pitoa tyhmänä ja että ne ei voi todellakaan sietää sitä. Ymmärrän kyllä että niitä kyrsii se että joskus on joku ottanut luvattomasti kuvia sivuiltaansa mutta onko todellakin pakko pitää kaikkia virtuaaliharrastajia sellaisina.
Ymmärrän hyvin IRL kasvattajia mutta onko kaikkia pakko pitää niin hirveinä.
Itse pyydän kuva lupaa ja suurin osa vastaa ihan että "en anna kuvia käyttöön mutta toivottavasti joku antaa sinulle kuvia, kivan näköinen kenneli sinulla näyttää olevan" yms. Jotkut sen sijaan eivät vastaa ja jos vastaa tulee pelkkiä haukkuja joka on sinänsä aika harmi.
Vieraskirjaan ei oo mua kukaan tullut haukkumaan ja olen rajoittanut tiettyjen sanojen käyttämistä esim viekussani ei pysty sanomaan v*ittua tai p*askaa mutta muita sanoja en ole jaksanut estää.

Toivottavasti tämä virtuaaliharrastajien liiallinen "syrjiminen" loppuisi.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
Eppy
Epätoivoinen katse
Viestit: 484
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:46 pm
Paikkakunta: Mikäköhän se oli?
Viesti:

Re: Törkeät mielipiteet kenneleiden vieraskirjoissa

Viesti Kirjoittaja Eppy »

Tavallaan ymmärrän heidän ärtymyksensä, jos etsii ihan muuta kenneltä ja törmää virtuaalikenneliin. Mutta aina voi tarkentaa hakua, ja heidänkin pitäisi miettiä että kaikille koira ei ole mahdollista saada. Koiran hoito vie kamalasti aikaa, jos perheessä on alergiaa tai muuta vastaavaa.
Onneksi minun kenneit ovat välttyneet moisilta viesteiltä. Mutta monilla ihmisillä on huono kokemus virtuaalikennelistä, koska ovat löytäneet omien koirien kuvat netistä tai kennel on virtuaalisena.
Taukoa virtuaalipuuhista
Avatar
Lotte
Alkupalat
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Syys 12, 2008 5:53 pm

Re: Törkeät mielipiteet kenneleiden vieraskirjoissa

Viesti Kirjoittaja Lotte »

Olen tuollaisiin mielipiteisiin törmännyt lähinnä viitisen vuotta sitten [?] selaillessani freewebsin easy-kenneleitä. Vieraskirjassa oli törkeitä haukkumaviestejä, mutta mielestäni tilannetta ei parantanut yhtään se, että kennelin omistajat vastasivat lähes yhtä tökerösti takaisin. Viesteihin pitäisi suhtautua asiallisen välinpitämättömästi, tai sitten vastata kohteliaan pidättyväisesti, ja pyytää miettimään, mikä tekee virtuaalikoiraharrastuksesta huonomman kuin jokin muu harrastus.

Pyytäessäni kuvalupia muutamista kenneleistä olen saanut ihan mukaviakin vastauksia, kuten: Hei! Sinulla on todella kaunis kenneli, ja virtuaalikoiraharrastus on hyvä asia, mutta valitettavasti en tällä kertaa luovuta kuviani käyttöösi. Toivottavasti saisit jostakin kuvat. Hyvää jatkoa sinulle ja kennelillesi!

Mielestäni parhaimmat vastaukset ja ainakin itse olen saanut kuvaluvat kertomalla lähes kaiken kennelini toiminnasta, ja on tullut kerrottua myös koirista. Asiallinen ja kohtelias käyttäytyminen tehoaa parhaiten.

//Niin, minulla ei tällä hetkellä ole kenneliä pystyssä, mutta olen pyörinyt jo pidemmän aikaa virtuaalisella puolella, ja on minulla ollut pari kenneliäkin, mutta sitten innostus on lopahtanut, ja koirankasvatus virtuaalisesti on jäänyt.
ALL 1 työlinjaisia bordercollieita & mudeja virtuaalisesti
Avatar
Damaa
Alkupalat
Viestit: 61
Liittynyt: To Kesä 19, 2008 11:34 am
Paikkakunta: KPO
Viesti:

Re: Törkeät mielipiteet kenneleiden vieraskirjoissa

Viesti Kirjoittaja Damaa »

Kokemusta löytyy tältäkin tahdolta, yhteen aikaan mulle tuli jatkuvasti vieraskirjaan viestejä joissa luki että virtuaalikennelit ovat syvältä koska yksikään kennelinpitäjä ei omista elämää ja kaikki kuvat mitä sivut sisälsivät, olivat luvattomia ynnämuuta törkeää asiaa.
Mä pistin ihan suosiolla sellaset käyttäjät mustalle listalle ja poistin ne viestit. Usein niissä viesteissä mainittiin ohessa myös sekin, että kuvien koirat ovat liian laihoja, näitä viestejä siis kirjoittivat ihmiset joilla ei ole mitään hajua vinttikoirista ja vielä vähemmän yleensä ottaen koirista. Jotkut kritiikkiviestit olivat ulkoasustaan ihan siistejä mutta teksti oli silti tuomitsevaa.
Usein tein myös niin että vastasin viesteihin "mäkin sua <3333". Jonkin ajan kuluttua niitä viestejä ei sitten enää ilmestynyt ollenkaan mikä oli ihan hyvä juttu.
Totta on sekin että freewebsin easykennelit ovat kaikkein pahin haukkumisen kohde, mutta kyllä niitä ei-freewebsin-easykenneleitäkin haukutaan. IRL-kasvattajille tosiaankin kannattaa kertoa hieman virtuaalikenneleiden taustasta ja toiminnasta, miksi niitä pidetään koska se saa useimmat kasvattajat muuttamaan mieltään, kun he luonnollisesti vastaisivat viestiin missä mainitaan "terve saanko käyttää sun kuvii mun virtuaalikennelis täs on osoite terveisin..." kieltävästi. Minulle ei ole ikinä tullut viestiä missä virtuaalikennelit haukutaan pystyyn, kieltäviä vastauksia on tullut lähinnä sen takia ettei kuvia haluta virtuaalikenneleihin ja usein viestin lopussa lukee "toivottavasti saat kuvat jostain". Useimmat kyllä tuntuvat ymmärtävän mikä idea tässä on mutta joillekin se on hyvin hankalaa koska vaikkapa joku tuttu on saarnannut virtuaalikennelit maan alle. Tämä yleistäminen on tosiaan aika syvältä ja sitä suurempi syy on kirjoittaa niihin viesteihin jonkintyyppinen esitelmä harrastuksesta ;>>
LIES ARE COMING BACK IN STYLE
koirat ja koulu vie aikaa, koneella olo vähenee
Avatar
Roenna
Alkupalat
Viestit: 90
Liittynyt: La Kesä 14, 2008 4:10 pm
Paikkakunta: Vihti

Re: Törkeät mielipiteet kenneleiden vieraskirjoissa

Viesti Kirjoittaja Roenna »

Minulla ei kokemusta tuollaisesta kennelieni omissa vieraskirjoissa mutta kun on joihinkin freewebsin easy tai jonkinlaisiin kenneleihin mennyt kurkkaamaan on siellä ollu pahaa palautetta. Ei kyllä ole omistaja niiden palautteiden jälkeen vastannut viesteihin. Harmillista.

//ot. May Lily, tein sulle Joylasiin tossa jokin aika sitten ulkan ja se odottelee edelleen sun kommenttejas. Tuuppa vilkaisemaan tonne pyyntöihin ja tarjouksiin. On siellä jossain ensimmäisellä tai toisella sivulla killumassa, jos et löydä lähetän sen sulle muulla tavalla ^^
Taukoilua toden teolla... ^^
Joana
Floodari
Viestit: 3139
Liittynyt: Ke Syys 03, 2008 8:51 pm

Re: Törkeät mielipiteet kenneleiden vieraskirjoissa

Viesti Kirjoittaja Joana »

Harvemmin siitä vastaamisesta on mitään iloa, useinhan nuo vaan kiertää kenneleitä, kirjoittaa jotain ikävää ja jatkaa seuraavaan...
Crazy is just a word people invented to keep the extra-interesting people down.
Vastaa Viestiin