Turrilan virtuaalihevosharrastajat

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Turrilan virtuaalihevosharrastajat

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Olen jo useamman kuukauden ajan halunnut aktivoitua virtuaalimaailmassa, mutta sopiva projekti on ollut hakusessa. Tekisi mieli herätellä jompikumpi olemassa olevista virtuaalikenneleistäni, mutta innostus lopahti aikanaan kuvalupien vähäisyyteen: omaa silmääni miellyttäviä rakennekuvia on harvassa ja se on aikamoinen lottovoitto, jos niihin harvoihin tippuu vielä lupa. Piirtelyyn ei ole aikaa eikä välineitä ja kuvattomien/rakennekuvattomien koirien kanssa kilpaileminen ei oikein nappaa.

Katse onkin kääntynyt hevospuolelle. Mulla on ollut pari onnetonta talliviritelmää ratsupuolella, mutta innostus ei ole kantanut pitkälle melkoisen kulttuurishokin vuoksi. Meno on todella hektistä ja kilpailu kovaa verrattuna virtuaalikoirailuun. Ratsuhevosten parissa menestystä niittäneet saavat multa kyllä kaiken kunnioituksen!

Eksyin nyttemmin Virtuaalisen Laukkajaoksen sivuille ja huomasin kahlaavani läpi niiltä löytyviä oppaita ja infopaketteja. Innostuin yhtenäisestä ikääntymisestä ja muista realistisuutta tavoittelevista asioista sekä ratsupuolta rennomman oloisesta meiningistä. Tietoni laukkaurheilusta ovat erittäin rajalliset (lue: olemattomat), mutta tulin melkein jo vahingossa aloittaneeksi laukkatalliprojektin. Muutamia sivuja ja jalostussuunnitelman tynkää on kasassa, mutta paljon täytyy vielä tehdä ennen kuin uskallan esitellä tuon maailmalle.

Turrilassa taitaa olla joitakin hevostenkin parissa aktiivisia virtuaaliharrastajia ja joillakuilla on ymmärtääkseni myös myös virtuaalihevoshistoriaa ajalta ennen kennelmaailmaa. Esitelkäähän hevospuolen saavutuksianne!

Mulla ei kovin paljon kerrottavaa ole ainakaan vielä. Pisimpään kestänyt hevosprojektini oli puoliverisiin erikoistunut Avenue Sporthorses, joka taisi pyöriä peräti kuusi kuukautta. :D Sen jälkeen mulla on ollut vielä kaksi todellisiksi tähdenlennoiksi jäänyttä tallia: Ensimmäinen niistä oli pieni suomenhevostalli, joka kaatui kuvien puutteeseen. Jälkimmäinen puolestaan oli pieni työhevostalli (clydesdalenhevosia), joka kaatui paitsi kuvien puutteeseen myös työhevospuolen vähäiseen harrastajamäärään. Nyt on tulossa englantilaisia täysverisiä kasvattava laukkatalli. Risuesteet kiinnostaisivat allekirjoittanutta enemmän, mutta suurinosa muista laukkaharrastajista taitaa painottaa sileitä ratoja. Taidan mennä massan perässä ainakin pääsääntöisesti, jotta innostus ei kaadu kanssaharrastajien puutteeseen. :) Tallin nimi ja sivut jääkööt vielä salaisuudeksi, koska projekti on vasta ihan alussa.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
shonna
Vuohenruokaa
Viestit: 1772
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2010 2:14 pm
Paikkakunta: Paradise Island
Viesti:

Re: Turrilan virtuaalihevosharrastajat

Viesti Kirjoittaja shonna »

Mä harrastin virtuaalihevosia vuoden 1998 alusta viime talveen asti. Tai siis virallisesti laitoin pillit pussiin kai joulukuussa 2013, kaikki tallit on ollut tauolla jo vuodesta 2012 asti. En vaan saanut enää mitään irti virtuaalihevostelusta.

En mä tiedä mitä lasketaan saavutuksiksi. :D Olin melkein 10 vuotta nj-tuomari, sitäkin pidempään arabiktk:n rakennetuomari ja sen lisäksi tuomaroin niin erj:n, kerj:n kuin krj:nkin laatuarvosteluissa. Ja ylläpidin joskus nj:n alkuaikoina kaikkien rotujen näyttelyiden kermaa-sivustoa, myöhemmin pelkästään täysiveristen nk:ta. Pyörin suurimman osan harrastuksestani arabien ja puoliveristen parista, vaikka muutama muistaa mut pelkästään welsheistä. :D Virtuaaliarabit olikin kaikkein lähimpänä mun sydäntäni, jos edelleen harrastaisin, niin puuhailisin nimenomaan niiden kanssa. Joskus 2000-luvun puolessa välissä innostuin arabien kanssa laukkakisoista ja ilmotinkin hevosia aika ahkeraan niin LJ:n kuin ASARA:n laukkoihin. Myöhemmin innostuin myös AHAC:n show'sta. Mun puoliveriset puolestaan kisasi 90% koulukisoissa.

Yritin loppuaikoina harrastaa myös virtuaalikoirailua, mutta mua ärsyttää niin paljon osa vakiintuneista käytännöistä, etten vaan kyennyt jatkamaan yhtä parson-pentuetta ja paria näyttelyilmoittautumista pidemmälle. :D Virtuaalikoirailuun verrattuna hevostelu on kyllä paljon vapaampaa, kukaan ei vikise kasvattien ja vanhempien siitoskäytösät eikä samoista kuvista.
"Nojaa. Eihän sitä aina voi ystävällinen ja seurallinen. Ei yksinkertaisesti ehdi."

Kuva
Kuunsirppi
Vuohenruokaa
Viestit: 1963
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 1:50 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Turrilan virtuaalihevosharrastajat

Viesti Kirjoittaja Kuunsirppi »

Mullahan on ollut arabialaisten täysiveristen kasvatusta (tai kasvatusta ja kasvatusta) jostain vuodesta 2004 asti, mutta pitkään nuokin ovat olleet nyt tauolla. Omalta osalta kuvalupien vaikea saanti, jollain tavalla hyvin paineistettu kisaaminen ja yksinkertaisesti vaikeus uida virtuaalihevospiireihin ovat vähän tämän projektin panneet jäihin.

Nyt olen kuitenkin miettinyt, joskos saisi taas hevosiin vauhtia jollain tavalla, kun noita tuolla kuitenkin on. Olen tässä useamman vuoden pohtinut myös, että onko hevostelijoille oikein mitään omaa foorumia, kuten meillä on Turrila? Tai siis olenhan mä aikanani jo löytänyt mm. hevostalli.netin ja sen toisen suuren, joka jossain vaiheessa kaatui enkä enää tiedä, onko se elossa ollenkaan.
Gendarme's|vDL|YVNL
Vuoden 2011 Liitonpitäjä

Nyt on Muumilaaksossa asiat sen verran sekaisin, että paluu tapahtuu tässä kevään aikana, kun normaali järjestys on palautettu.

Taukoilee välillä ties minkä syyn takia, back in bisnes pääasiassa kuitenkin.
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: Turrilan virtuaalihevosharrastajat

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

shonna kirjoitti:Virtuaalikoirailuun verrattuna hevostelu on kyllä paljon vapaampaa, kukaan ei vikise kasvattien ja vanhempien siitoskäytösät eikä samoista kuvista.
Ei vikistä ei, mutta ainakin aiemmin hevospuolella pelattiin kuvien suhteen "nopeet syö hitaat" -mentaliteetilla. :D En muista oliko se yleislaatuarvostelu, kantakirja vai mikä juttu, mihin ei ollut asiaa jo käytössä olleilla kuvilla. Olen ikuisesti katkera siitä, että etin työllä ja tuskalla hienon puoliveritamman kuvat, joita en ollut kellään nähnyt, mutta ei mennyt aikaakaan, kun ne kuvat oli joka toisella puoliveristen kasvattajalla. Nopein kisauttaja sitten sai hevosen niillä kuvilla kantakirjaan/yleislaatuarvosteluun/muotovalioksi/tai mikä olikaan ja muut jäi nuolemaan näppejään. Koirapuolen kuvalupaperinteisiin tottuneena meininki tuntui ihan käsittämättömältä. :D Tiedä sitten onko nuo säännöt muuttuneet.

Jännä muuten kuinka erilaiset maailmat virtuaalihevosten ja virtuaalikoirien ympärille on rakentunut! Ideahan kummassakin on kuitenkin ihan sama.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Carla
Epätoivoinen katse
Viestit: 423
Liittynyt: La Marras 30, 2013 5:23 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Turrilan virtuaalihevosharrastajat

Viesti Kirjoittaja Carla »

Itselläni on aloitteleva keskeneräinen talli Parco. Kysyisin teiltä, ketkä harrastatte sekä virtuaalikoiria ja -hevosia. Mitä hyviä ja huonoja puolia kummassakin virtuaaliharrastuksessa on. Haluan tietää nimittäin, mihin minä ryhdyn oikein tallia tehdessäni. ;)
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Turrilan virtuaalihevosharrastajat

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Kuunsirppi kirjoitti:Nyt olen kuitenkin miettinyt, joskos saisi taas hevosiin vauhtia jollain tavalla, kun noita tuolla kuitenkin on. Olen tässä useamman vuoden pohtinut myös, että onko hevostelijoille oikein mitään omaa foorumia, kuten meillä on Turrila? Tai siis olenhan mä aikanani jo löytänyt mm. hevostalli.netin ja sen toisen suuren, joka jossain vaiheessa kaatui enkä enää tiedä, onko se elossa ollenkaan.
http://vf.marsupieni.net
Tämä? :D
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Avatar
Netsu
Ei riitä.
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2012 7:16 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Turrilan virtuaalihevosharrastajat

Viesti Kirjoittaja Netsu »

Mulla ei ole oikein ikinä ollut intoa tehdä virtuaalitallia vaikka hevosista tykkäänkin. Tai tein mä kerran tallin, mutta alkua pidempään se ei pysynyt pystyssä (no jaa, ehkä sivut sain valmiiksi ja siihen se jo jäikin). Tallin teossa mietityttää, että millaista hevospuolella kisautus on ja näin yleensäkin miten kaikki toimii (kun nythän mulla ei ole mitään kuvaa minkälaista oman tallin pyörittäminen tulisi olemaan :mrgreen: ).

Nyt sain jonkinlaisen inspiraation, että vois tehdä connemaranponeja kasvattavan tallin, mutta taitaa jäädä vaan ideaksi.
Sic parvis magna
Kuunsirppi
Vuohenruokaa
Viestit: 1963
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 1:50 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Turrilan virtuaalihevosharrastajat

Viesti Kirjoittaja Kuunsirppi »

^^ Kiitos Timbe! :D Ehkä tämä tästä taas.

Ainakin itse viimeksi kisatessa muutama vuosi sitten kisoihin ilmoittautuessa sai olla NOPEA eikä sekään yleensä riittänyt. Normijuttu oli, että jos luokkaan otetaan 30 tai 40 ratsua, ja näet tämän kyseisen kisan 6h myöhässä, on kisa jo auttamattomasti täynnä (ah, kuin koirapuoli silloin kun minä olin nuori :D ). Hevospuolella kyllä järjestetään noin 10 kertaa enemmän kisoja kuin koirapuolella, varsinkin suosituissa lajeissa kuten esteillä ja koulussa, joten kyllä niitä kisoja riittää. Vähemmän suosittuja lajeja järjestetään hieman harvakseltaan, mutta myös lajien osallistujisto on pienempi, joten yleensä näiden lajien kisoissa on tilaa vielä seuraavana parina päivänä. Itsellä kisaamisinto on yleensä lopahtanut siihen, ettei sen ranking-pistetilin kerryttäminen anna samanlaista tyydytyksentunnetta, kuin koirapuolella, jossa tietyn tulosmäärän jälkeen on saaliina joku titteli.

Hevospuolella jalostusarvoa mitataan (tai ainakin mitattiin) pitkän kisakalenterin avulla. HYvät sijoitukset nyt toki ovat plussaa, mutta koska arvotakoneen läpi nekin menevät, oli suuri määrä kisoja kalententerissa se tärkeämpi asia, se osoitti jo jonkin sortin panostusta hevoseen. Itse jalostuskuvioista en ole kovinkaan hyvin perillä, johtuen siitä, että yleensä olen (koirapuolen tapaan) teettänyt yhdellä tammalla vain yhden varsan, joka on jäänyt sitten kotiin.

Kannattaa huomioida, että en tosiaan hevospuolelle ole nenääni pistänyt muutamaan vuoteen, joten asenteet ja elämäntapa siellä puolella ovat hyvin todennäköisesti ainakin hieman muuttuneet.

//Ei kettuset sentään, mullahan oli jumankekka tunnuksetkin tuolle foorumille :DD Olin ilmeisesti joskus aikoinani etsiessäni vastaavaa foorumia, kuin Turrila, rekisteröitynyt ties mille virtuaalihevosfoorumille, joista suurin osa on kuopattu jo aikaa sitten. Mutta tuon on selvinnyt! :D
Gendarme's|vDL|YVNL
Vuoden 2011 Liitonpitäjä

Nyt on Muumilaaksossa asiat sen verran sekaisin, että paluu tapahtuu tässä kevään aikana, kun normaali järjestys on palautettu.

Taukoilee välillä ties minkä syyn takia, back in bisnes pääasiassa kuitenkin.
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: Turrilan virtuaalihevosharrastajat

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Kuunsirppi kirjoitti:Hevospuolella jalostusarvoa mitataan (tai ainakin mitattiin) pitkän kisakalenterin avulla. HYvät sijoitukset nyt toki ovat plussaa, mutta koska arvotakoneen läpi nekin menevät, oli suuri määrä kisoja kalententerissa se tärkeämpi asia, se osoitti jo jonkin sortin panostusta hevoseen. Itse jalostuskuvioista en ole kovinkaan hyvin perillä, johtuen siitä, että yleensä olen (koirapuolen tapaan) teettänyt yhdellä tammalla vain yhden varsan, joka on jäänyt sitten kotiin.
En tiedä päteekö tämä vieläkin, varmaan ainakin jossain määrin. Laukkaurheilussa annetaan tosin voitoille ja sijoituksille arvoa enemmän kuin kalenterin pituudelle (ehkä ravipiireissäkin?). Monet pyrkivät pitämään starttien määrän maltillisena ja jalostusoriitkin ovat usein startanneet urallaan "vain" 15-30 kisassa. Oriin tasosta kertovat kisojen määrän sijaan voitot, sijoitukset ja niiden ansaisema rahasumma. Tässä yksi syy miksi innostuin laukkaurheilusta, koska kisojen määrät eivät nouse hervottomiksi ja hevosten laadusta kertovat ne asiat, joihin olen koirapuolellakin tottunut. :D

Musta oli outoa, että ainakin pari vuotta sitten hevospuolella kaikista palveluksista pyydettiin palkaksi kisoja tai sijoituksia (tai valmennuksia). Ensialkuun huvitti se, että harrastajat kilpailuttavat ristiin toistensa hevosia. Ärsyyntyminen tuli kuvioon siinä vaiheessa, kun tajusin, että tartten kuvia muilta harrastajilta ja yhtäkkiä mulla oli omien hevosten lisäksi vähintään yhtä monta muiden hevosta kilpailutettavana. :mrgreen: En kuvaa itse hevosia enkä ole tehnyt ulkoasujakaan vuosiin muille, joten mä en voinut lykätä kellekään omia hevosiani kisautettavaksi.

Jalostuksesta itsellänikään ei suuremmin kokemusta hevospuolella ole. Sen mitä olen touhua seuraillut, niin siellä mietitään ehkä yhdistelmiä hieman tarkemmin kuin koirapuolella. Tämä varmaan johtuu jo ihan tarjonnankin suuremmasta määrästä - on varaa valita. Sukutaulujen tasaisuus tuntuu olevan ainakin arvostetuimmille kasvattajille tärkeä asia: viisipolvista hevosta ei risteytetä evm-sukuisen kanssa jne. Mua itseäni kiehtoo tietynlainen tavoitteellisuus, mikä musta koirapuolen jalostuksesta puuttuu. Mä koitin sitä Meripelastajaan tuoda genetiikan ja tuon sukutaulujen tasaistamisen merkeissä, mutta se edellyttää harvinaisessa rodussa oman koiramäärän kasvattamista hervottomaksi. Törmäsin tässä kohtaa kuvien puutteeseen...
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Kuunsirppi
Vuohenruokaa
Viestit: 1963
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 1:50 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Turrilan virtuaalihevosharrastajat

Viesti Kirjoittaja Kuunsirppi »

^ Jalostusmateriaalin määrä on kyllä hevospuolelle suuri plussa, varsinkin kuin kaksi kolmesta rodustani on erittäin pienilukusia ja geenivaraston monipuolistaminen loppujen lopuksi minun harteillani. Ja kyllä siihen itseään varten kasvattamiseen kyllästyy vähitellen :D Onneksi viimei aikoina sekä villakoirat että dalmatiankoirat ovat vähän nostaneet päätään monen vuoden hiljaisuuden jälkeen, tässähän alkaa olla jo jotain mieltä!

Kisautusten ja muiden vastaavien maksutapojen lisäksi virtuaalihevospiireissä pyöri jossain vaiheessa ihan puhtaasti raha maksettaessa kuvia. Ei nyt puhuta mistään huimista summista, euron tai pari per kuva tyylillä. Tätä vieroksuin itse tosi paljon. Voin vielä kisata, yrittää vääntää ulkkaa tai kirjoittaa luonteita, mutta en nyt sentään ala rahaa maksaa kenellekään kuvista tai ulkoasuista, en itse ainakaan ole niin vakavissani tämän harrastuksen kanssa :lol: Mutta jokainen tyylillään.

//Pakko kertoa, että tein äsken jotain inhottavaa: Kysyin varmaan 25 eri arabikasvattajalta lupia käyttää heidän kuviaan Gendarme'sissa. Muistin juuri, mikä oli se syy, miksi aloin itse kuvata ja piirtää koirieni kuvia :D Täytyy ilmeisesti lisätä kalenteriin mahdolliset arabinäyttelyt Suomessa (jos niitä on), koska tuota en mielelläni tee kyllä uudestaan. Tai sitten vaan paperia esiin :D

///Jep. sieltähän ne ensimmäiset vastaukset tuli: Toinen oli ihan ystävällinen ei, koska ammattilaisten ottamat kuvat, mutta toinen oli hyvinkin ilkeä ja negatiivinen no no no. Voi aikuisia ihmisiä, voitteko yrittää oppia käyttäytymään asiallisesti vaikka ärsyttäisi?
Gendarme's|vDL|YVNL
Vuoden 2011 Liitonpitäjä

Nyt on Muumilaaksossa asiat sen verran sekaisin, että paluu tapahtuu tässä kevään aikana, kun normaali järjestys on palautettu.

Taukoilee välillä ties minkä syyn takia, back in bisnes pääasiassa kuitenkin.
Cessna
Epätoivoinen katse
Viestit: 450
Liittynyt: La Tammi 11, 2014 5:22 pm
Viesti:

Re: Turrilan virtuaalihevosharrastajat

Viesti Kirjoittaja Cessna »

Itellä on ollut innostusta kummallekkin puolelle, niin hevos- kuin koirapuolelle. Yhteen väliin unohdin koirapuolen kokonaan, kun olin niin keskyttynyt hevosiin, mutta sitten se jäi ja siirryin koiriin.
Välillä jonkun on kuoltava, jotta asiat muuttuisivat paremmiksi
Milja H.
Nakkisotilas
Viestit: 235
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 8:27 pm
Paikkakunta: Mänttä-Vilppula
Viesti:

Re: Turrilan virtuaalihevosharrastajat

Viesti Kirjoittaja Milja H. »

Itse pyörin myös niin hevos- kuin koirapuolellakin. Tällä hetkellä siis kaksi kenneliä (Kuuvarkaan ja Polarstern, jonka nimi on vaihtumassa kun satuin löytämään FCI:n sivuilta sen nimisen kennelin... murrr....) ja ravitalli Pompeji. Lisäksi pyörin myös ratsastuskoulu Susikalliolla niin tunneilla kuin myös hoitajana ja hevosenomistajana. Hevospuolella taukoilua on ollut todella paljon, mutta ikinä en ole siitä täysin päästänyt irti.
Evermore - Noutajat
Kuunsirppi
Vuohenruokaa
Viestit: 1963
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 1:50 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Turrilan virtuaalihevosharrastajat

Viesti Kirjoittaja Kuunsirppi »

^ ihan näin OT:Na noihin nimiin, musta on hauskaa, että FCI:n sivuilta löytyy joku miljoona gendarme-alkuista nimeä, mutta yksikään niistä ei ole yksinkertaisesti vain Gendarme's :D
Gendarme's|vDL|YVNL
Vuoden 2011 Liitonpitäjä

Nyt on Muumilaaksossa asiat sen verran sekaisin, että paluu tapahtuu tässä kevään aikana, kun normaali järjestys on palautettu.

Taukoilee välillä ties minkä syyn takia, back in bisnes pääasiassa kuitenkin.
Milja H.
Nakkisotilas
Viestit: 235
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 8:27 pm
Paikkakunta: Mänttä-Vilppula
Viesti:

Re: Turrilan virtuaalihevosharrastajat

Viesti Kirjoittaja Milja H. »

Hah, joo! Tuollakin oli muistaakseni tuo kennuni nimi Polarstern (V) -nimellä, eikä mulla oo hajuakaan että mikä se V siinä on joten koin paremmaksi vaihtaa nimeä, Polar Sternistä tuli sitten Blaue Nacht :D
Evermore - Noutajat
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: Turrilan virtuaalihevosharrastajat

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Jospa mie tohtisin nyt esitellä tuon laukkatalliprojektini:
Laukkapainotteisten (sileät radat) englantilaisten täysveristen maahantuontia, valmennusta ja jalostusta. Hepat on kaikki toistaiseksi evm-sukuisia. Päätin aloittaa jalostustyön puhtaalta pöydältä suvuttomien hevosten kanssa ja toisaalta antaa itselleni aikaa sukutaulujen kaivelemiseen. Tarkoitus olisi luoda omia ori- ja tammalinjoja sekä ajan myötä ottaa mukaan myös harvinaisia, mahdollisesti pitkäksikin ehtineitä linjoja. Mulla on myös kovasti kiinnostusta risuesteille, mutta risuestehevosia ei kyllä ihan heti tule.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Vastaa Viestiin