vMKL - virtuaalimaailman kennelliitto

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Kurris
Kanada

vMKL - virtuaalimaailman kennelliitto

Viesti Kirjoittaja Kurris »

Virtuaalimaailman kennelliittoollut taas hieman "hiljainen" mutta ottaa jälleen vastaan kenneleiden rekisteröintejä.
Lomaketta en osaa korjata mutta rekisteröinnit otetaan vastaan suoraan sähköpostiin. Parannus ehdotuksia otetaan vastaan ilomielin!

Meneillään on menossa myös ilmottautuminen virtuaaliseen maailmanvoittaja näyttelyyn!
Taukoilen
Lyydia
Kriisissä
Viesti:

Re: vMKL - virtuaalimaailman kennelliitto

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

vMKL ei vissiin enää oo olemassa? Kaikki siirtynee vFCI:n puolelle?
Timberwolf
Velho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

VMKL ei ole koskaan ollut VFCIn alainen, eikä tule koskaan olemaankaan. Ihan jo käytännön syiden takia, sillä VFCI on jo itsessään iso kakku ja VMKL on joutunut melkoiseksi heittopussiksi sen jälkeen, kun luovuin siitä. Ei ole kenenkään edun mukaista liittää näin epävakaata liittoa virtuaalikoirien tärkeimpään sivustoon.

Ilmeisesti Kurriksen Webs-tunnukset ovat jäätyneet epäaktiivisen käytön vuoksi? Onko VMKLn sivuja missään enää tallella? Mulla on vanhat versiot (vuosilta 2008, 2009 ja 2010) olemassa, mutta luonnollisesti ne ovat kaukana ajantasaisesta ja rekisteröidyt tiedot ovat vanhentuneet.

//: Sain Kirsiltä varmuuskopion vuodelta 2012, eli vähän paremmalla tolalla ollaan jo.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Lyydia
Kriisissä
Viesti:

Juu no minullahan ei tästä ole mitään tarkempaa tietoa ollutkaan, kunhan yritin sivuja löytää eivätkä sitten toimineet. Ajattelin vain, että vMKL:n kennelnimilistaus ja kennelien esittelyt olivat mielestäni hyödyllisiä, että jossain ne olisi hyvä olla. Luulin tämän siis lopettaneen ja siirtyvän vFCI:n ohelle, kun sitä nyt ollaan uudistamassa, mutta ihan tosi hyvä niinkin jos pysyy omana erillisenä itsenään.

Ja käsittääkseni ketunjalan tunnus on Crissun (Cookiemonster), koska hänen oma kennelinsä Guthrun on yhä samassa osoitteessa. Kurriksella taasen on Kupariketun goldenfoks.webs osoitteessa.

Kuka tätä vMKL:ää nykyään sitten pitää, tai kuka tulisi sitä ylläpitämään?
Janina
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Janina »

Saanko taas kysyä että miks me tarvitaan kaksi ns. "ylempää" tahoa/kattojärjestöä? Ja eikö Suomen pienissä piireissä kattojärjestö nimeltä Virtuaalinen/Virtuaalimaailman Kennelliitto/Virtuaalikennelliitto olisi paljon järkevämpi kuin VFCI? Mitä hyötyä VFCIn nimellä kulkemisesta on, kun siinä ei mitään muita maita oikeasti pyöri? Mä käsittäisin jonkun oikeasti kansainvälisen, englanninkielisen (suhteellisen helposti kaikkien ymmärrettävissä) VFCIn, joka ajaisi virtuaalikoiraharrastuksen asioita kansainvälisesti, jos sellaiselle tarvetta edes on. Yksittäiset maat vois pyörittää vaan näitä omia kennelliittojaan.
Lyydia
Kriisissä
Viesti:

^ Tjaa a kai ihan muuten vaan sitten. vFCI:ssä on nyt lähinnä noi rekisterit ja liittojen hyväksyntä se pääjuttu, mutta ihan sama sekin kai olisi jos sen nimen vaihtaisi vMKL:ksi. Kennelliitto ajaa kaiketi sitten enemmän noita kennelnimiasioita, kun niissä molemmissa on melko iso homma niin siksi varmaan halutaan pitää erikseen. Ja en oo muualla maailmalla kauheasti virtuaalikenneleihin törmännyt, että kansainvälinen vFCI saattaisi olla melko turha siinä mielessä ainakin juuri nyt. Ja mikä maa sitä sitten ylläpitäisi jnejne omat probleemansa siinä.

Ehkä siksi halutaan pitää se vFCI:nä jotta se on kaiken tämän touhun pääpaikka ja ylempänä muita (kuten irl), eikä kuka tahansa pulliainen pysty perustamaan omia ylimysliittojansa. :D Mutta tietysti jos muutoksia haluaa niin voihan sitä ehdotella näitä asioita mitä mieleen tulee ja sitten itse ottaa tämän projektin johdettavakseen, jos ei ole tyytyväinen siihen miten muut tekevät asiat.

Minulle itselle on ihan sama missä ovat tiedot ja rekisterit, kunhan ovat jossain järjestelmällisesti ja aktiivisia päivittäjiä löytyy. Onneksi näitäkään sivuja ei ole ollut kuin se kaksi, ettei sentään vaikka viittä.
Timberwolf
Velho
Viesti:

Lyydia ehtikin vastata sillä välin, kun kirjoittelin.

Mä en näe siinä mitään ongelmaa, että olisi kennelliitto ja toinen kattojärjestö. :D Tälle erottelulle on varmasti jokin tarina, sillä joskus muinoin VMKL on rekannut myös koiria, mutta kukapa sitä tarinaa enää tietää.

Kansainvälistä vkoirailuahan yritettiin kehittää muutama vuosi sitten, mutta se kaatui siihen, että Suomi on aika lailla ainoa lajissaan. Muissa maissa keskityttään pelaamaan Furry Pawsia, Showdogsia ja muita. Tämän takia tuntuisi turhalta alkaa pykäämään monikansallista järjestöä, kun kuitenkin 95 % käyttäjistä olisi suomalaisia.

Mun mielestä on myös turvallisempaa, että vkoirien virallinen kattojärjestö on nimeltään VFCI, eikä "Virtuaalinen Suomen Kennelliitto"/VSKL, koska näin vältytään sekaannuksilta ja "aikuisten ihmisten", IRL-koiraharrastajien ja -kasvattajien vihalta. Toki VFCIn idean voisi pistää kokonaan uusiksi ja lisätä kennelrekisterin/kennelnimilistan VFCIn alle, mutta työmäärä olisi naurettava. Kuitenkin kaikki kennelit pitäisi siirtää VFCIlle, rekisteröintilomakkeet uusia, luoda päivittelijoille liuta omia tunnuksia ja tietokantoja ja vaikka mitä vielä.

Lisäksi yhdistämisessä on aina tietoturvariski, kun tunnuksia pitäisi antaa useammalle henkilölle. Yksi virus yhden päivittelijän tietokoneella, ja kas kummaa, koko virtuualikoirat.net voidaan kaapata ja tuhota.

Mä pidän itse myös siitä ideasta, että tämän jaon avulla säilytetään myös pala suomalaisen virtuaalikoiraharrastuksen historiaa. Kenellekään ei koidu haittaa siitä, että liittoja on kaksi - etenkin jos korostaa, että VMKL on kennelliitto - enkä mä myöskään näe ongelmaa siinä, että kennelnimet olisivat eri paikassa kuin koirat. :D Voihan VMKLn linkin laittaa vaikka suoraan VFCIn navigaatioon, kunhan VFCIn uudet sivut saadaan julki.

---

Onpas tosi upeaa, että se Webs-tunnus, jonka alla VMKL on, on olemassa, mutta VMKL on poistettu sieltä. :)) Kurris on minun tietojeni mukaan edelleen VMKLn ylläpitäjä (en kyllä ole kovin perillä mistään, kun en viiteen vuoteen ole harrastanut), mutta jos sivut on poistettu, niin onko sekään enää varmaa? Tarvitsisiko VMKLlle etsiä uusi ylläpitäjä?

Mä en itse ainakaan ole kiinnostunut hyppäämään liiton puikkoihin enää uudestaan, mutta koen olevani jollain tapaa edelleen vastuussa liiton tulevaisuudesta, kun Boksu sen mulle aikoinaan luovutti.

Mulla on tällä hetkellä tosiaan VMKLn varmuuskopioita, loin juuri liitolle oman Arkku.net-tunnuksen sekä herätin virt.kennelliitto-gmailin henkiin. Mä voin siirtää sivut Arkkuun, tehdä teknisiä uudistuksia (jos niitä tarvitaan) ja auttaa sivujen luomisessa uudelleen, mutta en halua olla vastuussa liiton toiminnasta. Oon taustalla toimivana puuhamiehenä jo niin monessa paikkaa, että mun aika/mielenkiinto/muisti ei riittäisi liiton aktiiviseen ylläpitämiseen. :DD

Ja tosiaan noi Arkku- ja Gmail-tunnukset on tarkoitus antaa VMKLn uudelle ylläpitäjälle, jos sellainen päätetään etsiä. On kaikille edullisempaa pitää liitto ja sen sähköposti samoina, eikä siirrellä sivuja ja maileja paikasta toiseen aina ylläpidon vahtuessa. Samalla mulla pysyy kontrolli tän asian suhteen, kun ko. Gmail on sidottu mun johonkin varavarasähköpostiin (joka on yhdistetty mun varsinaiseen mailiin) ja Arkku sidottu Gmailiin, jolloin saan vahingon sattuessa (esim. ylläpitäjän kadotessa) kaapattua sivut itselleni. En kuitenkaan aio olla takapiruna mahdolliselle uudelle ylläpitäjälle, koska unohdan koko asian yhtä nopeasti kuin sivut saadaan taas henkiin.

---

Tällä hetkellä mä näkisin asian niin, että kaikki on kiinni siitä, saadaanko Kurris kiinni ja mitä hän sanoo asiaan. Jos hän haluaa palata ja jatkaa liiton ylläpitämistä, niin se sopii minulle aivan mainiosti. Mulle myös sopii, että Kurris ottaa haltuun noi mun luomat tunnukset, jos liiton sivutilan hankkimisessa ja pysymisessä on ongelmia.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Kurris
Kanada

Viesti Kirjoittaja Kurris »

Heippa! Joo sivut eivät ole olleet minun tunnuksien alla ollenkaan ja en ole osannut niitä vaihtaa omalle sivustolleni olemattomien taitojeni vuoksi. Ollaan Crissun kanssa vMKL sivustoa ylläpidetty mutta viimeisen vuoden olen sitä aikalailla yksin hoitanut aktiivisen epäaktiivisesti. Minun puolestani voin sen luovuttaa jollekkin innokkaammalle ja etenkin aktiivisemmalle.
Taukoilen
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

Timberwolf kirjoitti:VMKL ei ole koskaan ollut VFCIn alainen, eikä tule koskaan olemaankaan.
Onpas ollut ja tulee sen nojalla olemaan, kun se on joskus näin aseteltu. Linkki löytyy nykyään jäsenliitot-sivulta ja tulevaisuudessa Jalostus-valikon alta, mikäli VMKL säilyy hengissä jatkossa "erillisenä" kuten tähänkin asti. :D Ja näin siis on ollut niin kauan kuin minul on vFCI:n tunnukset ollut.

(en ihan kaikkeen ehtiny keskittyä just nyt oli jos mulla herää mielipiteitä muista asioista myöhemmin niin selvennän niitä, mutta pakko oli kommentoida tämä!)
Janina
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Janina »

Timberwolf kirjoitti:Muissa maissa keskityttään pelaamaan Furry Pawsia, Showdogsia ja muita. Tämän takia tuntuisi turhalta alkaa pykäämään monikansallista järjestöä, kun kuitenkin 95 % käyttäjistä olisi suomalaisia.
Joo en mä oo minkään kansainvälisen yhdistyksen puolesta puhumassa, sitä tosiaan vaan ihmettelin et miksi kaksi yhdistystä samankaltaisille asioille (liittojen, kenneleiden, yksittäisten koirien yms. rekisteröinnit). Ja miksi nimenomaan FCI, joka tunnetaan kansainvälisyydestään, kun 100 % käyttäjistä on niitä suomalaisia. Mut kyl mä tämänkin järjestelmän oon kohta 7 vuotta hyväksynyt, kunhan ajattelin ääneen, et ei mulla ongelmaa oo jos nykyinen systeemi kerran selittyy tietoturvariskeillä jne.
Timberwolf kirjoitti:Mun mielestä on myös turvallisempaa, että vkoirien virallinen kattojärjestö on nimeltään VFCI, eikä "Virtuaalinen Suomen Kennelliitto"/VSKL, koska näin vältytään sekaannuksilta ja "aikuisten ihmisten", IRL-koiraharrastajien ja -kasvattajien vihalta.
Eipä siinä VFCIssäkään taida olla kuin yhden kirjaimen ero IRL-maailman vastaavaan :mrgreen:
Shady
Taikuri

Viesti Kirjoittaja Shady »

^ Mutta se on sen verran kansainvälisempi, ettei suomalaisilla perus harrastajilla taida olla niin suurta intoa alkaa valittamaan nimestä :D Kyllähän esimerkiksi kultsu harrastajat/kasvattajat ottivat asiakseen vetää pellollisen herneitä nenäänsä, kun huomasivat vGR:n olemassaolon (jonka takia se piti muuttaa nykyiseen tosi hölmöön muotoonsa) :P
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

Isoin ero tossa lienee se, että kennelliittoa googlettaessa sä saat niin virtuaalisen kuin oikeankin kennelliiton sivut suomeksi sun eteen etkä välttämättä siitä sit kummemin kyseenalaista asiaa. Jos sä etsit oikeasta FCI:stä tietoa niin voit olettaa jo etsiessä ettei se sivusto tule olemaan suomeksi, niinpä virtuaalinen erotetaan oikeasta huomattavasti helpommin. Lisäksi ihan tavantallaaja naapurintäti tuskin etsii FCI:tä tietämättä ensin tarkemmin, mikä se on, niin sekoitusmahdollisuus on pienempi.
Timberwolf
Velho
Viesti:

Sigitius kirjoitti:
Timberwolf kirjoitti:VMKL ei ole koskaan ollut VFCIn alainen, eikä tule koskaan olemaankaan.
Onpas ollut ja tulee sen nojalla olemaan, kun se on joskus näin aseteltu. Linkki löytyy nykyään jäsenliitot-sivulta ja tulevaisuudessa Jalostus-valikon alta, mikäli VMKL säilyy hengissä jatkossa "erillisenä" kuten tähänkin asti. :D Ja näin siis on ollut niin kauan kuin minul on vFCI:n tunnukset ollut. (en ihan kaikkeen ehtiny keskittyä just nyt oli jos mulla herää mielipiteitä muista asioista myöhemmin niin selvennän niitä, mutta pakko oli kommentoida tämä!)
No. Mut. NiinQ. Sillee. U know. :D Muotoilin ja ajattelin vissiin vähän huonosti, kun tarkotin sitä, että VMKL ei tuu olemaan kytköksissä VFCIhin muuten kuin olemalla sen jäsenliitto. Mut ehkä tää tuli nyt kaikille jo selväksi. :D

Pitääkin vissiin kysellä sitten Crissulta, että miksi VMKL on kadonnut, kun kerta hänen muut sivunsa toimivat. Ei vaan hirvittävästi ylennä mieltä, jos yli kolmen vuoden rekisteröinnit ovat kadonneet ja vieläpä sieltä uudesta päästä eikä vanhasta.
Kuva

Vuoden...
Tamu
Alkupalat

Viesti Kirjoittaja Tamu »

Kopioin joskus viime vuoden syyskuussa listan rekisteröidyistä kenneleistä omalle koneelleni. En enää muista miksi, mutta multa siis löytyisi ainakin hiukan uudemmat rekisteröinnit. Tallensin ne kylläkin vain word-tiedostoon, eikä siitä löydy muita kuin nimet ja kasvatettavat rodut. Ei siis minkäänmoisia esittelyjä ja muita tietoja, joita vMKLn sivuilla oli. Mutta jos näistä vajavaisista tiedoista on jossain jotain hyötyä, niin voin lähettää ne.
Zicwe Novascotiannoutajat + sekalainen sakki muita hännänvispaajia
zicwe.virtuaalikennel@gmail.com
Timberwolf
Velho
Viesti:

^ Oi, kiitos tarjouksesta! Arvostan sitä suuresti. :) En kuitenkaan enää tarvitse kopioita, sillä löysin Googlen kautta kaikki muut sivut, paitsi lopettaneiden kennelten listan, ja Googlen välimuistissa oli tallessa tiedot tämän vuoden helmi-maaliskuulta. Eli enää ei ole sen suurempaa hätää.

Toki lopettaneiden kennelten lista harmittaa hieman, mutta tää tilanne on paljon parempi kuin ei mitään.

Cookiemonsterista ei ole tosin kuulunut mitään, vaikka laitoin hänelle yksityisviestiä. VMKL:n kohtalo jäänee siis mysteeriksi, kun eivät sivut nyt itsestäänkään voi kadota.
Kuva

Vuoden...
Vastaa Viestiin