Virtuaaliset Lintukokeet

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Virtuaaliset Lintukokeet

Viesti Kirjoittaja Shady »

VIRTUAALISET LINTUKOKEET

Noutajakoirajärjestö, spanieliliitto & kanakoirakerho ovat nyt yhdistyneet yhdeksi liitoksi ja kantavat yhdessä nimeä virtuaaliset lintukokeet. Kertokaa toki, jos sivuilla on jotain kerrottu turhan epäselvästi tai löydätte muuta korjattavaa.

Spanielkokeiden tuomaroinnista on ollut paljon puhetta ja monet ovatkin pitäneet nykyistä tapaa liian monimutkaisena ja aikaa vievänä. Siihen on nyt tulossa muutos ja harrastajien mielipiteitä muutoksen osalta kaivataan! Kerro siis oma mielipiteesi millä tavalla tuomarointi olisi hyvä toteuttaa.
Mun ehdotus olisi, että taipparien (SPA) tuomarointi tapahtuisi samalla tavalla kuin noutajien vastaava. Maalintukokeiden (SPME) tulokset voisi arpoa perus THS-arvontakoneella. Miltä kuulostaisi?
Tämä Noinan ehdotus olisi simppeli ja toimiva. Pöytäkirjat voisi silti säilyttää niin, että koirien omistajat saavat itse ne lisätä halutessaan koirien sivuille, mutta niitä ei enää käytettäisi itse kokeissa.
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: Virtuaaliset Lintukokeet

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Mahtavaa - näyttää huippuhyvältä!
Shady kirjoitti:
Mun ehdotus olisi, että taipparien (SPA) tuomarointi tapahtuisi samalla tavalla kuin noutajien vastaava. Maalintukokeiden (SPME) tulokset voisi arpoa perus THS-arvontakoneella. Miltä kuulostaisi?
Tämä Noinan ehdotus olisi simppeli ja toimiva. Pöytäkirjat voisi silti säilyttää niin, että koirien omistajat saavat itse ne lisätä halutessaan koirien sivuille, mutta niitä ei enää käytettäisi itse kokeissa.
Kuulostaa hyvältä. Arvottaisiinko siis maalintukokeissa kokonaissuorituksen pisteet eikä erillisiä osiota sillä entisellä pk-tyylillä, josta on myös ollut puhetta (0+0+0+0 jne.)? Mä nimittäin voisin vielä niellä erilliset osiot, mutta ihan ehdottomasti mieluiten liputan sen helpoimman mahdollisen tavan eli kokonaissuorituksen pisteiden puolesta.

Odotan jo malttamattomana tuota spanielikokeiden tuomarointimuutosta, koska multa lähtee koehakemus heti, kun se astuu voimaan. ;)
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: Virtuaaliset Lintukokeet

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Tää on hyvä :) Hetki menee kyllä tottua tohon ettei yks sivusto ookkaan enää yks yksikkö, mut varmasti osoittautuu vielä hyvinkin toimivaksi järjestelyksi! Itellä ainakin nous kertaheitolla se kytevä motivaatio noutajia ja spanieleita kohtaan.
Ulkoasusta sen verran, että voisko linkkien värejä vaihtaa vähän tosta perustekstistä poikkeavammaks? En tiiä onko mulla värinäössä jotain häikkää mutta mulla on tuolla linkkien värien erottamisessa kamalasti vaikeuksia. :D Muuten ulkoasu näyttää tosi kivalta ja sivut on selkeät!

Spanielikokeiden tuomaroinnista kannatan sitä, että taipparien tuomarointi ois samaa kuin NOU-luokkien tuomarointi. SPME-luokan tuomarointiin mä oikeesti kerjäisin sitä, että olis vaan kaks otsikkoa, esim. "Hyväksytty yli 100p." ja "Hylätty alle 100p". Kuulun niihin jotka vihaa mm. tokon ja palveluksen tuomarointia koska siellä on niin monta otsikkoa (ALO1-ALO3 ja HYL) ja tulosten muotoilussa kestää kauan. :D
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viestit: 2291
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:01 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Virtuaaliset Lintukokeet

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

- rodut & rotukoodit puuttuu vsl
- viralliset osallistumiskoodit puuttuu kaikista
- jokaisen kisakalenterin alussa vois lukea sen liiton lyhenne niinku vsnj kalenterin alussa lukee, vsl ja vkk ei lue mitään. sit vois miettiä et laittaisko jokaisen kisakalenterin sivulle vaikka pienen siluetin, esim. noutajiin kultai, spanieleihin cockeri, kanakoiriin pointteri et tietää nopeelta vilkasulta minkä liiton kalenteria katsoo (+ miks vkk h1 ja h2 välissä on ylimääräinen br, se on häiritsevä)
- onko vsl tulospalvelu oikeesti edelleen käytössä?? miksi? x_x
- vsl kalenteri-sivulla "kokeen järjestämisohjeet" linkki vie vanhaan vsl sivustoon (ja mä en heti edes tiennyt mitä mä klikkasin sivulla kun vaan painoin jotain ikkunassa et pääsin takas siihen, linkkien muotoiluja vois miettiä uudestaan)
- siirretäänkö vsnj vanhat kalenteritkin vielä?
Noina
Vuohenruokaa
Viestit: 1785
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 6:25 pm
Viesti:

Re: Virtuaaliset Lintukokeet

Viesti Kirjoittaja Noina »

Ensinnäkin suurkiitos Shadylle, joka on hoitanut oikeastaan kaiken. Hienoa, että sivut saatiin pystyyn näin nopeasti. Siitä johtuen virheitä varmasti löytyy vielä. Kiitos tarkkasilmäisille, korjataan! Osallistumiskoodit kyllä löytyy kaikista Järjestä kisat -linkkien takaa.
Itse en ole valitettavasti ehtinyt muokkaamaan VSL:n tekstejä sääntömuutoksesta puhumattakaan, mutta lupaan tehdä parhaani että ensi viikon aikana saadaan kokeet pyörimään.

SPME tuomaroidaan jatkossa siis samalla tavalla kuin vaikkapa toko. Erilliset osiot ei ole kovinkaan järkeviä. Palkintosijat jaetaan normaalisti, ei sen nyt niin aikaavievää ole. :D Tulospalvelusta ei ole ollut vaivaa tähän mennessä, joten siksi se on säilynyt näinkin pitään. Jos kellään ei ole mitään poistamista vastaan, niin sen käytöstä voidaan luopua.
  • DON'T TRUST A SONG THAT'S FLAWLESS
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viestit: 2291
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:01 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Virtuaaliset Lintukokeet

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

Ne viralliset osallistumiskoodit olis kiva löytää säännöistäkin jos normitallaaja niitä tarvitsee eikä pelkkä kisanjärjestäjä. Mä kun hommasin just ekan spanielini ja tein kisakoodeihini osion spanielikokeille niin olin ihan ulalla et mikä osallistumiskoodi. Katoin jostain vanhan kisan sivulta ja sit olin et no mikähän rotukoodi, kun monessa liitossa on eri. :D
Noina
Vuohenruokaa
Viestit: 1785
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 6:25 pm
Viesti:

Re: Virtuaaliset Lintukokeet

Viesti Kirjoittaja Noina »

Noniin VSL:n osuus on laitettu uusiksi. Löytyykö jotain korjattavaa? Tuomarointi muuttuu 1.12. alkaen, joten tulospalvelun ehtii ottaa vielä pois ja osallistusmiskoodin vaihtaa. Tähän kellään vastaansanomista?
  • DON'T TRUST A SONG THAT'S FLAWLESS
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: Virtuaaliset Lintukokeet

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Noina kirjoitti:Tuomarointi muuttuu 1.12. alkaen, joten tulospalvelun ehtii ottaa vielä pois ja osallistusmiskoodin vaihtaa. Tähän kellään vastaansanomista?
Ei ole vastaansanomista, koska ainakin itse tarkastelen osallistumisoikeuksia mieluummin koirien omilta sivuilta kuin tulospalveluista. :)

Lueskelin noita tuomarointiohjeita. Vesityökokeen tuomarointiohjeen kohdalla lukee: "Tarkista, onko koira jo suorittanut taipumuskokeen. Mikäli on, koira hylätään". Taitaa olla joku fiba? Tuo vesityökoe on mulle muutenkin vähän epäselvä. Siinä jaetaan 1-5 pistettä, mutta eikö ole mitään hyväksytty/hylätty-rajaa? Eli saako millä tahansa vesityötuloksella kilpailla SPME AVO-luokassa, vaikka sillä yhdellä pisteellä?

Musta noissa tuomarointiohjeissa voisi olla eriteltynä mitä tuloksia koiralla pitää vähintään olla missäkin luokassa. Toki ne löytyy info-sivulta, mutta kaikkein näppärintä olisi sisällyttää ne myös tuomarointiohjeisiin. Samaa sanoisin myös noutajakokeiden tuomarointiohjeita koskien.

Olisiko mahdollista tarkistaa osallistumisoikeudet vain merkitsevän tuloksen saaneilta koirilta? Tämä käytäntö on nykyään useimmissa käyttölajeissa ja se keventää huomattavasti tuomarin työtaakkaa.

P.S. Saanko anoa jo nyt spanielikokeen, jos käytän virallista osallistumiskoodia, mutta lisään siihen itse koiran www-osoitteen? Ihan siltä varalta siis, jos/kun tuo tulospalvelu poistuu nyt käytöstä. Päivämäärä menisi ilman muuta joulukuun puolelle. Tahtoo järkätä spanielitoimintaa HETI! :D
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Marcia
Höpsö veitikka
Viestit: 5964
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:56 am

Re: Virtuaaliset Lintukokeet

Viesti Kirjoittaja Marcia »

Lansu_ kirjoitti:Tuo vesityökoe on mulle muutenkin vähän epäselvä. Siinä jaetaan 1-5 pistettä, mutta eikö ole mitään hyväksytty/hylätty-rajaa? Eli saako millä tahansa vesityötuloksella kilpailla SPME AVO-luokassa, vaikka sillä yhdellä pisteellä?
Ei ole rajaa, mutta koira ei voi valioitua, ellei sen vesityökokeen tulos ole vähintään 4p.
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
Noina
Vuohenruokaa
Viestit: 1785
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 6:25 pm
Viesti:

Re: Virtuaaliset Lintukokeet

Viesti Kirjoittaja Noina »

Lansu_ kirjoitti:Lueskelin noita tuomarointiohjeita. Vesityökokeen tuomarointiohjeen kohdalla lukee: "Tarkista, onko koira jo suorittanut taipumuskokeen. Mikäli on, koira hylätään". Taitaa olla joku fiba? Tuo vesityökoe on mulle muutenkin vähän epäselvä. Siinä jaetaan 1-5 pistettä, mutta eikö ole mitään hyväksytty/hylätty-rajaa? Eli saako millä tahansa vesityötuloksella kilpailla SPME AVO-luokassa, vaikka sillä yhdellä pisteellä?
Arvasin et virheitä löytyy kun yhdeltä istumalta silmät ristissä tein nuo. :D Varsinaisesti mitään rajaa ei ole, kunhan vesityö on suoritettu. Valioituminen vaatii väh. 4p. Toki voisi olla mahdollista, että jaettaisiin "hyväksytty 5-4p." ja "hylätty alle 4p." Ja vain hyväksytyllä tuloksella pääsisi eteenpäin spme avoimeen. Selkeämpää?
Lansu_ kirjoitti:Musta noissa tuomarointiohjeissa voisi olla eriteltynä mitä tuloksia koiralla pitää vähintään olla missäkin luokassa.
Eikös ne ole? Voisin kyllä vielä selkeyttää niitä.
Lansu_ kirjoitti:Olisiko mahdollista tarkistaa osallistumisoikeudet vain merkitsevän tuloksen saaneilta koirilta?
Joo on, lisään maininnan siitä.
Lansu_ kirjoitti:P.S. Saanko anoa jo nyt spanielikokeen, jos käytän virallista osallistumiskoodia, mutta lisään siihen itse koiran www-osoitteen? Ihan siltä varalta siis, jos/kun tuo tulospalvelu poistuu nyt käytöstä. Päivämäärä menisi ilman muuta joulukuun puolelle. Tahtoo järkätä spanielitoimintaa HETI! :D
Siitä vaan! Koodiksi tulisi sama kuin noutajilla eli sukupuoli häviäisi ja muutenkin yksinkertaistuisi.

Näillä näkymin tulospalvelu poistuu ja osallistumiskoodi muuttuu 1.12. alkaen. Haluaisin kuulla vielä mielipiteitä SPVE muutoksesta ylempää.
  • DON'T TRUST A SONG THAT'S FLAWLESS
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: Virtuaaliset Lintukokeet

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Noina kirjoitti:
Lansu_ kirjoitti:Lueskelin noita tuomarointiohjeita. Vesityökokeen tuomarointiohjeen kohdalla lukee: "Tarkista, onko koira jo suorittanut taipumuskokeen. Mikäli on, koira hylätään". Taitaa olla joku fiba? Tuo vesityökoe on mulle muutenkin vähän epäselvä. Siinä jaetaan 1-5 pistettä, mutta eikö ole mitään hyväksytty/hylätty-rajaa? Eli saako millä tahansa vesityötuloksella kilpailla SPME AVO-luokassa, vaikka sillä yhdellä pisteellä?
Arvasin et virheitä löytyy kun yhdeltä istumalta silmät ristissä tein nuo. :D Varsinaisesti mitään rajaa ei ole, kunhan vesityö on suoritettu. Valioituminen vaatii väh. 4p. Toki voisi olla mahdollista, että jaettaisiin "hyväksytty 5-4p." ja "hylätty alle 4p." Ja vain hyväksytyllä tuloksella pääsisi eteenpäin spme avoimeen. Selkeämpää?
Olisi selkeämpää näin. :)
Noina kirjoitti:
Lansu_ kirjoitti:Musta noissa tuomarointiohjeissa voisi olla eriteltynä mitä tuloksia koiralla pitää vähintään olla missäkin luokassa.
Eikös ne ole? Voisin kyllä vielä selkeyttää niitä.
Siis tällä hetkellä esimerkiksi maalintukokeiden tuomarointiohjeessa lukee ainoastaan, että "tarkista koiran oikeus osallistua kyseiseen luokkaan". Jos laji on uusi tuttavuus, joutuu kahlailemaan sivuja läpi etsiessään noita oikeuksia. Tuohon voisi vaikka alakohdiksi lisätä sen, milloin koira hylätään missäkin luokassa tai mitä aiempia tuloksia missäkin luokassa pitää olla. Hankalasti selitetty, mutta laitan esimerkkinä VVPY:n tuomarointiohjeet.

Voisiko tuota yksi avonainen kutsu per järjestäjä -rajoitusta (löytyy anomus-sivulta) nostaa esimerkiksi kolmeen tai viiteen? Mä sallin hyötykoiratoiminnassa ja vepessä samalta ihmiseltä viisi avonaista kutsua samanaikaisesti. Toki siinä on riski, että joku tarmon puuskassaan järkkää ne viisi koetta eikä saa saatettua loppuun, mutta toisaalta aika harvoin noita kokeita jää lopulta kesken. (Sitä paitsi nykyisen yksi avonainen koe per järjestäjä rajoituksen voi ymmärtää niin, että saa järkätä vain noutaja- TAI spanieli- TAI kanakoirakokeen. :D)

Koeanomus lähti!
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Vastaa Viestiin