!!!TÄRKEÄÄ LUETTAVAA!!! Uusi osallistumiskoodi

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Avatar
Juinttu
Höpsö veitikka
Viestit: 14779
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 8:31 pm
Paikkakunta: avaruus
Viesti:

!!!TÄRKEÄÄ LUETTAVAA!!! Uusi osallistumiskoodi

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Paljon on puhuttu, että halutaan yhtenäisemmät osallistumiskoodit lajeihin. Tästä oli aiemmin keskustelua liittojen säännöt -topicissa, mutta ajattelin että omalla topicillaan tämä asia saisi enemmän huomiota että hei tälläinen on OIKEASTI tulossa.
Sigitius kirjoitti:Tosta osallistumiskoodista meillä oli puhetta rekisteröinnin merkittävyyden yhteydessä yksi yö chatissa ja niistä mä kaivoin siellä laitetun tiivistelmän:
- vain rekisteröidyt koirat voivat kisata
- vain rekisteröityjen koirien jälkeläiset voi rekisteröidä (lisää hyväksyjiä vfci rekisteriin?)
- yhtenäistetty uusi kisakoodi:
(VTR-00000) koiran nimi, ohjaaja (<- skp-merkintä myös?)
(VTR-00000) rotukoodi u./n. koiran nimi, ohjaaja
Tai sit ois kolmea erilaista koodia jos ei skp-merkintää kumpaankin haluta.

Toi ideapohja rekisterinumeroiden kanssa tähtäsi siihen, että saataisiin useampi ihminen rekisteröimään koiriaan eikä rekisteröinti seisoisi pelkästään tyhjän päällä.
Tässä tuli myös puhetta skp-merkinnästä osallistumiskoodissa. Tarvitseeko sitä, ja jos tarvii niin missä? Tietääkseni sillä ei ole todellista merkitystä muissa lajeissa kuin vinttikoirajuoksuissa ja näyttelyissä (<- osallistuvatko kys. lajit osallistumiskoodien yhdistämiseen?).
  • Uudet koodit olisivat:
    VTR-00000 <a href="#">koiran nimi</a>, ohjaaja<br>
    VTR-00000 rotukoodi <a href="#">koiran nimi</a>, ohjaaja<br>
Tuo ensimmäinen koodi tulisi käyttöön seuraavissa lajeissa:
agility, toko, rally-toko, pelastuskoirakokeet, vesipelastuskoirakokeet, ajokoirakokeet, koiratanssi, flyball, maastoesteet (ja ylipäätään lajit, joissa ei ole roturajoituksia -> rotukoodi on täysin turha)

Tuo toinen koodi tulisi käyttöön seuraavissa lajeissa:
palveluskoirakokeet, poliisikoirakokeet, hyötykoirakokeet (vai vaan osassa luokista?), haukkukoirakokeet, luolakoirakokeet, mejä, noutajakoirakokeet, spanielikoirakokeet, kanakoirakokeet, paimenkoirakokeet, ASCA-paimennuskokeet, laumanvartijakokeet

Väliinputoaja on esim. työkoirakokeet, joissa osalle roduista on rotukoodi, mutta sitten taas kaikki rodut on sallittuja, joten tekeekö rotukoodilla mitään?

Rotukoodeista taas, niitä kun on erilaisia useammassa lajissa. Onko välttämätöntä, että esim. työkoirakokeiden numerokoodit ovat ihan erilaiset kuin mejän? Muutenkin imo numerokoodit on rasittavia, koska niitä on niin vaikea muistaa. Toimisiko, että pk-rodut käyttävät aina pk-lyhenteitä, muut rodut agilityn rotulyhenteitä.
MUOKS. Rotukoodilista, sisältäen kaikki rodut + niiden lyhenteet.

tl;dr
- rekisteröintipakko ja rekisterinumero osallistumiskoodiin
- osallistumiskoodien yhtenäistäminen:
  • VTR-00000 <a href="#">koiran nimi</a>, ohjaaja<br>
    VTR-00000 rotukoodi <a href="#">koiran nimi</a>, ohjaaja<br>
- sukupuolilyhenteet pois (pl. näyttelyt ja vinttikoirajuoksut)
- rotukoodien yhtenäistäminen

Minulla on haave, että saataisiin tämä nyt joulukuun aikana tehtyä siten, että vuoden alusta saataisiin nämä uudet osallistumiskoodit käyttöön.

Fiiliksiä? Ideoita? Kommenttia?
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Avatar
Kirsi
Höpsö veitikka
Viestit: 8917
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 5:40 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Uusi osallistumiskoodi

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Mää vaan kuittaan luetuksi ja oon pk-liiton kanssa täysillä messissä!
Avatar
Cookiemonster
Kanada
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2011 3:13 pm
Avatar ©: Flickr, Mike Davison

Re: !!!TÄRKEÄÄ LUETTAVAA!!! Uusi osallistumiskoodi

Viesti Kirjoittaja Cookiemonster »

Mulle ainakin passais vallan hyvin nuo uudet koodit, näyttää kyllä hyvältä. Mukana oon pelastuskoirayhdistyksen ja koiraurheilujärjestön kanssa.
Guthrun | Gloomkiller | Narvik | Stepmaker's

Vuoden spesiaalitapaus & linssilude 2015
~ Tutummin Crissu
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: !!!TÄRKEÄÄ LUETTAVAA!!! Uusi osallistumiskoodi

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Vepeyhdistys ja Hyötykoirajärjestö kuittaavat, mukana ollaan!

Mun puolesta vois vaikka heti heittää kaikkiin saman koodin. Mulla ei ainakaan olisi mitään sitä vastaan, että vepenkin koodissa olisi rotu, vaikkei sillä mitään siinä teekään. Jos näyttelyt halutaan mukaan ja sukupuoli koetaan niissä tarpeelliseksi, niin isketään skp sitten kaikkiin lajeihin.

Huomatkaa myös rekisteröintipakko! Kovasti näyttää siltä, että kisaamisen edellytyksenä tulee olemaan vuodenvaihteen jälkeen koiran rekisteröiminen. Jos joku muu on mun lisäkseni laiminlyönyt sen, kannattanee alkaa nyt rekisteröidä koiriaan. ;)

P.S. Jos jatkan erilaisten kisojen järkkäämistä aktiivisesti loppuvuoden ajan, aattelin pistää tästä tulevasta muutoksesta tiedon myös Saintjohnin koeblogiin, kunhan koodin muoto/muodot lyödään lukkoon. Sieltä se toivottavasti hyppäisi kisaajien silmiin ja tulisi mahdollisimman harvalle yllätyksenä vuodenvaihteessa.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Avatar
Juinttu
Höpsö veitikka
Viestit: 14779
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 8:31 pm
Paikkakunta: avaruus
Viesti:

Re: !!!TÄRKEÄÄ LUETTAVAA!!! Uusi osallistumiskoodi

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Toisaalta näyttelyissä ja vinttikoirajuoksuissa (pl. koejuoksut) se rotulyhenne taas on turha.

Imo näyttelykoodi voisi olla:
VTR-00000 u./n. <a href="#">koiran nimi</a>, ohjaaja<br>

Vinttikoirien koejuoksukoodi:
VTR-00000 rotulyhenne <a href="#">koiran nimi</a>, ohjaaja<br>

Maasto- ja ratajuoksujen:
VVULXXX-000 u./n. <a href="#">koiran nimi</a>, ohjaaja<br>
Tarvitseeko tähän lisätä vielä VTR-tunnus?


Tokikaan kumpikaan liitto ei ole minun hallussa, joten minulla ei niin suurta sananvaltaa ole, mutta nämä on vaan ehdotukseni.

Tätä asiaa saa ja pitää jakaa ympäriinsä. Mielellään laittaa jokaisen lajin etusivulle isolla ja näkyvästi, että HOX! 1.1.2016 tulossa tälläset muutokset, älkää unohtako!
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Marcia
Höpsö veitikka
Viestit: 5964
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:56 am

Re: !!!TÄRKEÄÄ LUETTAVAA!!! Uusi osallistumiskoodi

Viesti Kirjoittaja Marcia »

Vahvistetaanko nuo koodit ensi kuun aikana? Aattelin vaan sillä että kerkeen lätkiä rekkarinumerot kaikille sadalle virtuaalikoiralleni osallistumiskoodeihin :--D
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
Lansu_
Höpsö veitikka
Viestit: 5175
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 10:33 am

Re: !!!TÄRKEÄÄ LUETTAVAA!!! Uusi osallistumiskoodi

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Marcia kirjoitti:Vahvistetaanko nuo koodit ensi kuun aikana? Aattelin vaan sillä että kerkeen lätkiä rekkarinumerot kaikille sadalle virtuaalikoiralleni osallistumiskoodeihin :--D
Mustakin olisi kiva, että nää vahvistettaisiin asap tai sitten annettaisiin siirtymäaikaa. Mulla ei nyt ihan sataa koiraa ole, mutta kyllä se vie aikansa muuttaa nuo koodit.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Avatar
Juinttu
Höpsö veitikka
Viestit: 14779
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 8:31 pm
Paikkakunta: avaruus
Viesti:

Re: !!!TÄRKEÄÄ LUETTAVAA!!! Uusi osallistumiskoodi

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Mun puolesta voisi ottaa vaikka heti käyttöön, mutta merkitsin nyt paimenkoiraliittojen sivulle, että 1.1. tulee tollanen koodi käyttöön.

Vielä pari koodia mitä jäin pohtimaan.

Koiratanssi, miten kappale sisällytetään? Itseä ainakin harmittaisi siitä luopua, koska no, parasta on keksiä koiruille ne koiratanssikappaleet. Ja osan olen nähnyt niitä merkitsevän kisakalentereihinkin. Voisiko koodiksi siis käydä esim.
VTR-00000 kappale - koiran nimi, ohjaaja<br>

Toinen on flyball, joka tosin varmaan toimisi ihan vaan, että lisätään nykyiseen tuo VTR-tunnus (ja osoite?).

Valjakkoajot voisi olla:
ohjaaja - koira (VTR-00000), koira (VTR-00000), koira (VTR-00000)<br>
tai
ohjaaja - <a href="#">koira</a> (VTR-00000), <a href="#">koira</a> (VTR-00000), <a href="#">koira</a> (VTR-00000)<br>

Rotukoodilista, sisältäen kaikki rodut + niiden lyhenteet.
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Marcia
Höpsö veitikka
Viestit: 5964
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:56 am

Re: !!!TÄRKEÄÄ LUETTAVAA!!! Uusi osallistumiskoodi

Viesti Kirjoittaja Marcia »

Miksi paimennuksessa on rotukoodit? Ts. johan sen koiran sivuilta näkee onko sillä osallistumisoikeus paimennukseen vai ei?

/ sepä se ;)
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
Avatar
Juinttu
Höpsö veitikka
Viestit: 14779
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 8:31 pm
Paikkakunta: avaruus
Viesti:

Re: !!!TÄRKEÄÄ LUETTAVAA!!! Uusi osallistumiskoodi

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Miksi palveluskoirakokeissa tai missään muussakaan lajissa sitten on rotukoodit kun "rodun näkee kuitenkin koiran sivulta"?

Rotukoodithan on niitä lajeja varten, joissa on jonkinnäköiset roturajoitukset joten... Ihan loogista vaan.
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Jenna
Kanada
Viestit: 1587
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 12:01 pm

Re: !!!TÄRKEÄÄ LUETTAVAA!!! Uusi osallistumiskoodi

Viesti Kirjoittaja Jenna »

Mä olen vähän myöhään liikkeellä, mutta loput tuosta pienestä laumasta tuli rekattu :) Ei voi nyt sanoa kuin, että jatkossa haluan kaikki kasvattini (jos niitä vielä tulee) rekata itse :D

Ainoa miete mikä nousi on:

vain rekisteröityjen koirien jälkeläiset voi rekisteröidä (lisää hyväksyjiä vfci rekisteriin?)

Entä kun käyttää evm koiraa tai tuo evm koiran? Täytyykö ne keksityt vanhemmatkin rekata vai? :D
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: !!!TÄRKEÄÄ LUETTAVAA!!! Uusi osallistumiskoodi

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

^ EVM:n vanhemmat jätetään tyhjäksi tai kirjoitetaan "evm" :)
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Sonja.
Ei riitä.
Viestit: 357
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2012 8:25 pm
Viesti:

Re: !!!TÄRKEÄÄ LUETTAVAA!!! Uusi osallistumiskoodi

Viesti Kirjoittaja Sonja. »

Itse kyllä haluaisin jatkossakin sisällyttää tanssikappaleen koiratanssikisan ilmoittautumiskoodiin, ja uskoisin sen tuolla ehdotetulla tavalla toimivan :)
Janina
Höpsö veitikka
Viestit: 9852
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 8:54 pm

Re: !!!TÄRKEÄÄ LUETTAVAA!!! Uusi osallistumiskoodi

Viesti Kirjoittaja Janina »

Miksi näyttelyiden ilmoittautumiskoodiin pitää koskea? Eikö pääidea ollut yhtenäistää koodit käyttölajeihin, koska niitä on niin paljon ja on rasittavaa ottaa aina uusi koodi eikä samat mee kaikissa? Jaa että sukupuoli sit muihinkin lajeihin koska näyttelyissä se on (jollain asteella) tarpeellinen, eikö se kulkeudu jo aika kauas siitä mitä tällä muutoksella haetaan? Mieluummin skp pois näyttelyiden ilmokoodista. Näyttelyt on kuitenkin imo niin erillään muista lajeista, että mä ainakin suoraan sanon tykkääväni kyttyrää jos näyttelykoodiin mm. lisätään "ohjaaja", kuten tossa aikaisemmin oli esitetty. :mrgreen:
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viestit: 2291
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:01 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: !!!TÄRKEÄÄ LUETTAVAA!!! Uusi osallistumiskoodi

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

Musta näyttelykoodi voisi pysyä sellaisena kuin on nyt on, mä en ainakaan tahdo lukea näyttelyiden sivuilta koirien omistajia kun musta niiden ei pitäisi siellä olla eikä ne merkitse näyttelyissä yhtään mitään. Ja näyttelykoodissa sukupuoli on imo olennainen, mut oon tähän asti miettinyt miksi se sukupuoli vaaditaan joissain käyttölajeissa niin (y) noille ehdotuksille joissa se ei näy. Mut valjakkoon sama homma, miksi? Rotukoodit on musta ymmärrettävämpiä.

Koiratanssin ilmoa koskien mä en laittaisi tanssikappaletta heti rekisterinumeron jälkeen, kun mun mielestä rekisterinumero ja muut infot koirasta (skp ja rotulyhenne) kulkee juuri sen koiran nimen kanssa nipussa kun siihen liittyvätkin eli koiran nimi tulee niiden jälkeen. Mieluummin sisällyttäisin sen kappaleen koodin perälle vaikka näyttäiskin huonommalta siellä.

Mä oon ainakin ihan ulalla tollaisen rotukoodilistan kanssa jossa on sekaisin agi- ja pk-lyhenteet. Ja sit se ocd miten koodit ei ole tasaiset kun osalla on 6-kirjaiminen rotukoodi ja osalla 3.

Suosisin kanssa jotain siirtymäaikaa.
Vastaa Viestiin