Laumanvartijoita Kaukasiasta

Ilmoita kennelissäsi syntyneestä pentueesta täällä.
Lyydia
Kriisissä
Viesti:

Laumanvartijoita Kaukasiasta

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Tässä topicissa olevat suunnitelmat ovat alustavia. Jokainen vanhempi tullaan kisaamaan laumanvartijaksi ja suojelussa titteliksi vähintään IPO2. Näyttelyistä haemme vähintään EH.
Pennut lähtevät laumanvartijakokeita harrastaviin koteihin ja nimenomaisesti laumanvartijoiksi. Jos olet kiinnostunut, laita viestiä alle tai yksityisesti.

Gaissavaaran kaukasiankoirat

A - P E N T U E

i. Silas Vs Spasitel
BH
C/C, 0/0, 0:0, selkä ok, silmät ok
Venäjäntuonti, jonka emä oli enemmän pihanvartija-tyyppiä ja näyttelykoira (ei siis toiminut laumanvartijana), isä kilpaili voitokkaasti suojelukokeissa. Kasvattaja Bronislav Maksimov on kotimaassaan tunnettu näyttelypiireissä. Luonteeltaan Sulo on rento tyyppi, joka osaa tulistua kun suojelukentällä maalimies astelee esiin.

e. Spitak Tsankutyuny
BH RH-F B IPO2 vPWJW-14 vPWW-14 vPEUJW-14 vPSCW-14 vPSCJW-14 vPEUW-14 vPWJW-15 vPWW-15 vPWJW-15 vPWW-15 vPFINJW-16 vPFINW-16
B/B, 0/0, 0:0, selkä ok, silmät ok
huom. kala-allergia
Armeniantuonti, jonka molemmat vanhemmat toimivat aitoina laumanvartijoina maatilalla, käsitykseni mukaan vartioiden lampaita. Pennun sain Suomeen venäläisen ystäväkasvattajan Jeanin (Borin kasvattaja) kautta. Pentu oli minulle suuri riski vähäisen taustatiedon vuoksi, mutta kotiuduttuaan se osottautui erittäin hyväluontoiseksi kaukasiankoiraksi. Paperityöt oli hieman haastavampi hoidettava, mutta ystäväni avulla nekin saapuivat Suomeen asti. Myöhemmin tehtyjen terveystutkimustulosten tultua olin onnesta soikeana, sillä ostin todella sian säkissä, mutta se olikin ihan oikea "kultapossu". Kaksivuotiaana huomasin Sundaylla kuitenkin kala-allergian, tarjottuamme sille raakaa kalaa. Oireina kutina ja punoitus erityisesti kuonon alueella. Allergia ei kuitenkaan haittaa koiraa, kunhan pidämme kalat loitolla. Malliltaan narttu on hieman kevytrakenteinen, mikä ei ole ollenkaan huonoksi. Olen harkinnut tälle nartulle myös toista pentuetta.

Varaajat 1/2
- narttupentu, Sparkle (sijoitus)
-

B - P E N T U E

i. Voske k’ar Papuk Arjuk
A/A, 0/0, 0:0, selkä ok, silmät ok
Borin ostin Venäjältä hyvältä ystävältäni Jean Kasparovilta, joka kasvattaa kaukasiankoiria ja keskiaasiankoiria. Bor valikoitui minulle kauan odotetusta pentueesta, jonka isästä pidin kovasti. Borin isä vartioi kotitilalla lampaita ja toimi myös suojelukoirana. Borin emä toimi Venäjän armeijan sotakoirana, suojelutehtävissä, kunnes kotiutui varsin nuorena eläkepäivilleen Jeanin luokse. Bor itse on voimakas sielu, ehkä laumamme kovin jätkä. Sitä en ole pitänyt toisten urosten seurassa sen jälkeen, kun murkkuikä alkoi näyttää merkkejä. Nartuille se alistuu kun sille kunnolla sanotaan.

e. Varjotarujen Varpusprinsessa
C/C, 0/0, 0:0, selkä ok, silmät ok
Varpu saapui kenneliimme ollessaan jo puolenvuoden ikäinen. Se oli alunperin valittu toiseen perheeseen, mutta perheen sisäisten ongelmien (avioero) takia se päätettiin palauttaa kasvattajalle. Nähtyäni
ilmoituksen kotia etsivästä nartusta, otin yhteyttä ja menin pentua katsomaan. Puolivuotiaaksi se ei näyttänyt hullummalta kaukasiankoiralta. Pennun vanhemmat olivat molemmat kasvattajan omia koiria, jotka toimivat maatilalla karjan vartijoina. Kilpailullista menestystä niillä ei ollut, ja pentuekin taisi olla enemmän vahinko kuin tarkoituksella teetetty. Narttu lähti kuitenkin mukaan, ja onneksi lähtikin. Se on kaukasiankoiristamme halittavin ja pehmeäluontoisin yksilö, ei kuitenkaan herkkä. Kaukasiankoirilla on kuitenkin kova taipumus liialliseenkin tulisuuteen, joten koin Varpun tuovan hyvää pehmeyttä linjoihini. Laumanvartijana se toimii enemmän varoittavana yksilönä, mutta suurta taisteluhalua en ole siinä nähnyt.

Varaajat 1/2-3
- urospentu, Pammee (sijoitus)
-

C - P E N T U E

i. Whitbrooke Midnight Predator
B/B, 0/0, 0:0, selkä ok, silmissä distichiasis (lievä)
Peto on Atlantin valtameren toiselta puolen, Pohjois-Amerikasta, saapunut uros. Virginian osavaltiossa asuvan kasvattajan Nico Olbrichin sukujuuret ovat kotoisin Saksasta ja kaukasiankoira-rotu on kulkenut hänen suvussaan jo tämän isoisoisän ajoilta lähtien. Amerikassa Nico on luultavasti tunnetuin kaukasiankoirakasvattaja, -kouluttaja ja suojelukoiraharrastaja. Tämän pennun saaminen Suomeen oli yksi kasvattajaurani suurimpia saavutuksia, sillä Olbrich teettää pentueita harvoin ja hänen koiransa ovat erittäin kysyttyjä. Peton emä "Hoffmark Backfire" on todella menestynyt suojelukoira ja isä "Bloodhound" on armeijan palveluskoira. Kotonaan Olbrichillä on nautakarjaa, jota hänen koiransa, mukaan lukien Peton emä, vartioivat. Peto on perheen ihmisille todellinen nallukka ja omista poroistamme se välittää kovasti. Suojelutoimissa se on määrätietoinen ja todella voimakas. Tätä urosta olen ajatellut käyttää jalostukseen toisenkin kerran.

e. Vroxwor's Mixing Butterflies
B/B, 1/1, 0:0, selkä ok, silmät ok
Valko-Venäjältä kotoisin oleva Pusu on väriltään ihastuttavan vaalea kaukkari! Pusun kasvattajaan tutustuin Suomen voittaja -näyttelyssä, jolloin hän kertoi suunnitelmistaan teettää mukana olleelle nartulle pennut. Tykkäsin siitä nartusta paljon vaikka se olikin selvästi seurakoiratyyppinen, joten vaihdoimme yhteystietoja. Selvitin isäehdokkaasta tietoja ja kasvattajan mukaan tämä oli laumanvartijana maatilalla. Sain uroksesta kuvia, ja sekin vaikutti varsin sopivalta. Kun pentue syntyi, varasin itselleni nartun. Pentu matkusti saattajan ja papereiden kera junalla, pitkän matkan Pietarin halki Karjalaan asti, josta kasvatinomistaja-ystäväni nouti sen autokyydillä Lappiin. Kun pentu saapui, se olikin hieman varovainen mutta sähäkkä tyttö. Alkujännityksen jälkeen siitä kuoriutui perheelleen uskollinen vahti ja tunnollinen laumanvartija. Suojelutehtävissä se on erittäin fiksu, ja osaa tehdä nopeita päätöksiä.

Varaajat 0/2
- sijoitus?
-
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viesti:

Re: Laumanvartijoita Kaukasiasta

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Voi! Mä voin ottaa sijoituspennun ihan mistä yhdistelmästä vaan jos sulla on heittää jotain kuvaa sille. <3_<3 En oo koskaan laumanvartijakokeissa kisaillut mut kerta se on ensimmäinenkin. Sen lisäksi pk-puolelle ja ihan mihin tahansa muuhunkin lajiin, oisko esim pelastus okei?
Lyydia
Kriisissä
Viesti:

Oi kun kiva! Jos sitten tosta A-pentueesta kun se ekana syntyy, toki voit vaihtaa pentuetta myöhemmin, jos ajankohta on paljastuu huonoksi kun pentue on tulossa. Pidempi tovi kuitenkin menee ennen kuin vanhemmat ovat valmiita. Nartun sijoittaisin mielelläni ja piirrän sit pennulle mukaan kuvat :)

// Aa niin ja kyllä pelastus käy, itse oon esim. Wertin kans harrastanut. Toki se ei kaikista rodunomaisin laji oikeesti olis, mut mulle ei oo mittää väliä!
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Kiva juttu! Sopii hyvin narttupentu, jään seurailemaan tätä topaa!
Pammee
Le-ppä-ker-ttu

Viesti Kirjoittaja Pammee »

Oi voi, mulla on jo hetken aikaa ollu ajatuksissa laittaa pystyyn kenneliä paimen-ja laumanvartijakoirille, eikä nämä pentueet tätä ideaa ainakaan yhtään hillitse :DD Niin tota noin, oisin kiinnostunu B-pentueesta ja voisin sijotuspennun ottaa. Jos vielä suostut kuvan piirtämään niin ois ihan huippua, eikä sukupuolella ole väliä. :)
Ja näillä näkymin tulee yksityisiin koiriin, ellen sitä erillistä kenneliä innostu rakentamaan. Ehdottomasti laumanvartijakokeisiin lähettäis kokeilemaan ja lisäksi myös tokoon ja kenties myös johonkin muuhun hupilajiin. Näyttelyissä oon vähän laiska kiertämään, mutta kyllä parissa kehässä voidaan käydä pyörähtämässä.
Lyydia
Kriisissä
Viesti:

Upeaa! Laitoin sulle urospennun varaukseen ja hienoa että sijoitukseen sekin. Taidampa parittaa sitten sun ja Sparklen pennut joskus hamassa tulevaisuudessa.

Nämä vie nopeasti mukanaan, että kyllä, pian on sullakin se kennel pystyssä! :lol:

// Niin ja sullekin piirroskuva mukaan!
Vastaa Viestiin