YVNL - näyttelymaihin päivitystä?

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin

Onko YVNL:n näyttelymaita syytä päivittää?

Kyllä
13
81%
Ei
3
19%
 
Ääniä yhteensä: 16

Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

YVNL - näyttelymaihin päivitystä?

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

[Nykyisiin näyttelymaihin tästä]

Oon pyöritellyt pääni sisällä jo pidemmän aikaa YVNL:n elvyttämistä. Virtuaalimaailmassa on edelleen runsaasti rakennekuvallisia koiria, mutta nykyisin kuitenkin valitettavan vähän virallisia näyttelyitä. Vuonna 2016 niitä järjestettiin kaksitoista (ja v. 2015: 29 kpl). Mielessäni on käynyt, että esimerkiksi YVNL:n maatarjonta saattaa olla hiukkasen suppea eikä siten houkuttele harrastajia järjestämään näyttelyitä, vaikka tokikaan pelkkä maatarjonta tuskin on syynä näyttelyrintaman hiljenemiseen. Itse kuitenkin haluaisin uskoa, että kaikki keinot on syytä käyttää, jotta virtuaalimaailmaan saataisiin uutta eloa.

Valtaosa meidän näyttelymaista on Euroopan sisällä. Vaikka maavaihtoehtoja on huikeat 19, suurin osa näyttelyistä sijoittuu koti-Suomeen. Esimerkiksi vuoden 2016 kahdestatoista näyttelystä kahdeksan järjestettiin Suomen sisällä.

YVNL:n ylläpitäjänä pitäisin maiden maksimimäärän kahdessakymmenessä. Suomi, Ruotsi, Norja ja Viro lienevät se pakollinen nelikko, jotka ovat ja pysyvät näyttelymaiden joukossa, tuli listaan muutosta tai ei.

Viime vuosien näyttelyhistorian perusteella nykyisistä maista olisi varaa tiputtaa ainakin seuraavat yhdeksän maata: Belgia, Espanja, Islanti, Kanada, Kreikka, Luxemburg, Ranska, Saksa ja USA. Itse kuitenkin pitäisin Yhdysvallat tai Kanadan näyttelymaiden joukossa, mikäli tavoitteena on valloittaa maapalloa tasaisemmin.

Poimin uusia näyttelymaavaihtoehtoja FCI:n jäsenmaiden joukosta.

Argentiina
Australia
Brasilia
Hongkong
Intia
Italia
Japani
Kroatia
Meksiko
Unkari
Uusi-Seelanti

Mielelläni näkisin aiheesta keskustelua ja erilaisia mielipiteitä. :) Olisiko aihetta päivittää YVNL:n maatarjontaa? Tulisiko maiden määrää supistaa vai kasvattaa? Millä periaattein näyttelymaihin tulisi tehdä muutosta? Jos nykyiset näyttelymaat ovat mielestäsi juuri kohdallaan, kuulisin silti ehdottoman mielelläni ajatuksiasi tai kehitysehdotuksiasi.
Janina
Höpsö veitikka
Viestit: 9852
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 8:54 pm

Re: YVNL - näyttelymaihin päivitystä?

Viesti Kirjoittaja Janina »

USA:aa ei pois, haluun vielä tulevaisuudessa järkätä sinne näyttelyitä jenkkilinjaisia shelttejä kasvattavalla kennelilläni. :mrgreen: Ranskaa ja Saksaa en myöskään näkisi poistettavan luettelosta. Muuten kuulostaa tosi hyvältä! Ei varmaan poistettavista maista jo valioituneet koirat menettäisi valionarvoaan...?
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: YVNL - näyttelymaihin päivitystä?

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Mäkin näen niin USA:n, Ranskan kuin Saksankin sen verran keskeisinä, isoina maina, etten niitä haluaisi listalta heittää pois. Jostain syystä ne vaan eivät ole näyttelyitä vetäneet ainakaan toistaiseksi. :D

Koirat saavat toki pitää valionarvonsa mikäli muutos tulee. :) Kiva kuulla että muutos ois ihan ok juttu!
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: YVNL - näyttelymaihin päivitystä?

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Hopsan!

Tänne saattaisin kaivata vielä muutaman äänen lisää ennen kuin lähden muutoksia tekemään. :)
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viestit: 2291
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:01 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: YVNL - näyttelymaihin päivitystä?

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

USA, Kanada, Ranska ja Saksa kuuluu munkin mielestä niihin, joiden on oltava pysyviä YVNL:n maita.

Meinasin myös jo kiljahtaa että Italiahan on jo näyttelymaa, mutta tosiaan - se on vain pivikomaa. Mikä herättää mussa kysymyksen, miksi pivikossa on maita joita YVNL:ssä ei ole? Mä en pivikon maita lähtisi ihan heti vaihtelemaan kun siellä on selkeä toimiva (tai ainakin aikaisemmin toimiva) systeemi pohj mvan ja int mvan suhteen pivikon maa-valikoiman kanssa, mutta jos YVNL:n maita ollaan nyt miettimässä niin huolehtisin sen Italian sinne.
Ainoa mitä mä pivikosta muuttaisin on siellä käytössä olevat maalyhenteet. Kun YVNL pitkälti käyttää kolmikirjaimisia, oli tosi rasittava muistaa kuvallisten ja pivikojen välillä että kuvallisissa on DNK ja pivikossa DK, tai kuvallisissa FRA ja pivikossa pelkkä F. Mä itse usein päädyin käyttämään piviko-koirillakin niitä yvnl:n kolmikirjaimisia maalyhenteitä.

Australia, Japani ja Meksiko kuulostaa mielenkiintoisilta. Meksiko on lähinnä vaan mielenkiintoinen, ei välttämättä fiksu vaihtoehto.
Tavallaan myös joku Intia, mutta toisaalta se ei lähtökohtaisesti ole livenäkään mikään suuri koiranäyttelymaa.

Ja mun mielestä 20 näyttelymaata on itse asiassa aivan liikaa nykyisellä vkoirien aktiivisuudella. Puolet vähempikin riittäisi.
Kun näyttelyt hajautetaan vuorotellen niin moneen maahan, koiraa on vaikeampi saada valioksi edes yhdestä maasta kun näyttelyitä ei järjestetä koskaan ns. tarpeeksi siinä yhdessä tietyssä maassa, josta koira sertejä tarvitsisi. Ja kun on niitä koiria, jotka eivät joka näyttelystä sertiä saa, niin pitäisi ilmoittaa useampaan. Tästä syystä mun näyttelyttämis-into laski ja lopulta totesin kuvallisten kanssa että witut jostain näyttelytuloksista, kun niitä ei saa. Pivikon puolella vähempi maita, "helpompi" saada koirasta valio kun se vähäinen määrä mitä näyttelyitä järjestettiin jakautui pakosti useammin samoille maille -> motivaatio.
Laskeskelin mun omien mieltymyksien mukaan maat ja niitä olis 12. Ja se olis mun ehdoton max. (FIN, SWE, NOR, EST, RUS, GER, FRA, ITA, USA, CAN, AUS, JPN)
Deneo
Kanada
Viestit: 1674
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:46 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: YVNL - näyttelymaihin päivitystä?

Viesti Kirjoittaja Deneo »

Komppaan muuten Sigin listaa, mutta imo vois levittää vielä sen verran että mukana ois Brasilia tai Argentiina. Olis se sitten jonkun tilalla tai lisänä noihin, niin ois mukana yks maanosa lisää.
Don't you wanna live before you die?
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: YVNL - näyttelymaihin päivitystä?

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Iso kiitos Sigille viisaista ajatuksista, sieltä tuli monta tärkeää ja varteenotettavaa pointtia. :)

Koska hirveästi ei ole muita kannanottoja tullut lopullisen maalistan suhteen, laitetaan seuraava alustavaksi näyttelymaiden listaksi.

FIN, SWE, NOR, EST, RUS, GER, FRA, ITA, USA, CAN, AUS, JPN, BRA/ARG

Poistuu: NLD, BEL, ESP, ISL, GBR, GRC, LVA, LTU, LUX, DNK
Uusia: ITA, AUS, JPN, BRA/ARG
Ongelma: Argentiina vai Brasilia? Karsitaanko vielä?

Vastalauseita, puoltoja sekä pohdintoja otetaan edelleen ilolla vastaan!

Komppaan Deneota siinä, että joku Etelä-Amerikan maakin ois hyvä olla mukana. Ite näkisin Argentiinan siellä, puhtaasti siitä syystä, että se on kehityksessä Brasiliaa edellä noin irl.

Lähtisin ite vielä karsimaan tätä rykelmää Sigitiuksen mainitsemista syistä. Tällöin listalta lähtis varmaankin se Kanada.
Meillä on Euroopasta kahdeksan maata, jotka saavat listalla pysyä. Etelä-Amerikasta, Oseaniasta ja Aasiasta meillä on kustakin yksi maa, mutta Pohjois-Amerikasta kaksi. Ihan tasapainon tavoittelusta johtuen poistaisin toisen Pohjois-Amerikan maista näyttelymaalistalta. Ite puoltaisin tällöin USA:n säilyttämistä.

Muuten maalista alkaa omaan silmään näyttämään hyvältä. :)
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: YVNL - näyttelymaihin päivitystä?

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Ylöspäin.

Tämä alkaa ajankohtaistua näin loppuvuoden lähestyessä. Vielä siis otan mielipiteitä vastaan. Yllä näkyy kuitenkin edelleen kaavailtu näyttelymaalista.
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: YVNL - näyttelymaihin päivitystä?

Viesti Kirjoittaja Shady »

Mä en britanniaa lähtis poistamaan. Se on kuitenkin maantieteellisesti fiksun matkan päässä ja on irl iso tekiä näyttelypuolella (esim crufts). Tuntuisi todella oudolle, jos se url listalta nyt lähdettäis poistamaan. Ja brittien jättämistä puoltais nyt myös se, että sitä on järkätty ja olis haluttu myös järkätä.

Mä en näe taas järkeä esim japanin lisäämisessä listaan. Italian lisäys on vielä ihan perusteltua. Noita kiinoja, thaimaita ja mitälie poistettiin aikanaan listoilta vissiin ihan syystä :P

Sigin kanssa täysin samaa mieltä, että maita on liikaa, mutten nää mitään ideaa poistaa vanhoja ja lisätä tilalle kourallista uusia.
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: YVNL - näyttelymaihin päivitystä?

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Ei tätä varmaan ratkaise muu kuin demokratia :mrgreen:
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: YVNL - näyttelymaihin päivitystä?

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Facebook-keskustelun perusteella tästä ei ole äänestyksestä huolimatta päästy yksimielisyyteen...

Alkuun vähän lukuja ja muuta faktaa.

Äänestyksen perusteella YVNL:lle jäisi käyttöön seuraavat maat. Ääniä on tullut yhteensä 25, maan perässä on sen saama äänimäärä ja sen jälkeen prosenttina kannatuksen suuruus. Maat järjestyksessä suosituimmasta alaspäin.
  • FIN, 24, 96%
  • SWE, 24, 96%
  • NOR, 21, 84%
  • GER, 21, 84%
  • EST, 20, 80%
  • RUS, 18, 72%
  • USA, 18, 72%
  • GBR, 16, 64%
    -----
  • FRA, 12, 48%
  • CAN, 12, 48%
  • AUS, 11, 44%
  • ITA, 7, 28%
  • JPN, 6, 24%
  • ARG, 3, 12%
Maat, jotka ovat listassa punaisella, ovat myös PIVIKO-maita. Maat, jotka eivät ole YVNL:n maita, mutta jotka ovat PIVIKO-maita, ovat Tanska ja Italia.

-----

Maakeskustelussa päällimäiseksi nousee mun mielestä hyvin selvästi se, että kaikki halutut maat ovat Euroopan maita, miinus Venäjä ja USA. Maiden "virkistämisessä" on kaipailtu jotain uutta ja jännää, eli toisin sanoen todennäköisesti Aasian maita. Australia ja Etelä-Amerikka ovat minusta aavistuksen epärealistisia, eikä niissä käsittääkseni käydä edes IRL näyttelyissä täältä Suomesta käsin.

Chatissa sanottiin mm. että Kiina tai Japani olisivat kiva uudistus. Itse olisin eniten Kiinan kannalta, koska se on realistinen (samalla "mantereella", eli tarvittaessa voisi matkustaa junalla myös IRL (eri asia, haluaako joku junailla Siperian poikki...)), mutta Kiina ei ole FCI-maa, joten voiko siellä järjestää vFCI:n alaisia näyttelyitä? TOISAALTA Britit ja USA eivät myöskään ole FCI-maita, joten onko Kiinan olemattomuus sittenkään ongelma? Lisäksi Kiina on ollut aiemmin vFCI:n näyttelymaa, eli olisiko sillä senkin takia vähän isompi jalansija maakeskustelussa?

Sigi kovasti peräänkuuluttaa sitä, että YVNL:lla ja PIVIKO:lla tulisi olla käytettävissä samat maat. Tämä tarkoittaisi kolmen Euroopan maan lisäämistä maalistalle, mikä ei minun mielestäni tuo hirveämmin lisää virtuaalinäyttelyihin. Euroopan maita kuitenkin on jo 6 kpl, eli lisäyksen jälkeen 9 kpl, joten oikeastaan valioitumismahdollisuudet eivät edes parantuisi mitenkään mainittavasti.

Jos halutaan poistaa YVNL:ltä kaikki ei-PIVIKO-maat, niin kyllähän tuo maavalikoima kutistuisi aika lailla. Eri asia, onko se hyvä vai huono asia, vai kenties ihan sama.

Perustelu PIVIKO-maiden puolesta on ollut, että se on toiminut tähänkin asti. Mulla herää kysymyksiksi se, että onko maiden kokoonpanosta koskaan sen suuremmin keskusteltu? Ovatko harrastajat yksinkertaisesti tyytyneet siihen, mitä heillä on käytettävissään? Vai eikö asia herätä piviko-harrastajissa sen kummempia intohimoja, jolloin se ovat tyytyväisiä siihen mitä on? Onko joku piviko-harrastaja joskus toivonut vaikka Brittejä, USAa, Japania maihin?

Enkä nyt tarkoita mitenkään mollata PIVIKOa! Why fix something that ain't broken. En vain ole näin sivustaseuraajana ja wanhana harrastajana varma, kohtaako piviko-maiden tarjonta yvnl-harrastajien kysyntää.

Loppujen lopuksihan me kaikki ollaan hyvin onnellisessa asemassa, koska kaikki on virtuaalista. :D Voidaan ihan hyvin tehdä niin, että otetaan nyt vaikka vuodeksi nuo äänestyksen maat ja seuraavaksi vuodeksi PIVIKO-maat + USA & GBR ja kokeilla. Voihan kokeiluaika olla myös lyhyempi, vaikkapa puoli vuotta. Mikään ei estä kokeilemasta kaikkea mieleen tulevaa, jos kiinnostusta löytyy.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: YVNL - näyttelymaihin päivitystä?

Viesti Kirjoittaja Shady »

Mä en oo itseasiassa kokenut kummankaan liiton maissa mitään ongelmaa ja homma on ollu ihan toimivaa.. En ollu aijemmin edes ajatellu noiden yhteneväisyyden puutetta ennenkuin Sigi siitä chatissä mainitsi. Niinkuin chatissäkin sanoin olen kyllä avoin pivien maiden muutokseen ja siitä voin laittaa äänestyksen, mutta en lähtis sinne yhtään enempää maita lisäämään. Eli jos joku halutaan mukaan saa joku muu lähteä. Piviko näyttelyitä järjestetään niin vähän, ettei ole mitään ideaa lähteä lisäämään maiden määrää. Toisaalta innostaisko lisämaat järkkäämään taas enemmän näyttelyitä, who knows. Sitten tulee taas eteen se, ettei meillä ole aktiivisia tuomareita kuin kourallinen ( wink wink Timbe :roll: ).

Mä odotan ton pivikon äänestyksen kanssa nyt ainakin, että yvnl uudet maat lyödään lukkoon, jotta saadaan joku pohja mitä maita lähdetään äänestämään.
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Vastaa Viestiin