Virtuaaliset koiranäyttelyt

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Virtuaaliset koiranäyttelyt

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Höpöteltiin viime yönä Facebookissa niitä näitä ja päädyttiin jotenkin puhumaan näyttelyistä! Heräsi siinä muutamia ajatuksia, joilla juttuun saisi vähän uutta kipinää.

Mitä jos voittajanäyttelyiden osallistujia rajoitettaisiin siten, että voittajat olisivat tosiaan "the best of the best". Keskustelussa ehdotettiin, että osallistuvilla koirilla tulisi olla vähintään järjestysmaan (?) SERT, jotta voisi osallistua ja yhden omistajan osallistujamäärää rajoitettaisiin.

Minun ehdotukseni rajoitukseen oli yksi koira per omistaja/sukupuoli/luokka eli samalta omistajalta voi osallistua vaikkapa AVOon sekä uros että narttu, VETiin uros ja narttu, jne. Matty ehdotti, että olisi vain yleinen n. 2-3 koiraa per omistaja (per rotu?).

Tämä kannustaisi kirjoittamaan sanallisia isoissa näyttelyissä sekä järjestämään pienempiä näyttelyitä enemmän kuin mitä nykyään. Rotuerkkarit ja ryhmikset olisivat myös spesiaalimpia, kun niihin saisi kaikki samanrotuiset isosti koolle ja katsauksen sen vuoden koko yksilökirjoon!

Millaisia ajatuksia nämä herättävät?
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Marcia
Höpsö veitikka
Viestit: 5964
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 9:56 am

Re: Virtuaaliset koiranäyttelyt

Viesti Kirjoittaja Marcia »

Mulla kun hyviä koiria on useampi, niin sit pitäis tuomaritiedot olla esillä jo ennen näyttelyä. Eihän kukaan irlissäkään ilmoita koiraa ns "huonolle" tuomarille. Olisiko näissä näyttelyissä tuomareille sitten sanallispakko? Mä kirjoittelen itse sanalisia lähinnä sellaisille koirille, jotka oikeasti sykähdyttävät mua - koirille, joiden omistajalle haluan ilmaista tyytyväisyyteni koiraan. Erkkarit sit ovat olleet asia erikseen, siellä yleensä sit joka koiralle tulee raapustettua ees lyhyesti jotakin.

Mä oisin mielummin erillisten best of the bestien kannalla, sinne vois olla just tää sertiraja. Etenkin kun tuomareita on nykyään niin vähän, et sertit kertyy yleensä kahdelta tai kolmelta eri tuomarilta.
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: Virtuaaliset koiranäyttelyt

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Sertipakkoa en kannata, osallistujamäärärajoituksia kylläkin.

Näyttelymaitahan lähdetään nyt vuodenvaihteessa karsimaan, mutta niitä jää silti jäljelle sen verran monta, että on edelleen haaste pyrkiä haalimaan useammasta maasta sertejä.
Tähän mennessä osallistujamäärä kun näyttelyissä on ollut todella suuri mutta näyttelyluku kalenterissa suhteellisen pieni. Tähän astisen kilpailun kovuuden lisäksi on otettava huomioon, että tänäkin vuonna suuri osa järjestetyistä näyttelyistä on ollut nimenomaan voittajia - miten pääset haalimaan niitä sertejä mikäli sulla ei ole kelvollisuutta sertittömänä useimpiin näyttelyihin osallistua? Toki jonkinlaisilla fiksauksilla (esimerkiks juuri osallistujarajoituksiin liittyen) siinä näyttelyluvussakin saatettaisiin parhaassa tapauksessa nähdä muutosta.

Erkkarien idea on munkin mielestä kiva pitää rodun kattavampana tilannekatsauksena ilman minkäänlaisia omistajakohtaisia rajoituksia. Nimenomaan voittajanäyttelyitä ajatellen osallistujamäärärajoitukset olis ehdottomasti paikallaan, eikä ainoastaan sen näyttelyn koirien tason vuoksi. Voittajien työmäärä on melkoisen suuri niin järjestäjille kuin tuomareillekin nykyisillä osallistujamäärillä. Välillä on tuntunut jopa kohtuuttomalta työnsaralta muutaman tuomarin jaettavaksi. Mikäli osallistujamäärärajoitukset tulisivat voittajissa käyttöön, voittajien taso luonnollisesti nousis kohti sitä "the best of the best" - kukin ilmoittaisi mukaan vain ne parhaimmat koiransa. Voittajista ja niiden BIS-sijoituksista tulis kertaheitolla arvokkaampia, ja toisaalta myös tulokset tipahtelisivat sivuille nopeammin kuin nykyisellä tahdilla. Tuomarienkin innostus tuomaroida voittajia saattais kohista kummasti koirien kerman kokoontuessa.

Voittajiin kannattaisin ehkä juuri tuota "1 narttu + 1 uros per luokka"-rajoitusta. Mun mielestä tuomaritietoja ei tarvitsisi olla esillä etukäteen (ja harvoinpa voittajiin tuomareita löytääkään n. 2-4 viikkoa ennen viimeistä ilmoittautumispäivää). Käyttölajeissa kilpailu (ja menestyminen) perustuu 100% tuuriin, silti valioitumisia saa plakkariin melkoisen sutjakkaasti. Näyttelyt ei mene kuitenkaan ihan arpapeliksi, pitkällehän pötkii omat parhaiten rotumääritelmää täsmäävät koiransa mukaan ilmoittamalla. Rotumääritelmä kun on kaikkien tuomarienkin silmän alla sama, vaan sen tulkinta vaihtelee. :)

Ainakin omalla kohdalla virtuaalinäyttelyiden hauskuus menis nopeasti siinä, mikäli aina olis tiedossa mistä näyttelystä kannattaa seuraavaa sertiä odottaa.
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: Virtuaaliset koiranäyttelyt

Viesti Kirjoittaja Shady »

En myöskään kannata mitään tulos rajoituksia, mutta jonkinlaisen osallistuja rajoituksen voisi laittaa. Ite kannatan ennemmin luokka kohtaista rajoitusta kuin rotukohtaista. Mun mielestä se rajoitus sais jopa olla enemmän kuin 1+1. En oo ite koskaan kokenut voittajia liian raskaiksi viedä loppuun ja noita on aika paljon tullu järkkäiltyä.
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Virtuaaliset koiranäyttelyt

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Se tosiaan saattoi unohtua mainita, että eihän kukaan pakota järjestämään rajoitettuja voittajia, jos ei halua. :D Järjestäjähän on aina se, joka viime kädessä päättää osallistujien rajoitukset ym.
Sparkle kirjoitti: Su Loka 01, 2017 12:10 amTähän mennessä osallistujamäärä kun näyttelyissä on ollut todella suuri mutta näyttelyluku kalenterissa suhteellisen pieni. Tähän astisen kilpailun kovuuden lisäksi on otettava huomioon, että tänäkin vuonna suuri osa järjestetyistä näyttelyistä on ollut nimenomaan voittajia - miten pääset haalimaan niitä sertejä mikäli sulla ei ole kelvollisuutta sertittömänä useimpiin näyttelyihin osallistua?
Mullakin nousi tämä kysymys heti ensimmäisenä mieleen, kun ehdotettiin sertirajaa. Toisaalta, kuten matty sanoi, tarve luo lisää ei-voittajia, joista saada sertejä. Toisaalta ei voi ennustaa, toteutuuko tämä ajatus.

Itse tykkään voittajien rajoituksessa siitä ajatuksesta, että voittajissa olisi mahdollista paneutua paremmin osallistujiin ja kirjoittaa kattavia sanallisia. Mullahan oli aikoinaan vMV:eissä ja vEUV:eissa pakolliset sanalliset, kun muutoin ei ollut varmaa, että koirat saisivat ikinä sanallisia. Tuolloin oli tosin niin huimat osallistujamäärät, että senkin takia tuomareilla varmaan oli vähemmän kiinnostusta rustata tarkempia arvosteluita. Tyylikkään mielivaltaisesti myös vaadin niitä sanallisia, vaikka mulla ei ole koskaan ollut itelläni tuomarointioikeuksia. :lol: Nyt on sentään jo eka osa tuomarikokeesta suoritettu, eli ehkä vielä joskus saan tietää, mitä se näyttelyiden tuomaroiminen oikeasti on.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Nath
Höpsö veitikka
Viestit: 7722
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:06 pm

Re: Virtuaaliset koiranäyttelyt

Viesti Kirjoittaja Nath »

Sanallisiin liittyen, minä en enää nykyään etenkään ns. omien rotujen koirille kirjoita sanallisia virtuaalikoiria arvostellessani. Se on mulle sitten paskasanko niskaan IRL, jos kuvassa sattuu olemaan joku kaverintutunserkun koira ja tämä mahdollisesti ei-niin-hyvä arvostelu päätyy sanallisen kera omistajan silmille. Eli tuomarina minua ei ainakaan osallistujamäärien rajaaminen kannusta sanallisten kirjoittamiseen, koska joudun ihan jo luottamustehtävien takia miettimään mitä ylipäänsä pystyn netin ihmemaailmassa ilmaisemaan.
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Virtuaaliset koiranäyttelyt

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

^ Oot muistaakseni sanonut tästä jossain ennenkin, mutta eihän tuo varsinaisesti ole ongelma? Jätät vain sanalliset kirjoittamatta niille ns. omille roduille ja jos jonkin näyttelyn pitäjä vaatii sanallisia, et ota tuomaroitaviksi rotuja, joille et kirjoita arvosteluita. :) Virtuaalimaailma on kuitenkin pullollaan rotuja, eli valinnanvarasta ei ainakaan liene puutetta!
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Tiitu
Nakkisotilas
Viestit: 235
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 8:29 am
Paikkakunta: Asutaan missä huvittaa

Re: Virtuaaliset koiranäyttelyt

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

En itsekkään oikein kannata SERTirajaa. Vaikka se saattaa nostaa "tavallisten näyttelyiden" määrää, se ei ole varmaa.
Jos voittajanäyttely järjestettäisiin jossain harvinaisessa näyttelymaassa, vaikkapa Espanjassa, uusilta harrastajilta tuskin olisi koiria, joilla olisi SERT. Kuten sanoin, ei ole varmaa kasvaisiko tavallisten näyttelyiden määrä, sillä en usko että aivan aloittelijat niitä lähtisi järjestämään kansainvälisessä muodossa.
Mutta jonkinlaista rajaa kylläkin, esim. Koiralla tulee olla vähintään kolme ERIä vähintään kahdelta eri tuomarilta.

Rotukohtaista rajoitusta en tiedä kannatanko. Jos se tulee siihen, että pari koiraa/omistaja/rotu, niin mitenkäs kasvattajaluokat? Vai kävisikö niin, että kasvattaja ilmoittaa neljä kasvattamaansa koiraa erikseen, jotka tuomari sitten arvioi, joiden ei ole pakko näyttelyyn osallistua.
Vuoden Kennelinperustaja ja Nyyppä 2017
Vuoden Nyyppä 2018
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: Virtuaaliset koiranäyttelyt

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Tiitu kirjoitti: Ti Loka 03, 2017 6:13 am Rotukohtaista rajoitusta en tiedä kannatanko. Jos se tulee siihen, että pari koiraa/omistaja/rotu, niin mitenkäs kasvattajaluokat? Vai kävisikö niin, että kasvattaja ilmoittaa neljä kasvattamaansa koiraa erikseen, jotka tuomari sitten arvioi, joiden ei ole pakko näyttelyyn osallistua.
Kasvattajaluokassa kilpailevien koirien ei tarvitse olla kasvattajan itsensä ilmoittamia/omistamia, vaan ne saavat olla muidenkin omistuksessa olevia koiria, kunhan ovat saman kennelnimen alla syntyneet. :)

Ihan pariin koiraan per rotu tuskin mennään. Se 1-2 koiraa per sukupuoli per luokka kuulostaa mun korvaan kohtuulliselta.
Avatar
Juinttu
Höpsö veitikka
Viestit: 14779
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 8:31 pm
Paikkakunta: avaruus
Viesti:

Re: Virtuaaliset koiranäyttelyt

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Tuo serttiraja on vähän niin ja näin. Jos pikkunäyttelyitä järjestetään enemmän (myös niille harvinaisemmille roduille) ja riittää että sertti on mistä tahansa maasta, niin siinä tapauksessa kannatan. Jos kuitenkin näyttelyitä on yhtä tiheästi kuin tänäpäivänä ja pitäisi olla vielä juuri sen Espanjan sertti, niin en näe tällä systeemillä tulevaisuutta.
Sen sijaan omistajakohtaisia rajotteita kannatan, ihan jo sitäkin että esim. 3 koiraa/rotu/omistaja. Tuolla 1 koira/sukupuoli/luokka systeemilläkin kuitenkin koiramäärä voi omistajakohtaisesti paisua 14 koiraan/rotu/omistaja.

Eli muutama koira rotua kohden yhdeltä omistajalta, edellyttäen että kyseisessä näyttelyssä pyrittäisiin saamaan kaikille koirille myös sanalliset arvostelut. :D
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: Virtuaaliset koiranäyttelyt

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Juintun ajatuksia komppaan.

Halutaanko osallistujamäärärajoituksesta siis tehdä täysin vapaaehtoinen systeemi, vaiko pakollinen kaikkia tai vain joitakin voittajanäyttelyitä koskien?

Mä ehkä näkisin tällaisen rajoituksen pakollisena sellaisissa voittajissa, joista toivotaan sanallisia kaikille osallistujille. Tällaisia mun silmään ovat vNORDW, vEUW ja vWW. Muissa voittajissa omistajakohtainen rajoitus voisi olla löyhempi, mutta kuitenkin tarpeellinen.
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Virtuaaliset koiranäyttelyt

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Sparkle kirjoitti: Ti Loka 03, 2017 3:21 pmMä ehkä näkisin tällaisen rajoituksen pakollisena sellaisissa voittajissa, joista toivotaan sanallisia kaikille osallistujille. Tällaisia mun silmään ovat vNORDW, vEUW ja vWW. Muissa voittajissa omistajakohtainen rajoitus voisi olla löyhempi, mutta kuitenkin tarpeellinen.
Komppaan tätä. Muissa voittajissa pitäjä voisi myös päättää itse kokonaan, rajoitetaanko vai ei.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Vastaa Viestiin