Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Nereid
Alkupalat
Viestit: 45
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 2:05 pm
Viesti:

Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Nereid »

Moi turrilaiset!

Ajaudin tässä muistelemaan omaa lapsuuttani/nuoruuttani ja muistin, että ainiin, virtuaalikennelit! Se oli sitä hyvää aikaa :D
Pääsin kirjautumaan vanhaan sähköpostiini ja löysin sitten tämän Karvaturrit -foorumin vielä elinvoimaisena.

Mutta todella vähän näyttää tulleen viime vuosina viestejä foorumille. Mitä lueskelin keskusteluja, niin ilmeisesti koko harrastus on aika lailla hiipunut. Mitä kaikkea on viimeisen 10 vuoden aikana tapahtunut virtuaalikoiramaailmassa?

Itse harrastin tätä noin vuodet 2004-2008 jonka jälkeen teini-ikä vei voiton virtuaalikoiraharrastuksesta. Ylläpidin kenneliä Whilda's ja jossain vaiheessa myös koiratanssiliittoa vKTL. Tämä oli aivan huippu harrastus, ja muistan silloin kun foorumille sateli uusia viestejä, kenneleitä oli todella paljon, samoin liittoja ja kisoja. Minkähän takia toiminta on kuolemassa (vai onko?)

Harmittaa todella paljon, että kaikki geocitiesille aikanaan tehdyt sivut ovat poistuneet. Myöhemmin käytin shockk.net-domainia (en edes muista kenen se oli), mutta sekin on jo hävinnyt. Olisi ollut tosi hauskaa päästä selaamaan oman kennelin sivuja ja vanhoja koiria.

Kuinkahan paljon aktiivisia harrastajia vielä on? Missähän vaiheessa tämän harrastuksen alamäki on alkanut? Pystyykö virtuaalikenneleitä enää kunnolla harrastamaan vai onko tämä jo vähän kaatunut kanssaharrastajien puutteeseen?
Avatar
Shady
Taikuri
Viestit: 4752
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:06 pm
Paikkakunta: Korvessa on kivaa

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Shady »

Hyvin pystyy edelleen harrastamaan, mutta pentujen menekki on tietty pienempää. Kisoja järjestetään ihan kohtuullisesti taas ja näyttelyitäkin on tasaisin väliajoin. Vanhoihin aikoihin verrattuna esim näyttelyihin tulee paljon nopeammin tulokset ;)

Suurimmat muutokset varmaan on liittojen yhdistämiset YVNL, virkakoirat, lintukoirat jne. Kisakalenterien siirtyminen vFCIn alle yhdeksi kalenteriksi mistä löytää kaikki lajit näyttelyitä lukuunottamatta. vFCIn sisällön kokonaan läpikäynti ja uudistus. vFCIn rekisterin totaalinen uusiks laittaminen mm. sukutaulut nykyään saatavilla.

Monilla on nykyään myös perinnöllisyys laskelma käytössä, joka määrittää mihin asti koiralla on kapasiteettia kisata missäkin lajissa ja minkä tasoisia jälkeläisiä niille voi tulla.

Harrastajia on huomattavasti vähemmän, kuin 10 vuotta sitten, mutta edelleen sen verran, että homma pyörii. Sellainen selkee alamäki virtuaalikoirille mun nähdäkseni alkoi siinä joskus 3-4vuotta sitten, kun iso osa porukkaa alkoi olla samaan aikaan aikuisuuden kynnyksellä ja osa lopetti.
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Aika paljon on tosiaan hiljentynyt tällä rintamalla, vaikka ei vielä olla ihan kuolleita kuitenkaan. :D

Kuten Shady sanoi, VFCI on käynyt läpi useamman suuren muutoksen, joiden avulla on pyritty kannustamaan uusia harrastajia mukaan ja aktivoimaan vanhoja. Kaikkien käyttölajien yhdistetty kisakalenteri ja uudistettu rekisteröidyn koiran sivu ovat mun henkilökohtaisia lempilapsia, joille oon uhrannut aikaa ja sydänverta. :D

Harrastajia on siirtynyt paljon Instagramin puolelle, mutta meidän kalkkisten aktivoituminen sillä suunnalla on ollut vähän ontuvaa. Tarvittaisiin enemmän porukkaa somettamaan tuonne instakenneleille, mutta aika monella on jo valmiiksi niin monta rautaa tulessa sekä IRL että virtuaalikoirien puolella, niin ei oikein aika riitä perehtymiseen ja aktiiviseen mukana olemiseen.

Toisaalta kaikki uudistukset ja automatisoinnit vähentävät työtaakkaa, mutta monet tuntuvat tällä vapautuneella ajalla järjestävän juurikin näyttelyitä tai muita kisoja.

YVNL, PIVIKO ja VMKL ovat tosiaan aktiivisia, vaikka sivuilla ei pakosti äkkiseltään katsottuna näy kauheasti elämää, kun toiminta keskittyy kisakalentereiden, valiolistojen ja rekisterien pyörittämiseen.

Turrilan viestit ovat hiljenneet osin siksi, että osa aktiivisesta ydinporukasta juttelee paljon Facebookin ryhmachatissa. Toisaalta se motivoi harrastamaan, kun on nopeatempoisia kontakteja muihin harrastajiin, mutta toisaalta se saa nämä julkiset kanavat näyttämään pystyyn kuolleilta. Toki aina yritetään valuttaa tärkeät keskustelut ja ajatukset myös Turrilan puolelle, koska tiedossa on, etteivät kuitenkaan ihan kaikki siellä chatissa ole!
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Täytyy sanoa, että tämä vuosi tuntuu lähteneen ihan mukavasti käyntiin esimerkiksi viime vuoteen verrattuna. :mrgreen: Kisat pyörii, uusia koiria pukkaa ja muutamia uusia nimiäkin on tullut joukkoon!

Virtuaalikoiramaailma tarvitsee uusia ajattelijoita ja viestinviejiä. Ei tarvittais kuin pari aktiivista ja inspiroitunutta harrastajaa, jotka ottaisivat projektikseen just insta- ja http://-kennelmaailmojen yhdistämisen. Täytyis miettiä, mikä meiltä löytyvä ominaisuus instaharrastajilta uupuu ja mitä me taas voitais hyödyntää heiltä...
Ehkä jalostuslainat puolin ja toisin vois virkistää?

Liekö meidän tapa harrastaa jäänyt ajan jalkoihin. Ei kai siinä muu auta kuin nykyaikaisemmaksi muovaaminen ja hienoja askeliahan sitä kohti ollaan jo otettu (kiitos Timbe ja Shady)!
Litsikoira
Nakkisotilas
Viestit: 282
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 9:26 am
Paikkakunta: Tukholma

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Litsikoira »

Juu, luulen etta taa hiipuminen johtuu siita etta harrastajia lahtee paljon enemman kuin niita tulee, ja monet pitkaaikaisista ja aktiivisistakin harrastajista pitaa taukoja. Instagram-virtuaalikennelit tuntuvat yleistyvan, ja sinne tulee myoskin paljon enemman uusia harrastajia. Ma oon ollut taalla mukana vuodesta 2011, ja muistan etta siihen aikaan harrastajia tuli ja meni paljon enemman. Lopetin itsekin ja perustin kennelin uudelleen vuonna 2017, ja huomasin, etta suurin osa harrastajista oli samoja jotka muistan just vuodelta 2012, mutta uusia ei ole kauheasti.

Mun mielesta toinen iso muutos on suntuubikenneleiden yleisyys; silloin kun olin taalla nuorempana, niin Suntuubi oli taynna about 11-15 -vuotiaiden yllapitamia hoitokenneleita, mutta niitakaan ei tunnu nakyvan tai loytyvan enaa vaikka kuinka etsisi. Suurin osa hoitokenneleistakin on tavalla tai toisella mukana virallisella puolella, ja yhteistyo hoito- ja kisakenneleiden valilla on mielestani paljon vahvempaa kuin ennen. (Saatte korjata tai huomauttaa jos olette eri mielta, mutta taa on miten ma naen sen).
Black sunsets in your eyes, am I dreaming?
Avatar
nisha
Vuohenruokaa
Viestit: 1982
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2009 8:32 pm

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja nisha »

Hei millaisia nama Instagramin virtuaalikennelit ovat? En ole tormannyt viela yhteenkaan, mutta olisi kiva nahda, miten ne toimivat. Jos jollakin olisi linkkiesimerkkeja laittaa, niin olisi kiva :)
ENDLESS ELEGY shetlanninlammaskoirat
LUNAR ENDING'S virtuaalikoirat
Chasing Comets virtuaalikanit
»» Vuoden tuomari 2014 & 2016 & 2017 & 2018
»» Vuoden kennelinperustaja, -pitäjä, ratamestari, maailmanmatkaaja, kaikkien kaveri 2018 <3
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

nisha kirjoitti: Ma Heinä 30, 2018 9:13 pm Hei millaisia nama Instagramin virtuaalikennelit ovat? En ole tormannyt viela yhteenkaan, mutta olisi kiva nahda, miten ne toimivat. Jos jollakin olisi linkkiesimerkkeja laittaa, niin olisi kiva :)
Virtuaalikoirien instan postauksien kautta löytyy monia!
Avatar
nisha
Vuohenruokaa
Viestit: 1982
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2009 8:32 pm

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja nisha »

Sparkle kirjoitti: Ma Heinä 30, 2018 9:35 pm
nisha kirjoitti: Ma Heinä 30, 2018 9:13 pm Hei millaisia nama Instagramin virtuaalikennelit ovat? En ole tormannyt viela yhteenkaan, mutta olisi kiva nahda, miten ne toimivat. Jos jollakin olisi linkkiesimerkkeja laittaa, niin olisi kiva :)
Virtuaalikoirien instan postauksien kautta löytyy monia!
Hei cool, kiitos! Kuten huomaa, oon kyllä ollut tosi pihalla näistä jutuista varmaan 2016 jälkeen. Mitä nyt omia sivuja selasin päivittäessä, jotain kisailuja tein tuona vuonna... Kamalasti asiat muuttuneet sen jälkeen! Ja ihan hyvään suuntaan mielestäni, vaikka tämä harrastus on aika hiljainen muuten ollut.

Syyllinen olo itselläni, kun on aina ollut pitkiä taukoja virtuaalikoirailussa. On tämä vieläkin sydäntä lähelläni, geocitiesissa itsekin aloitin vuonna 2005 muistaakseni. En voi kutsua itseäni aktiiviseksi harrastajaksi, en ainakaan jos en yhtä täyttä vuotta kisaisi jatkuvasti putkeen. Ehkä tästä voisi alkaa motivaatio taas tähän..? Tuomarointihommia rakastan yhä ja ikuisesti, niitä olen sentään joka vuosi tehnyt! Lisää tuomareita toivoisin ehdottomasti näyttelyhommiin! Voi kun olisi jotain tuomaritutorointitoimintaa, että kokeneet tuomarit auttaisivat kiinnostuneita valmistautumaan tuomarointiin ja siihen itse kokeeseen. Vai kuinkahan suuri menekki tuomarointikokeen yrittämiseen nykypäivänä edes on...
ENDLESS ELEGY shetlanninlammaskoirat
LUNAR ENDING'S virtuaalikoirat
Chasing Comets virtuaalikanit
»» Vuoden tuomari 2014 & 2016 & 2017 & 2018
»» Vuoden kennelinperustaja, -pitäjä, ratamestari, maailmanmatkaaja, kaikkien kaveri 2018 <3
Nath
Höpsö veitikka
Viestit: 7722
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:06 pm

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Nath »

Luulen, että nykyään kun mentaliteetti on enemmän "kaikki nyt ja heti", niin turvaudutaan mieluummin juuri instagramin tyyppisiin alustoihin kuin opetellaan pakertamaan ulkoasuja ja tapellaan koodien kanssa. Miksi nähdä vaivaa, kun voi päästä helpommallakin...

Minusta tämä foorumi alkoi hiljentyä huomattavasti ihmisten siirtyessä Facebook-chattiin keskustelemaan. Olen pysynyt kyseisestä keskusteluryhmästä kaukana, en vaan koe sitä itselleni sopivaksi paikaksi. Toisaalta myös oman elämän ja IRL-koiraharrastuksen viedessä mukanaan en enää edes tunne foorumin väkeä ja suurimman osan vanhojen foorumikavereidenkin kanssa on välit viilenneet. En halua jakaa asioitani vain nimeltä tuttujen kanssa - valitettavasti elämä on opettanut, että liiasta avoimmuudesta tulee herkästi puukkoa niskaan ja aina on joku, joka mielellään käyttää luottamuksellisesti kerrottuja asioita lyömäaseena. Välillä tulee muisteltua nuoruutta tämän harrastuksen parissa, koska on virtuaalipuolelta lopulta tullut paljonkin oppia nykyiseen IRL-koiraharrastukseen. Jonkin verran toki myös kontakteja koiramaailman. Minulla touhu alkoi hiipua 2009-2010, kun opiskelujen ja oman koiran hankinnan myötä ei enää riittänyt aika eikä motivaatio virtuaalikoiraharrastukseen. Sittemmin kun on enemmän uponnut oman rodun pariin IRL on myös tullut korkeampi kynnys käyttää koirien kuvia, vaikka olisivat itse otettuja ja todennäköisesti saisin suostumuksen suoraan niiden omistajilta, kun koirat ja ihmiset alkavat olla niin tuttuja. Se ei vaan tunnu enää hyvältä. Nyt olenkin pohtinut, että voisi olla myös parempi jättäytyä valmiiksi vähäisistä näyttelytuomaroinneista pois, kun ei niihinkään enää riitä aika. Sitä on tultu vanhaksi :mrgreen: sinänsä on kyllä ollut harmi nähdä tämän harrastuksen hiipuvan, kun on mukana ollut lähes alusta asti ja nähnyt miten asiat on kehittyneet. Nykyään onkin jo niin paljon asiat muuttuneet omista aktiiviajoista etten varmaan pääsisi enää kunnolla edes kärryille missä mennään.
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Jatkan aiheesta foorumin hiljentyminen!

Turrichatin ja sen spin-offien lisäksi ihmisten tapa käyttää nettiä on muuttunut. Minusta ei voi yksin syyttää chatteja foorumin viestikadosta, koska tosiaan: nykyään haetaan nopeasti vastauksia ja jos sitä ei löydä ekalla googletuksella, valtaosa avaa Facebookin ja näpyttelee kysymyksen joko omalle seinälleen tai johonkin aiheeseen sopivaan ryhmään. Esimerkiksi koiratietous tuntuu olevan nykyään yksinomaan Katiskassa, sekä fb-ryhmässä että varsinaisella sivustolla. Samoin on ryhmiä aiheista koiranäyttelyt, koiran nivelrikko ja niin edelleen. Turrilan arvo on vähän kadonnut tiedonhakupaikkana, kun naamakirjassa on niin paljon suurempi volyymi mielipiteitä ja erilaisia pointteja. 🤷

Toisaalta Turrilassa on edelleen keskustelua, mutta aiheista joilla ei ehkä ole niin kiire tai kaipaa syvällisempää infoa ja kokemuksia, kuin 150 samantyylistä kahden minuutin vastausta. Tai jos on vähän "arkaluontoisempaa" asiaa, jota ei kehtaa iskeä Facebookin hyeenalaumojen silmille, kun kaipaa oikeasti asiallisia vastauksia.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Kumma
Toistolla tehoa
Viestit: 752
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 6:14 pm
Paikkakunta: Yka

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Kumma »

[semiofftopic]

Mun mielestä forkassa on se ongelma, että triideihin ja aloituksiin on välillä hankala saada vastauksia ollenkaan. On turhauttavaa odotella pitkiä aikoja ilman tietoa siitä, miksi kommentteja ei tule. Ei voi tietää, onko forkalla alun perinkään ketään, joka osaisi vastata kysymykseen ja jos sopiva henkilö käyttäjistöstä löytyy, niin johtuuko vastaamattomuus inaktiivisuudesta vai siitä, ettei kyseinen henkilö satu seuraamaan jotain tiettyä triidiä jne jne. Sosiaalisessa mediassa on suurempi määrä käyttäjiä ja koska vastauksen ei tarvi olla erityisen laaja, vastaava ihmiset helposti. Yksinkertaisesti siellä tavoittaa laajemman joukon potentiaalisia vastaajia nopeammin ja vastausherkkyys on parempi. Chattiin siirtymistä on varmaan edesauttanut samat jutut, eli chatin nopeat vastausajat ja forkkaa parempi vastausherkkyys. Tää on sosiaalisen median pohdinnan osalta tosin vähän mutuilua, koska en käytä sosiaalisen medin ryhmiä tiedonhaussa enkä postaile sinne mitään muutenkaan.

Onhan chatissa ja täällä forkalla huudeltu forkan aktiivisuuden parantamisesta olettaen, että aktiivisuus lisää aktiivisuutta. Silti, vaikka tänne yritettäisiinkin kirjoitella aktiivisemmin, niin ei se aktiivisuus ole älyttömän paljon noussut. Veikkaisin, että tässä kohtaa pitää ottaa laskuihin kolmas vaikuttava tekijä, eli käyttöliittymän ja alustan sopiminen yleisimmin käytettyihin päätelaitteisiin. Uskoisin, että osa keskustelun siirtymisestä chatteihin ja sosiaaliseen mediaan johtuu ihan siitä, että niiden käyttö on mobiililaitteilla huomattavasti vaivattomampaa. Tällä on varmasti osansa myös insta-kenneliskenessä ton nathin mainitseman pointin lisäksi. Ja ennen kuin joku tulee sanomaan mitään sivujen mobiiliresponsiivisuudesta, niin ei, respo ei ole sama kuin päätelaitteeseen sopiva alusta. Se, että joku asia osaa mukautua ruudun kokoon ja muotoon ei välttämättä korjaa kaikkia käytettävyysongelmia.

[/semiofftopic]
Jos rusinat liikkuvat mummon pullassa, sitä ei kannata syödä.
Twiggy
Pohjasakan hämmentäjä
Viestit: 4417
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:00 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Twiggy »

Täähän oli suurimmalle osalle turrilan käyttäjistä sellanen toinen koti aikoinaan :D Eikai tänne enää kovin helposti nuoria päädy ku tänä päivänä nuoret kasvattelee somestatusta eikä virtuaalikoiria xD
Se turrichat varmaan vaikutti aika paljon tosiaan tän hiljentymiseen. Kaikkien noiden vuosien jälkeen mulla on päälimmäisenä vaan mielessä se että nousi jotain myrskypilviä sieltä chatista vaikka mä en sitä yhtään aluksi seurannutkaan kunnes lopulta lähdin koko ryhmästä. Mulle tollanen nopea keskustelu isommissa ryhmissä ei sovi ollenkaan, kun tuntu helposti jäävänsä jostain paitsi jos ei ollut kyttäämässä sit chattia jatkuvasti. Kuinkas monta vuotta se on nyt ollut aktiivisena siellä? :D

On kuitenkin kiva että tää on vielä olemassa, kyl tänne säännöllisin väliajoin eksyy kattelemaan kuulumisia ja varmasti eksyisi useamminkin jos tää tästä vähän aktiivistuisi!
Nath
Höpsö veitikka
Viestit: 7722
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:06 pm

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Nath »

Omalta osalta on todettava, että siinä vaiheessa kun täältä foorumilta lähti käyttäjien viestien pohjalta asiat ruodittavaksi pikku porukalle chatiin, niin kiinnostus asioiden jakamiseen tänne lopahti. Mm. Joku oli ihmetellyt postaamani kuvan perusteella miksi koirillani on niin pitkät päät :lol: Kyllä se entinen kotoisuus katoaa, kun kuvittelet voivasi luottaa ihmisiin joiden kanssa olet vuosia käynyt täällä keskusteluja, ja sitten omia asioita puidaankin jossain suljetussa piirissä useamman ihmisen voimin. Ehkä tämä ei ole vaan minun korvienväliongelma? Nykyään ei myöskään netin ihmemaailmassa ole turvassa oikein missään, vaan on pakko miettiä pari kertaa mitä postaa julki.

Totta sekin, että nykyään some tarjoaa enemmän ja nopeammin reaktioita kuin mitä foorumipohjainen viestittely. Pelkästään fb-chat ei varmasti ole hiljentymisen takana, mutta kyllä sillä oma osuutensa on. Lisäksi helposti käy niin, jos et ole jatkuvasti äänessä chatissa siellä jää seinäruusuksi. Jossain vaiheessa oli myös jotain lehmäklikkiä tai vastaavaa, kun homma ikään kuin kulminoitui siihen, että jos ei ole chatissa on ihan out.

Mutta niin, harmi jos tämä harrastus jossain vaiheessa loppuu kokonaan, tässä muodossa mitä me vanhat patut on harrastettu. Onkohan heppapuolella koettu samanlainen hiljentyminen?
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Niin siitä asenteellisuudesta Turrilaa ja muita Turrilan käyttäjiä kohtaan. Tai ehkä suurilta osin turrichattia kohtaan. :D

Turrichat on ollut olemassa nyt aika tarkkaan neljä vuotta. Etenkin alkuaikoina oli ylilyöntejä ja paskanjauhantaa ihan riittävästi. Nyt chatissa on noin 15 hengen vakioporukka ja meininki on sitä, että sinne jaetaan kännykkäräpsyjä koirista ja jutellaan jäätelöstä. Sieltä saa tsemppiä ihan vaan pyytämällä ja monissa jutuissa on oikeasti annettu apua ja aikaa toiselle. Esim silloin kun kettu oli tuloillaan meille ja mä olin uuden ja tuntemattoman edessä, kirjoitin chattiin viestin, että voisitteko kertoa mielipiteenne tästä mun jutusta. Pyysin vielä erikseen, että vastustavat ja negatiiviset mielipiteet pitää esittää kauniisti, koska olin tosi epävarma ja herkillä. Ja niin tapahtui! Sain paljon henkistä tukea ja juttuja, joiden avulla ajatella ja käsitellä asiaa, mikä auttoi mua tosi paljon. Valitsin tuolloin turrichatin enkä Turrilaa, koska juttu ei ollut "julkinen", enkä siitä sellaista halunnut vielä tehdä ennen kuin hommat olisivat varmemmalla pohjalla.

Musta on tosi ikävää, että edelleen nostetaan esille 3-4 v. vanhoja juttuja, joilla leimataan chattia ja leimataan samalla myös siellä olijat. Miksi ikäviin keskusteluihin osallistumattomat henkilöt saavat kantaa ristiä muiden virheistä? Noista Nathiakin koskevista jutuista on varmaan se 4 v., ja aika paljon vettä on virrannut Vantaanjoessa niiden jälkeen. Ymmärrän hyvin, että koettu paskanjauhanta satuttaa aina, mutta niistä on pyydetty anteeksi ja yritetty parantaa omaa toimintaa jatkossa. Enempää ei kai voi vaatia?

Sama juttu koskee myös Turrilassa olleita paskoja juttuja. On vuodettu kasvattajille perättömiä huhuja ja ties sun mitä. Sitä voi varmasti tapahtua edelleenkin, mutta niistä on opittu meidän puhtaiden pulmusten joukossa: mietitään vähän mitä tänne kirjoitetaan ja missä mielentilassa. Onhan se ihan sairaan ikävää, että juoruja levitellään, mutta sitä tapahtuu oikeasti kaikkialla. Musta siitä ei kannata tehdä mustaa ristiä koko foorumin ylle, koska sen tuoma negatiivisuus ei ainakaan paranna yhtään kenenkään tilannetta.

Muita käyttäjiä kohtaan on myös paljon vanhoja kaunoja, mutta jos totta puhutaan, niistäkin alkaa olla +5 vuotta. Kannattaako niitä enää muistella ja myrkyttää sillä omaa mieltään? Jos jotain on hampaankolossa, ota yhteyttä siihen, joka on mielestäsi mulkku, ja puhu asiasta! Oon mäkin saanut vuosien varrella ties mitä kusipää- ja marttyyrikommenttia, mutta elämä jatkuu. Totta kai ne nousee pintaan huonoina hetkinä, mutta silloin voi miettiä, haluaako vahvistaa sitä muistoa taas uudelleen vai antaa sen jo olla. Siitä kuitenkin on varmasti jo vuosia, eikä sanoja todennäköisesti enää ajattele sinusta samalla tavalla.

Ja entä sitten jos ajattelisikin? Koirat haukkuu ja karavaani kulkee! Siihen tyyppiin tutustuminen voisi olla hyvä idis, jos oikeasti hommat kaihertaa. Tässä on kuitenkin kaikki kasvettu ja vanhennuttu, joten se tyyppi on varmaan erilainen kuin silloin 5 tai 10 vuotta sitten. Ihmisten pitäisi saada uusiakin mahdollisuuksia.

Musta olisi hauska nähdä, mitä tapahtuisi, jos chatissa olemattomat, mutta sitä edelleen parjaavat tai muuten chattia ajattelevat, lisättäisiin chattiin nyt. Muuttuisiko mieli? Jos seuraisi chattia sivusta tai osallistuen vaikka kuukauden, mitä ajatuksia heräisi? Ottakaa haaste vastaan ja kokeilkaa! 😁 Mä ite poistin itteni vahingossa sieltä ja vietän vähän fb-paastoa, mutta fb-ryhmän kautta pääsee mukaan.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Kumma
Toistolla tehoa
Viestit: 752
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 6:14 pm
Paikkakunta: Yka

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Kumma »

Komppaan Timbeä kyllä täysin. Musta chatti on kokenu nelivuotisen elämänsä aikana melkoisen evoluution. Aktiiviporukka on pudonnut alun 30 käyttäjästä puoleen ja chat on ilmapiiriltään mitä parhain. :D Mä en henkilökohtaisesti näe sitä suoranaisesti foorumin kilpailijana, koska sen käyttäjäryhmä on niin järjettömän paljon pienempi, kuin tämän foorumin aktiivikäyttäjistö aikoinaan oli.

Haluaisin palata keskustelemaan tästä foorumiista. Turrichatissa on tosiaan vain noin 15 käyttäjää, joka on hyvin pieni murto-osa menneiden aikojen turrilan aktiiviporukasta. Mihin kaikki muut ovat menneet? Mitä foorumin palauttaminen aikaisempaan loistoonsa vaatisi teidän mielestä?
Jos rusinat liikkuvat mummon pullassa, sitä ei kannata syödä.
Vastaa Viestiin