Värien perinnöllisyys

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Yasemin
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 155
Liittynyt: Ke Marras 27, 2019 9:29 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Värien perinnöllisyys

Viesti Kirjoittaja Yasemin »

Enemmän tuolla hevospuolella pyörineenä ja siellä aihetta paljon seuranneena tuli mieleen, että kuinka moni harrastaja täällä koirapuolella (pyrkii) noudattamaan realistista värien periytymistä? Yritin tuossa googlailla aihetta ja meni itsellä hieman pää pyörälle :D Joskus on ainakin ollut bordercollieille melko kattava suomenkielinen sivusto värien periytymisestä kuvien kera, linkki löytyi, mutta sivut ovat kadonneet. Googlella löytyi melko simppelit kuvaselitykset cockerspanieleille ja labradorinnoutajille, nämä tosin englanniksi kuten valtaosa muustakin materiaalista, mitä periytymisestä löytyy.

Aihe on kiinnostava ja kuulisin (ja lukisin) mielelläni muiden harrastajien mielipiteitä ja ajatuksia! :)
Muistikuvan - spanielit & noutajat
Kelria - sekalainen seurakunta
Avatar
DeeHukka
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
Viestit: 589
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2016 4:02 pm
Viesti:

Re: Värien perinnöllisyys

Viesti Kirjoittaja DeeHukka »

Mua ihan todella kiinnostais värigenetiikka ja värien realistisen periytymisen noudattaminen, mutta tähän mennessä oon saanut sitä opiskeltua vasta shelteille ja collieille.. :roll: Siispä oon esimerkiksi bortsujen kohdalla lähinnä vähän yrittänyt itsekseni järkeillä, mikä EHKÄ voisi realistisesti olla jälkeläisen väritys, tietämättä kuitenkaan oikeasti varmaksi.

Värigenetiikka on kuitenkin musta todella kiinnostavaa, joten todennäköisesti jossain kohden tuun opiskelemaan siitä lisää. Jos sitä oppisi vaikka laskeskelemaan muidenkin kuin kolmen collievärin yhdistelmien periytymistä :mrgreen: Jonkun bordercollievärisivuston oon itsekin nähnyt jossain, mitähän sille sitten kuuluu tarkalleen...
Your personal dog hoarder
https://lilyswan.net/
Avatar
Shannon.
Vuohenruokaa
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 10:13 am
Viesti:

Re: Värien perinnöllisyys

Viesti Kirjoittaja Shannon. »

Mua kiinnostaa kans ja olen osittain tätä noudattanutkin. Hirveesti vaan rajoittaa saatavilla olevat kuvat ja ostajia yleensä ei ole kiinnostanut.
Saragis & Qazarat - vinttikoirat
Red Flare's - faaraokoirat & punaiset irlanninsetterit
Majorithy Arabians - arabianhevoset
Islanninhevostalli Trottúr - islanninhevoset


Vuoden kasvattaja 2020
Vuoden vVJM-kasvattaja 2020
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: Värien perinnöllisyys

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Täältä löytyy bordercollien värigenetiikka. Sovellettavissa myös australianpaimenkoiriin vaikkakin värikirjo taitaa bortsuilla olla laajempi. :)
Avatar
Juinttu
Höpsö veitikka
Viestit: 14779
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 8:31 pm
Paikkakunta: avaruus
Viesti:

Re: Värien perinnöllisyys

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Sparkle kirjoitti: Ti Touko 12, 2020 1:19 pm Täältä löytyy bordercollien värigenetiikka. Sovellettavissa myös australianpaimenkoiriin vaikkakin värikirjo taitaa bortsuilla olla laajempi. :)
Tää on aika hyvin sovellettavissa kaikille roduille! Vaikkei se toki kata joillain roduilla esiintyviä mm. dominoa ja harmaantumista.
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Vastaa Viestiin