VFCI:n toimintojen tekninen kehitys

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

VFCI:n toimintojen tekninen kehitys

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Terve kaikille! 👋🏻 Uusille harrastajille oon luultavasti tuntematon tyyppi, mutta karkeasti sanottuna oon se, joka on vastannut lähes kaikesta virtuaalikoirien tekniikasta viimeiset... No, monta vuotta.

VFCI ja kaikkien lajiliittojen yms. enemmän tai vähemmän automaattiset toiminnot, jotka eivät vaadi erikseen täytetyn HTML-koodin täyttämistä, ovat olleet jo kauan mun takana. Alkuperäisen VFCI:n koirarekisterin on koodannut foorumin admin Kuskikärpänen ja YVNL:n toiminnot ovat alunperin Eliaksen (?) käsialaa. Olen kuitenkin vuosien varrella tehnyt liittojen ylläpitäjien suostumuksella ja pyynnöstä muutoksia, parannuksia ja uusia ominaisuuksia sinne tänne.

Kaikki systeemit ovat sekoitus PHP:tä, SQL:ää, JavaScriptiä, XHTML:ää ja CSS:ää. Jos etenkin kaksi ekaa resonoi just sua ja tuntuu tutulta, niin teretulemast aivoriiheen!

Suurin ongelma on se, että mä en luonnollisesti ihan aina ehdi, jaksa tai muista tehdä näitä juttuja. :D Mut on vedetty aikamoisten myllyjen läpi näinä vuosina ja ikävä kyllä kaikki hommat on jumissa, jos mulla on liikaa juttuja omassa elämässäni.

Oon muutamia kertoja jo ehtinyt jutella sellaisten tuwwien kanssa, jotka ymmärtävät näiden koodien päälle, mutta ne aina tyrehtyvät vähän alkuunsa. Yleensä, koska mä itse unohdan ja sitten koko juttu vain jää.

Mutta! Tämä ei ole mikään säälinkerjäysketju. Ajattelin vain ihan aluksi kertoa ne syyt, miksi hommat ei aina toimi. :D

Kaikki on aina kivempaa yhdessä, joten musta olisi kiva saada vähän porukkaa kokoon, jotta kaikki työ ei olisi vain mun takana. En oikeastaan tiedä, mistä voitaisiin aloittaa, mutta jos löytyisi vähän porukkaa, jossa kaikki voisivat vähän potkia ja muistutella toisiaan, niin voi olla, että toivotut muutokset ja parannukset saataisiin joskus jopa käyttöön!

Riippuen porukasta, olisi hyvä saada yhteiseen käyttöön joku (ilmainen) sivutila, jonne voisi pystyttää turvallisen hiekkalaatikkoversion kehitettävistä sivuista. Sivutila siksi, että oon liian laiska ja mukavuudenhaluinen käyttämään esim. omalle tietokoneelle asennettuja testiympäristöjä. Jumppaan duunissa ihan tarpeeksi omien testiympäristöjen kanssa, niin haluan vapaa-ajalla pelata ihan vaan FTP:llä ja phpMyAdminilla. :mrgreen:

Jos joku osaa vaikka ihan vähäsen php:tä ja sql:ää, niin sekin riittää. :) Mä oon täysin itseoppinut ja mun koodit ovat vuosien varrella rakennettuja spagettiarkkitehtuureita, joten mitään super- high techiä ei todellakaan oo luvassa. 😂

Minut saa parhaiten kiinni ihan Turrilan privalla, Facebookissa ja jollakin viiveellä Discordissa. Myös totta kai tässä ketjussa, jos haluaa osallistua julkiseen keskusteluun.

Tämmöisen alkulöpinän lopuksi heitänkin haasteen, että jos joku jaksaa kaivaa meille sivutilan, jossa on nuo edellä mainitsemani FTP ja suora pääsy phpMyAdminiin (eli siis ei tarvitse jonkun henkilökohtaisen webhotellin admintunnuksia päästäkseen käsiksi tietokantoihin), niin ehdottomasti kannattaa kantaa kortensa kekoon ja avata sinne tunnukset. Mä niitä yritin joskus etsiä, mutta se juttu kaatui johonkin. 😅
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Kumma
Toistolla tehoa
Viestit: 752
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 6:14 pm
Paikkakunta: Yka

Re: VFCI:n toimintojen tekninen kehitys

Viesti Kirjoittaja Kumma »

Mäkin voin osallistua kooditalkoisiin! PHP ja sql sujuu, muutkin tarvittaessa. Jos hommassa on useempi tekijä mukana, niin ite suosittelisin todella lämpimästi gitin käyttöönottoa ja yhteisen masterin hostaamista vaikkapa githibissa tai bitbucketissa, helpottaa nimittäin monen tekijän töiden yhdistämistä ja eri sivujen tai toimintojen yhtäaikaista kehittämistä (+ versioloki :love2:).
Jos rusinat liikkuvat mummon pullassa, sitä ei kannata syödä.
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: VFCI:n toimintojen tekninen kehitys

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Timberwolf kirjoitti: Su Elo 16, 2020 8:08 pmRiippuen porukasta, olisi hyvä saada yhteiseen käyttöön joku (ilmainen) sivutila, jonne voisi pystyttää turvallisen hiekkalaatikkoversion kehitettävistä sivuista. Sivutila siksi, että oon liian laiska ja mukavuudenhaluinen käyttämään esim. omalle tietokoneelle asennettuja testiympäristöjä. Jumppaan duunissa ihan tarpeeksi omien testiympäristöjen kanssa, niin haluan vapaa-ajalla pelata ihan vaan FTP:llä ja phpMyAdminilla. :mrgreen:
Niinhän tässä sitten kävi, että asensin omalle koneelle XAMPP:in toiminimihommien takia. :lol: Eli periaatteessa enää ei tarvittaisi sitä sivutilaakaan, jos muillakin on XAMPP tai vastaava käytössä.
Kumma kirjoitti: Su Elo 16, 2020 8:58 pmJos hommassa on useempi tekijä mukana, niin ite suosittelisin todella lämpimästi gitin käyttöönottoa ja yhteisen masterin hostaamista vaikkapa githibissa tai bitbucketissa
Kiinnostaisiko sua laittaa meille Git pystyyn, jos mä nyt reipastun ja lähden muokkailemaan koodeja sellaiseen muotoon, että ne voisi jakaa sen kautta?
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Kumma
Toistolla tehoa
Viestit: 752
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 6:14 pm
Paikkakunta: Yka

Re: VFCI:n toimintojen tekninen kehitys

Viesti Kirjoittaja Kumma »

Timberwolf kirjoitti: Pe Syys 25, 2020 3:52 pm
Kumma kirjoitti: Su Elo 16, 2020 8:58 pmJos hommassa on useempi tekijä mukana, niin ite suosittelisin todella lämpimästi gitin käyttöönottoa ja yhteisen masterin hostaamista vaikkapa githibissa tai bitbucketissa
Kiinnostaisiko sua laittaa meille Git pystyyn, jos mä nyt reipastun ja lähden muokkailemaan koodeja sellaiseen muotoon, että ne voisi jakaa sen kautta?
Periaatteessa meidän pitää vaan päättää että onko se github vai joku muu missä repoja hostataan, mutta sen jälkeen kuka tahansa voi luoda masterin, eli ladata repon sinne pilveen omalle käyttäjälleen, ja sitä voidaan sitten yhdessä työstää. Ainakin githubissa repot saa tehtyä yksityisiksi, ja sen jälkeen niitä voi tarkastella ja forkata vaan kutsutut käyttäjät. Jokainen kehittäjä kloonaa koodit suoraan Githubista omaan lokaaliin kehitysympäristöönsä, tekee ja commitoi siellä tekemänsä muutokset ja työntää valmiit muutokset gitillä masteriin. Niin kauan, kun tehdään hommia rajatulla porukalla, voidaan varmaan commitoida suoraan siihen alkuperäiseen repoon. Jos kuitenkin jossain vaiheessa laitetaan koodit yleiseen jakoon, on varmasti hyvä määritellä kehitysworkflow ja säännöt sille, miten muutoksia lisätään projektiin, jotta voidaan moderoida mukaan otettavan koodin laatua.

Eli siis tl;dr gitin pystyttäminen:
1. Luo käyttäjätunnus githubiin
2. Lataa koodi käyttäjällesi tai cloonaa valmis repo toiselta käyttäjältä omalle koneellesi

Voit Timbe laittaa mulle vaikka viestiä sitten kun koodit on siinä kunnossa, että haluat ottaa uusia kehittäjiä mukaan, niin voidaan vaikka yhdessä katsoa repot pystyyn. :D
Jos rusinat liikkuvat mummon pullassa, sitä ei kannata syödä.
Vastaa Viestiin