Faran eli BH Vk1 Jk1 Hk3 RH-E Tk1 vFIN KVA vPVA Nymfadora's Fear of the Dark tuli mulle viime vuonna muuttaen pois entisestä kodistaan. Nartulle ei pentuetta ollut niin kovasti tarkoitus ottaa, mutta nyt sekin rupesi mietityttämään.
-Kyseessä on tyypillinen bordercollienarttu, joka on luonne tiivistettynä erittäin ovela, toimelias ja pirteä.
-Pk ja paimennuspuolen lisäksi ollaan kokeiltu edes jonkinlaiaisin tuloksin seuraavia: koiratanssi (tässä oli alun perin haaveena valiotuminen, mutta se saa jäädä), agility, tottis, flyball, maastoesteet ja pelastuskoirapuoli. Kisakalenteri ei oel 100% päivitetty, esim. Tk1-koulariin oikeuttavaa toista tulosta ei siellä ole. Näyttelyistä on saatu H-ERI tulosta, eniten EH:ta.
-Faranin isä on evm.-uros.
-Faranin emo on BH Hk3 Röstin Tilli, emonisä BH Jk2 vMV-05 vNV-05 vITV-06 vFIN MVA Gränsfall Eddie ja emonemo Karvanopan Miksi Minä. Muu emon suku on evm.
Bordercolliepuolella tuntuu, että koirat haetaan suberyberkisanneista suvuista ja vanhemmista koska tällaisia pentueita myös on tarjolla, joten saapi nähdä onko kukaan muu ottamassa Free Dragonin bortsupupsia kuin sitten itse (varauksia otan itseni lisäksi max. 2). Isän haluaisin kuitenkin pentueelle, olis kysyntää paljon tai ei.
-Uroksen tulisi olla mahdollisimman harvasukuinen tai parhaimmillaan vaikka evm. -taustainen, sillä Faranin isällä on tietojeni mukaan ollut pentueita ainakin pari, mutta valitettavasti tarkkjaa tietoa minulle suvun levinneisyydestä ei ole tosiaan siitä syystä, että aloittalijana ja pönttönä tämän nartun otin, jolloin en sukujuttujakaan juurikaan tutkinut... Urokselta odotan sekä paimennusnäyttöä että mielellään myös muita tuloksia. Edes kohtuullinen näyttelymenestys ei olisi pahitteeksi. Joitain titteleitä, vaikka vain BH ja Tk1, haluan urokselta silti pienenä vaatimuksena löytyvän.
En nyt tähän kummempia jaarittele ja määrittele urosehdokkaan "vaatimuksia". Jos jollain on uros tarjota, tarjotkoon vapaasti. Katsotaan sitten enemmän. :)
Bordercollieurosta?
- Henji
- Höpsö veitikka
- Viesti:
Bordercollieurosta?
"...you cannot demand more from a trial otherwise it will become a goal in itself, a sport, and will harm instead of being useful to the breeding effort." || vISLY
Hiljaiseloa vielä hetkisen, palaan kyllä.
Hiljaiseloa vielä hetkisen, palaan kyllä.