Vuoden näyttelykoira

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Janina
Höpsö veitikka

Vuoden näyttelykoira

Viesti Kirjoittaja Janina »

En muista olisko tästä ollut joskus ennenkin juttua, mut niin, laitetaan nyt oma ketju selkeyden vuoks. Ideoita järjestämiseen? Mulla kun ei itellä oo nyt enää suurempaa tekemistä ku ilmotella omia hurttia näyttelyihin ja paria käyttölajeihin, niin tykkäisin laskeskella pisteitä ja mahdollisesti kans toimia järjestäjänä ainakin ens vuodelle. Ja tokihan tämänkin vuoden näyttelyistä vois nuita pisteitä laskeskella, jos saadaan tässä jonkin ajan kuluessa homma kasaan niin että vois mahdollisesti järjestää jopa tälle vuodelle. En tosin tiedä olisko useammallekin järjestäjälle tarvetta, mutta itse en ainakaan ihan pienestä näänny ja ainakin pisteiden kannalta vois olla selkeämpää että laskijoita ei olis älyttömän paljoa. Ettei tule päällekkäisyyksiä tai jotain, vaikka tietyt näyttelyt sovittaisiinkin kullekin laskettavaksi.
Kilpailuissa otetaan huomioon kaikissa Suomessa järjestetyissä virallisissa kaikkien rotujen näyttelyissä saavutetut RYP- ja BIS-sijoitukset. Lisäksi huomioidaan rotujärjestön/rotua harrastavan yhdistyksen pääerikoisnäyttelyn ROP- ja VSP-tulokset. Kunkin kilpailijan osalta lasketaan mukaan korkeintaan kahdeksan parasta tulosta.
Tällaisen pätkän löysin Kennelliiton sivuilta. Mielestäni tämä kuulostaa erittäin hyvältä, ja mietinkin että olisiko samainen käytäntö syyttä ottaa myös virtuaalimaailmaan? IRLissähän on siis myös porrastettu tuo pistelasku näyttelyn suuruuden mukaan, eli isoista näyttelyistä saa enemmän pisteitä kuin vastaavanlaisesta pienestä näyttelystä. Se isomman näyttelyn raja täytyy vaan miettiä realistisemmaksi, koska IRL se on 2500. Myös rotujärjestöjen näyttelyillä on oma rajansa. Täältä on mahdollista lukea säännöistä ja tuosta pisteidenlaskusta. Lisäksi summailin, että nuo pisteet olis varmaan ihan kelvot sinänsä käytettäviksi.

Sit olisko tarvetta Vuoden veteraanille, -kasvattajalle, -pennulle tms? Mun mielestä nekin olis kivoja, ja itse oon ainakin valmis pisteitä laskeskelemaan vaikka kaikille. Pennuille ei oo pisteitä valmiiks kun IRLissä ei sellasta oo, mutta mun mielestä niille passais samat pisteet kuin veteraaneille. Mites suhtaudutaan kuvienvaihdoksiin? Tätä mä oon pohtinut koska koin että tää ei oo yhden ihmisen päätettävissä, vaan haluaisin kuulla myös muiden mielipiteitä.
Peppi
Vuohenruokaa
Viesti:

Re: Vuoden näyttelykoira

Viesti Kirjoittaja Peppi »

Janina
Höpsö veitikka

Aah, siinähän se olikin. Olisi voinut käyttää hakuakin. :D Mun mielestä tässä ketjussa vois kyllä jatkaa, koska tuo on turhan sekava ja siellä on noita pisteidenlaskulistojakin, joilla ei taida oikein olla mitään merkitystä enää. Vai? Mä kyllä koen et mulla on sen verran intoo tätä hommaa kohtaan et selviäisin pisteidenlaskusta yksinkin, kun ei tosiaan nyt tarvitsisi laskea muista kuin KV:eista ja erkkareista ja pisteitä ei saa alemmista tuloksista kuin VSP:stä. Tuolla edellisessä ketjussahan pohdittiin siis pisteidenlaskua ihan ERI:stä alkaen, jolloin kyllä ymmärrän useamman pisteenlaskijan tarpeellisuuden. :D
Peppi
Vuohenruokaa
Viesti:

Totta. Mä kannatan tätä uutta pistelaskutyyliä. Paljon selkeämpää ja saadaan rajattua tohon kisaan osallistuvaa porukkaa vähän paremmin. Mun puolesta voit itekkin laskea pisteet, mutta mä tarjoudun laskemaan schapendoesien tuloksia kun käyn joka tapauksessa joka näyttelyn tulokset läpi :mrgreen:
Juinttu
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Eli pisteitä tulis VSPstä, ROPista, sekä RYP- ja BIS-sijoituksesta? Toistan itseäni sanomalla samaa kuin viime topassakin, mutta siis onko tarkoitus niiden pisteiden suhteen tehdä niin, että vaikkapa pienessä roturyhmässä, kuten FCI 4:ssä, on kymmenen kertaa helpompi olla RYP1, kuin vaikkapa FCI 1:ssä. Eli siitä FCI 1:n RYP1-sijoituksesta saisi enemmän pisteitä kuin FCI 4:n RYP1-sijoituksesta. Mulla aivot vielä aamulagii (juu kello on yli puolenpäivän, mutta normisti kun heräilen tähän aikaan...), mutta jos ymmärsitte pointtini?

Mulla kyllä ois kiinnostusta tätä kohtaan, vaikka miun koirat nyt ei ookkaan mitään kehäkettuja. Ja voisin osallistua laskemalla vaikka lappalaisten pisteet.
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Eros
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eros »

Kannatan, tää on kiva tapahtuma jos se vaan saadaan pystyyn ja jaksetaan viedä loppuun asti.
Danay
Söi navetan kaksi nautaa

Viesti Kirjoittaja Danay »

PIVIKO-puolellekin kannatan :3!
Noita FCI-ryhmän mukaan tulevia RYP-pisteitä voisi jakaa sen mukaan, montako hauvaa siihen nimenomaiseen näyttelyyn on kyseiseen roturyhmään tullut. Eihän sitä tiiä josko joskus tulis joku FCI 4 buumi ja sitten pistesäädökset ei enää mätsääkään.
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Mua voi kyllä kysellä laskeskelijaksi, jos sellasista tulee puutetta (tulee ihmisille omia menoja tjsp)! Tykkään tän tapahtuman ideasta.

Mä tykkäisin kanssa paljon noista ehdottamistasi titteleistä, vuoden vetskut, kasvit ja pupelot! Ihmeessä vaan niitäkin kehittämään.
Noista kuvienvaihdoista mietin sen verran, että tuskin kovin paljoa ihmiset vaihtaa koiransa kuvia siinä kohtaa, kun vanhoilla kuvilla se on jo kahlannut ROP ja VSP -sijoituksia (=hyvät sijoitukset ja sertit menevät samassa syssyssä hukkaan). Jos tyyppi vaihtaa koiransa kuvat, silloin koko näyttelykalenteri tyhjenee vanhojen kuvien saralta. Mun mielestä noita pisteitä laskiessa oiskin ehkä hyvä pitää jonkinlaista kirjaa niistä merkittävistä pisteistä, eli päivämäärät vain ylös annetuista pistetuloksista. Näin voitaisiin pysyä aika hyvin kärryillä oikeista pisteistä ja rehellisyydestä, koska pistepäivämäärien täytyy täsmätä koiran kisakalenterin päivämäärien kanssa. Mulle on jotenkin hankalaa ilmentää tämän asian ideaa, mutta ehkä se käy jollain tapaa selville. Tarkoituksena on siis todentaa oikeat pisteet.
Tokikaan aina ei oo ollut kaikille ihan selvää se, että kuvia ei saa vaihtaa kesken näyttelyuran, ellei ole valmis tyhjentämään näyttelytuloksia. Se onkin varmasti hyvä tehdä jossain selväksi. Varsinkaan uusille harrastajille ei voi kaikki olla niin selkeää.
Jos tuollaista kuitenkin tapahtuu, niin se on sitten ihmisen omaa tyhmyyttä ja reilua kilpailuhengettömyyttä.
Ainahan se kuvanvaihdos on ok sellasilla, joilla ei vielä pisteitä oo lainkaan.
Janina
Höpsö veitikka

Paljon kiitoksia kaikille vastauksista ja kannanotoista! :)

Sparkle, mä aattelin et niinkuin IRLissä niin ihmisten ei tarvis itse ilmoittaa koiransa pisteitä, vaan ne laskettais suoraan noista näyttelyistä jolloin huijaaminen on mahdotonta. Enkä kyllä suoraan sanoen usko että ainakaan turrilasta kovin moni sellaista tekiskään. :D Ja kuvien vaihtamista jo pisteitä haalineilla koirilla on myös valmis valvomaan, eli jos huomaan että koiran kuvat on vaihdettu niin pisteet nollille.
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Siis tarkoitin sitä, että ois hyvä laittaa pisteidenlaskusivulle linkit koirien sivuille, jotka ovat mukana (=kai näille vuoden näyttelykoira -skaboille tehdään omat sivunsa, joilta voi tarkistaa tilanteen?). En oo tosiaan olettanut, että ihmiset niitä pisteitä sinne ilmoittelisivat, en tiedä, miten sait sellaisen käsityksen :D (?).
Mä en tiedä myöskään miten sä ite oot ajatellut hoitavas tämän pisteiden sijoituspaikan ja pisteiden vertailun, mutta itse ajattelin niiden järjestyvän jollekin tietylle sivulle.
Väänsin tällaisen esimerkkisivun, jota voisi ehkäpä soveltaa tässä touhussa. Pisteiden laskussa mukana olevat koirat on linkitetty (linkithän yleensä säilytetään näyttelysivuilla, varsinkin ROP- ja VSP-koirilla, joka taas johtaa niihin RYPeihin ja BISseihin, eli sieltä ne on helppo poimia tuonne laskusivulle). Kuvien vaihtoja voi seurata helposti siis niin, että vertaa koiran omaa kisakalenteria ja tuonne laskeskeltua pistetaulukkoa keskenään, koska koiran näyttelytulokset nollaantuvat aina silloin, jos kuvat vaihtuvat. Se pitää vaan tehdä ihmisille selväksi, että ne tulokset tosiaan nollaantuvat.
Janina
Höpsö veitikka

Sparkle kirjoitti:Siis tarkoitin sitä, että ois hyvä laittaa pisteidenlaskusivulle linkit koirien sivuille, jotka ovat mukana (=kai näille vuoden näyttelykoira -skaboille tehdään omat sivunsa, joilta voi tarkistaa tilanteen?). En oo tosiaan olettanut, että ihmiset niitä pisteitä sinne ilmoittelisivat, en tiedä, miten sait sellaisen käsityksen :D (?).
Mä en tiedä myöskään miten sä ite oot ajatellut hoitavas tämän pisteiden sijoituspaikan ja pisteiden vertailun, mutta itse ajattelin niiden järjestyvän jollekin tietylle sivulle.
Väänsin tällaisen esimerkkisivun, jota voisi ehkäpä soveltaa tässä touhussa. Pisteiden laskussa mukana olevat koirat on linkitetty (linkithän yleensä säilytetään näyttelysivuilla, varsinkin ROP- ja VSP-koirilla, joka taas johtaa niihin RYPeihin ja BISseihin, eli sieltä ne on helppo poimia tuonne laskusivulle). Kuvien vaihtoja voi seurata helposti siis niin, että vertaa koiran omaa kisakalenteria ja tuonne laskeskeltua pistetaulukkoa keskenään, koska koiran näyttelytulokset nollaantuvat aina silloin, jos kuvat vaihtuvat. Se pitää vaan tehdä ihmisille selväksi, että ne tulokset tosiaan nollaantuvat.
Joo, nyt mä käsitän. Ja siis tietysti tulee just tollanen sivu tälle koko skaballe, mistä pystyy seuraamaan tilannetta. Rupeen sit tänään työstämään prototyyppiä tosta kisasivusta, ja julkaisen sen sitten täällä ja ihmiset saa heitellä parannusehdotuksia ym!
Peppi
Vuohenruokaa
Viesti:

Kannatan! Tollaselle sivulle pitää koirien lisäks saada ehdottomasti eri sijoituksista saatavat pisteet, jotta jokainen ymmärtää varmasti, että miksi just tolla koiralla on noin paljon pisteitä jne. Joku taisi siitä mainitakkin jo, mutta varmistelen vaan ;D. Mun mielestä ois hyvä, että saatavat pisteet olis vaan ja ainoastaan kokonaislukuja, koska mun mielestä noi puolikkaat on hankalia/ärsyttäviä. Mitä mieltä ootte?
Janina
Höpsö veitikka

Joo ei me mitään puolikkaita tarvita. Hylättäiskö muuten toi et kultakin koiralta huomioidaan ainoastaan kahdeksan parasta tulosta? Et laskettaiski pisteitä koko vuodelta?

Mä mietin myös, että jos laskentaan olis syytä ottaa mukaan ainoastaan KV-näyttelyt ja sitten ryhmikset, jotka järjestettäis tähän tarkoitukseen. Näiden määrästä sovittais vielä, mutta kuitenkin niin että jokaisella ryhmällä olis yhtä monta näyttelyä. Tämä syystä nimeltä reiluus, koska muussa tapauksessa rodulla A ei välttämättä ole läheskään yhtä montaa pisteydenkeruutilaisuutta kuin rodulla B. Nämä tarkoitusta varten järjestetyt ryhmikset on mun ehdotus myös siitä syystä, että jotkut järjestää omissa ryhmiksissään RYP- ja BIS-kehiä ja jotkut ei, jolloin pisteidenjako olis taas epäreilua. Nämä järkätyt ryhmikset vois olla vaikka sellaisia että yhdessä olisi mukana kolme ryhmää, ja niille järjestettäis sitten RYP-kehä. Sekä sit tietysti BIS-pentu, -veteraani ja -kasvattaja.

Vai olisko yksinkertaisemman asetelman ja selkeyden vuoksi syytä ottaa laskentaan vain ja ainoastaan KV-näyttelyt, luopumatta kuitenkaan suhteutetuista RYP-pisteistä?

Jooh ja sitten tuosta ison näyttelyn rajasta, mietin että voi mennä vähän hankalaksi että pitäs aina laskee et kuinka monta osallistujaa näyttelyyn tuli. Siinä on aika homma, kun itekin just laskeskelin Viron voittajasta että aakkosjärjestyksessä laskettuna pelkästään collieiden loppuun mennessä oli reilusti yli 200 koiraa. Sen takia aattelin, että KV-näyttelyiden BIS-tuloksista sais aina samat pisteet ja RYPeistä sais pisteet suhteutettuna siihen, kuinka monta koiraa RYP-kehässä on (ei kuinka monta koiraa ryhmään on ilmoitettu). Tämä vähentäis laskettavaa paljon.
Peppi
Vuohenruokaa
Viesti:

Mä kannatan tota, että pisteitä vois saada pelkästään KV-näyttelyistä, ei mistään ryhmiksistä. Entä rotujen pääerkkarit? Saisko sieltä pisteet rop:ista ja vsp:stä?

Ja mä tykkäsin tosta ajatuksesta, että lasketaan vain 8 parasta tulosta. Tää tuo tasaväkisyyttä niille, joiden roduille ei niin paljon näyttelyitä järkätä. BIS-sijoituksista samat pisteet ja toi, että RYP pisteet saadaan sen mukaan kuinka monta koiraa ryp-kehään osallistuu, kuulostaa järkevältä ja vaivattomimmalta laskijoita ajatellen.

Voi itku kun tätä ei ollut jo viime vuonna :(( Feen 2x BIS2-jun, BIS4-jun, RYP3 ja RYP2 meni ihan hukkaan!

Mutta tää pian pystyyn!!! :)
Henji
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henji »

Mä en oo seurannut keskustelua muuten oikeastaan yhtään, mutta mun mielestä olis automaattista että tulokset otettais mukaan vain KV-näyttelyistä. Näin kaikki rodut on tasan samalla viivalla. Onhan esmes ykkösille miljoona kertaa enemmän ryhmiksiä kuin vaikka nelosille. Reilu peli.

Ellette aikoineet asiaa jollain ihmekonstilla kikkailla tasaväkiseksi. Lisäksi pääsette helpommalla kun on vain kv-kisat. ;)
Vastaa Viestiin