En oikein tiedä mitä haluaisin kirjoittaa, mutta haluan silti osallistua keskusteluun. Itse en ole koskaan turrichatissa ollut, enkä ole luonut siitä henkilökohtaisesti mitään kuvaa, joten mielessäni se on ollut hyvin neutraalina. Olen aina ollut netissä hiljaisempi foorumi- ja chatkäyttäjä, feissin ihmeellisessä maailmassa en nykyään enää koskaan lähde mukaan keskusteluketjuihin, vaikka mitään kovin kummoisempia tai pahempia asioita minulle suoraan kohdistettuna ei ole tapahtunut. En osallistu keskusteluihin, sillä tiedostan sen, että minun on vaikea käsitellä minuun kohdistetut negatiiviset kommentit, ja ne jäävät vaivaamaan minua pitkäksi aikaa. Pystyn useimmiten paljon helpommin käsitellä sosiaaliset tilanteet in real life, kun keskusteluun voi osallistua aktiivisesti kasvokkain, mutta internetissä minulle on ylitsepääsemättömän vaikeaa osallistua isompiin ryhmäkeskusteluihin. Tai edes luoda kaveruussuhteita! En vain uskalla tai pysty pitämään keskustelua yllä internetissä, kun tuntuu siltä, että muutunut ihan ihmeen ujoksi netissä ollessani. Kun Petsie oli vielä olemassa, siellä oli oma kaveripiirini missä oli ihan mukava olla, ja siellä osallistuin foorumipuolellakin enemmän keskusteluihin.
Virtuaalikoirista kuulin ensimmäisen kerran 2005, ja silloin yritin jo ensimmäisen oman virtuaalitallini ja kennelini tehdä, turrilasta minulla ei ole ollut mitään tietoa ennen liittymispäivääni. Virtuaalimaailmassa olen varmaan ollut aina epäaktiivisen aktiivinen, nyt on taas enemmän inspiraatiota pyöriä mukana, ja toivottavasti se inspiraatio ei heti lakkaisi. Kuitenkin tärkeä harrastus, vaikka minusta tuntuu, että Turrilan kautta en ole oikein yhtään kaveria löytänyt (editti, Janinan kanssa ollaan toki ystäviä mutta en muista oliko petsien vai turrilan kautta, samoja saitteja käytettiin). Jos olisin joskus chattiin liittynyt, olisikohan minulla sellainen fiilis, että tässä on kiva kaveriporukka, kun kuitenkin virtuaalikoirat yhdistää porukkaa?
Timberwolf kirjoitti: ↑Pe Loka 12, 2018 10:48 amNythän tää näyttää siltä, että piiripienipyörii hyvävelikerhon kesken, mutta rekisterissä on kuitenkin uusien tyyppien tuoreeltaan rekisteröimiä koiria. Tai ehkä ne uudet tyypit ovat ihan tyytyväisiä harrastamiseen, kun rekisteri ja kisakalenterit toimivat? Ehkä heitä ei vaan kiinnosta sosialisoida täällä meidän kaa, ja heillä on oma yhteydenpitonsa, josta me ei tiedetä.
:D
Tätä minäkin olen pohtinut! Uusia aktiivisia ihmisiä kisaamassa mukavastikin, mutta täällä foorumeilla en näitä uusia henkilöitä ole oikein nähnyt. Sekin harmittaa, että virtuaalipentueille ei mikään kovin iso menekki ole. Itselläni oli juuri kolme shelttipentuetta, mutta minun lisäksi oli kaksi muuta varaajaa. Tulee sellainen olo, että onko järkeä edes tehdä tai mainostaa pentueita, jos ihmisiä ei kiinnosta, vai onko kiinnostuneet ihmiset eksyneenä johonkin toiseen paikkaan? Instagramkenneleitä olen yrittänyt seurata, mutta itse en tykkää siitä ideasta niinkään, mutta kuten Nath taisi aiemmin keskustelussa sanoa, niin onhan tuo kovin helppo ns. valmiiseen platformiin alkaa rakentaa virtuaalista kenneliään... Vaikka omasta mielestäni isoin vika on siinä, että eihän niitä kuvia/koirien tietoja voi edes organisoida haluamaansa järjestykseen tai ryhmitellä kunnolla! Onko se vain nykyaikaa päästä helpommalla, en tiedä.
Turrichatista vielä: itse en usko, että se on syynä foorumin hiljenemiseen. Se aktiivisin porukka on myös nyt jo vanhempi, eikä viestit esimerkiksi suljetulla alueella ole läheskään samaa tasoa, kuin ne olivat alta kymmenisen vuotta sitten, kun itsekin olin vasta 13. Ja kuten joku mainitsikin, niin chatin koko on paljon pienempi, mitä täällä aktiivinen porukka ennen oli. Ja en usko, että chat-tyyppinen keskustelu on samalla tasolla kuin pidemmät foorumiviestit täällä ennen oli. En osaa oikein vetää johtopäätöstä ajatuksilleni... Ehkä maailma ja netin käyttö on vain kaikenkaikkiaan muuttunut kymmenessä vuodessa niin paljon, että ihmiset viettävät aikaa enemmän muilla sivustoilla/sovelluksissa, ja avautuvat näissä paikoissa enemmän. Turrilassa kun mielestäni oli joskus todella syvällisiäkin viestejä ja ihmiset myös avautuivat omista ongelmistaan/huolistaan/murheistaan enemmän, mutta nykyään sitä ei haluta/uskalleta? Tai tottakai osa täällä vielä osallistuu keskusteluihin samalla tavalla kuin ennen, mutta se porukka on ehdottomasti pienentynyt.
Mitä muu porukka miettii, jos kelataan eteenpäin vuoteen 2028, löytyykö virtuaalikenneleitä vielä silloin? Luuletko, että itse olisit vielä aktiivinen kymmenen vuoden päästä, vai onko virtuaalikoiraharrastuksella aivan uudet naamat ja uusi aktiivinen, osaava porukka? Onko virtuaalikenneleitä ja koirapuolen kisaamista olemassa silloin enää ollenkaan, vai onko harrastus kuollut epäaktiivisuuteen siihen mennessä?
Itseä harmittaa eniten se, että virtuaalinäyttelyitä ei ole kovin paljoa enää! Rakastan näyttelyitä ja tuomarointia. Laskin juuri, että parhaimpina vuosina, kuten 2011, oli yhteensä 115 YVNL-näyttelyä. Vuonna 2012 oli yhteensä 104 näyttelyä. Tänä vuonna tähän mennessä on ollut 11 näyttelyä! PIVIKO-puolella on ollut 5 näyttelyä tänä vuonna, mutta verrattain PIVIKO-näyttelyitä on aina ollut paljon vähemmän (17 näyttelyä vuonna 2012). Tuomareista on pulaa, samat henkilöt pääsevät/saavat/joutuvat tuomaroimaan jatkuvasti, vaikka uskon ettei samoja ryhmiä ja koiria haluaisi tuomaroida jatkuvasti. Kuinka näyttelypuolta saataisiin herätettyä enemmän henkiin? Onko tämä taas nykyajan harmitus, että näyttelyn järkkääminen (etenkin KV:n) vaatii hieman enemmän aikaa ja jaksamusta, mutta nykyaikana taasen kisat halutaan vain järjestää mahdollisimman nopeasti ja sutjakasti ohi? Näyttelypuoli kun on mielestäni yksi isoin osa, sen takia itse lähdin mukaan virtuaalikoiraharrastukseen, muista kisaamislajeista innostuin vasta myöhemmin, mutta näyttelyt oli ihan se ykkösjuttu mulle tässä harrastuksessa ja aina tulee olemaan! Pitäisi keksiä jotain, miten uusia harrastajia saataisiin mukaan innostumaan sekä VFCI- että PIVIKO-tuomarikokeista. Ehkä joku täysin erillinen ohjesivusto, mikä selkeyttäisi tuomaritoimintaa siitä kiinnostuneille ihmisille, ja ns. auttaisi ihmisiä valmistautumaan tuomarikokeita varten? Tuomarointi on (tai ainakin voi olla) myös paljon muutakin, kuin vain VFCI:n sääntöjen ulkoaopetteleminen. Mietin tätä jo viime vuoden puolella, mutta sitten muutinkin Englantiin eikä töiden vuoksi ollut jaksamusta tai aikaa virtuaalipuolen jutuille, mutta voisin nyt taas harkita tällaisen tekemistä. Minulla ei kylläkään ole tarpeeksi valokuvamateriaalia erirotuisista koirista tällaista projektia varten. Tiedän, että Juintulla oli aiemmin
tämmöinen projekti mielessään, enkä haluaisi tehdä mitään täysin samanlaista, mitä hän on miettinyt... Ehkä nämä ideat voisi jopa yhdistää ja tehdä yhteisprojektin tästä!