Virtuaalikoirat kiinnostelis!
Virtuaalikoirat kiinnostelis!
Eli siis, yhtäkkisenä päähänpistona sain idean kokeilla virtuaalikoiramaailmaa, ja miksei myös kissapuolta vois kokeilla, (jos sellaista edes on?).
Mitä kaikkea mun tarttis tietää tästä, & eroaako se erityisesti paljonkin hevospuolelta?
Erityisesti kiinnostelis lemmikkikoirien kanssa harrastella erityisesti agilitya ja muita kisoja. (Pääpainona tietenkin russelit ja huskyt)
Kennelit tai sen sellaiset ei niinkään kiinnosta.
Onko kissoille vielä mitään samankaltaista kuin koira/hevospuolella? Esim: mitään kisoja kissoille ynnä muuta?
Mitä kaikkea mun tarttis tietää tästä, & eroaako se erityisesti paljonkin hevospuolelta?
Erityisesti kiinnostelis lemmikkikoirien kanssa harrastella erityisesti agilitya ja muita kisoja. (Pääpainona tietenkin russelit ja huskyt)
Kennelit tai sen sellaiset ei niinkään kiinnosta.
Onko kissoille vielä mitään samankaltaista kuin koira/hevospuolella? Esim: mitään kisoja kissoille ynnä muuta?
- DeeHukka
- Syvällistä
- Viesti:
Re: Virtuaalikoirat kiinnostelis!
Tervetuloa foorumille ja toivottavasti myös virtuaalikoirien pariin! Meillä on täällä nykyään surullisen pieni harrastajaporukka, mikä tietysti vaikuttaa suoraan myös harrastuksen aktiivisuuteen, ja otetaan mieluusti uusia mukaan Ainakin huskyilla on joitain kasvattajiakin (minä mukaan lukien), niin niitä saattaa jossain kohtaa löytää myös suvullisina myynnistä tältä foorumilta!
Koirien kanssa kisaaminen on vähän niin kuin hevospuolen porrastetut ilman automatisointia, eli koirien kanssa kavutaan alimmista luokista ylimpiin keräämällä sijoituksia. VFCI:n liittolistauksesta voi löytää kaikkien eri lajien liitot ja niiden sivuilta jokaisen lajin kilpailuohjeet, mutta mä ja varmasti moni muukin neuvoo mielellään tarkemmin jos herää kysymyksiä :)
VFCI:n kilpailukalenteri mistä normisti löytää koirille kisoja on tällä hetkellä erittäin tyhjillään, mutta jos päädyt hankkimaan virtuaalikoiran tai muutaman niin voin mielelläni laittaa sinne vaikka heti parit agilitykisat ja muitakin toivomiasi lajeja!
Kissoille en ole itse nähnyt missään yhdistystä tai kisoja
Koirien kanssa kisaaminen on vähän niin kuin hevospuolen porrastetut ilman automatisointia, eli koirien kanssa kavutaan alimmista luokista ylimpiin keräämällä sijoituksia. VFCI:n liittolistauksesta voi löytää kaikkien eri lajien liitot ja niiden sivuilta jokaisen lajin kilpailuohjeet, mutta mä ja varmasti moni muukin neuvoo mielellään tarkemmin jos herää kysymyksiä :)
VFCI:n kilpailukalenteri mistä normisti löytää koirille kisoja on tällä hetkellä erittäin tyhjillään, mutta jos päädyt hankkimaan virtuaalikoiran tai muutaman niin voin mielelläni laittaa sinne vaikka heti parit agilitykisat ja muitakin toivomiasi lajeja!
Kissoille en ole itse nähnyt missään yhdistystä tai kisoja
Your personal dog hoarder
https://lilyswan.net/
-
- Alkupalat
Oon vasta aloittelija, ja ollut vasta niin vähän aikaa mukana. (Vuoden vai kaksi?.) Olisi kysymyksiä.
Kysynpä teiltä kauemmin harrastaneilta.
- Miksi koiria & hevosia jalostetaan vaan jalostamisen ilosta?
Ymmärrän tän siinä mielessä, että saadaan lisää eläimiä tänne ja mahollisesti saadaan harrastajille elukoita lissää. Se on ehkä ainoa joka tulee mieleen. Itse näkisin asian niin että, jalostaisin vain kerran tai ei ollenkaan, ja en jokaisen elukan kohdalla.
- Miksi kisaillaan?
Hevospuolellahan koitetaan tavoitella meriittejä ja koitetaan päästä laatiksiin ynnä muihin, jotta eläin olisi jotenkin "arvokas".
Mulle ainakin se koira ja hevonen on ihan yhtä arvokas vaikkei se olisi kiertänyt kuin muutamia kisoja tai ei ollenkaan kisoja, ja ei ole kertaakaan käynyt laatiksissa ynnä muissa. Ja mulla on yksi virtuaalikoira joka ei laatiksiin ja muihin yllä ja ei kierrä kisoissakaan.
Tuntuu että virtuaalimaailma on vain sillä tavalla jämähtynyttä & jotenkin "vanhanaikaista", että tavoitellaan vaan kisoja kisojen perään, ja yritetään laatiksiin, jotta saadaan niitä meriittejä eläimelleen. Ja jalostetaan tietenkin että saadaan maailmaan lisää kisatykkejä kiertämään kisakentille.
Kysynpä teiltä kauemmin harrastaneilta.
Ymmärrän tän siinä mielessä, että saadaan lisää eläimiä tänne ja mahollisesti saadaan harrastajille elukoita lissää. Se on ehkä ainoa joka tulee mieleen. Itse näkisin asian niin että, jalostaisin vain kerran tai ei ollenkaan, ja en jokaisen elukan kohdalla.
- Miksi kisaillaan?
Hevospuolellahan koitetaan tavoitella meriittejä ja koitetaan päästä laatiksiin ynnä muihin, jotta eläin olisi jotenkin "arvokas".
Mulle ainakin se koira ja hevonen on ihan yhtä arvokas vaikkei se olisi kiertänyt kuin muutamia kisoja tai ei ollenkaan kisoja, ja ei ole kertaakaan käynyt laatiksissa ynnä muissa. Ja mulla on yksi virtuaalikoira joka ei laatiksiin ja muihin yllä ja ei kierrä kisoissakaan.
Tuntuu että virtuaalimaailma on vain sillä tavalla jämähtynyttä & jotenkin "vanhanaikaista", että tavoitellaan vaan kisoja kisojen perään, ja yritetään laatiksiin, jotta saadaan niitä meriittejä eläimelleen. Ja jalostetaan tietenkin että saadaan maailmaan lisää kisatykkejä kiertämään kisakentille.
Saat minut tätä kautta nopeuten kiinni täältä foorumilta tai yksityisviestillä
- DeeHukka
- Syvällistä
- Viesti:
Siinä on kyse juurikin siitä mitä jo itse vähän arvailit: oikean koiran kanssa voi lähteä lenkille, leikkiä, istua sohvalla yhdessä, harrastaa yhdessä ja opettaa temppuja, mutta virtuaalikoiran kanssa ei onnistu mikään noista, eli kisaaminen ja jalostaminen on sinänsä monelle ehkä se luonnollisin tapa "touhuta" sen tärkeän virtuaalieläimen kanssa :D Muuten itsellä koirat ainakin olisivat pelkkiä koristeita, joihin ei pystyisi oikein kiintyäkään kun niiden kanssa ei tekisi mitään!
Tohon "mainostamiseen", mä itse teetän ainakin kaikki pentueeni lähinnä itseäni ajatellen ja sillä periaatteella että hei mä haluisin näistä kivoista koirista pennun, ja se on sit vaan plussaa jos muutkin kiinnostuu ja toki on kivempi tehdä asioita yhteisöllisesti, mitä se pentujen myyminen ja koirien jalostukseen tarjoaminen muille oikeastaan onkin. Tietenkään oikeassa elämässä ei voi vaan mille tahansa koiralle miten sattuu hankkia pentuja vaan koska haluaa, mutta virtuaalieläinten kanssa mikään ei estä, niin hauska keräillä kaikennäköisiä erilaisia koiria itselle kun ei oikeassa elämässä pysty!
Toki jos itselle ei kisaaminen ja kasvattaminen tunnu siltä omimmalta jutulta, niin mikään ei tietenkään estä sitä että keksii muuta mikä saa omat virtuaalieläimet tuntumaan merkitykselliseltä! Jos esim. sulle riittää vaan se että se eläin on olemassa ja jo se tekee siitä tärkeän, niin hyvä niin, ei oo pakkokaan kisata Sit tietysti vaihtoehtojakin on, voi myös vaikka kirjoitella koirasta tarinoita, piirtää sille paljon erilaisia kuvia tai keksiä jotain muuta puuhattavaa sen kanssa!
Onneksi jokainen saa kans itse päättää mikä tekee virtuaalieläimestä "arvokkaan", oli se sitten ihan vain sen eläimen olemassaolo, se että sillä on kuvat mistä itse tykkää, tai se että siihen on panostettu kisaamalla ja laatiksissa käymällä.
Tohon "mainostamiseen", mä itse teetän ainakin kaikki pentueeni lähinnä itseäni ajatellen ja sillä periaatteella että hei mä haluisin näistä kivoista koirista pennun, ja se on sit vaan plussaa jos muutkin kiinnostuu ja toki on kivempi tehdä asioita yhteisöllisesti, mitä se pentujen myyminen ja koirien jalostukseen tarjoaminen muille oikeastaan onkin. Tietenkään oikeassa elämässä ei voi vaan mille tahansa koiralle miten sattuu hankkia pentuja vaan koska haluaa, mutta virtuaalieläinten kanssa mikään ei estä, niin hauska keräillä kaikennäköisiä erilaisia koiria itselle kun ei oikeassa elämässä pysty!
Toki jos itselle ei kisaaminen ja kasvattaminen tunnu siltä omimmalta jutulta, niin mikään ei tietenkään estä sitä että keksii muuta mikä saa omat virtuaalieläimet tuntumaan merkitykselliseltä! Jos esim. sulle riittää vaan se että se eläin on olemassa ja jo se tekee siitä tärkeän, niin hyvä niin, ei oo pakkokaan kisata Sit tietysti vaihtoehtojakin on, voi myös vaikka kirjoitella koirasta tarinoita, piirtää sille paljon erilaisia kuvia tai keksiä jotain muuta puuhattavaa sen kanssa!
Onneksi jokainen saa kans itse päättää mikä tekee virtuaalieläimestä "arvokkaan", oli se sitten ihan vain sen eläimen olemassaolo, se että sillä on kuvat mistä itse tykkää, tai se että siihen on panostettu kisaamalla ja laatiksissa käymällä.
Your personal dog hoarder
- Tilli
- Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
Lyhyesti sanottuna keskityn jalostukseen siksi koska suvut on ne asiat joihin mä voin vaikuttaa. Kisoihin mä en pysty vaikuttamaan, jos mulla on huono tuuri niin sitten koira ei pärjää vaikka olisi mistä suvusta tahansa tai luonteeltaan täysi kymppi. Osaltaanhan tämä on toki ihan realistista, etteivät kaikki voi olla parhaita, mutta meneehän siihen nyt vähän maku kun et pysty mitenkään vaikuttamaan tuloksiin. Reaalielämässä pystyt edes esim. treenaamaan enempi jos kisoissa menee huonosti.
Toiset kisaa enempi toiset vähemmän. Kisaaminen on tapa tehdä virtuaalikoiran kanssa "konkreettisesti" jotain, näin itse asian näen. Onhan se vähän tylsää ainakin omasta mielestäni että sitten kun koiran sivut on valmiit ja esillä netissä, niin sitten en pahemmin koiran kanssa enää mitään tee, jollen käy kisoissa. Harva enää harrastaa tarinatoimintaa, eli että kennelit etsisi hoitajia tai käytäisiin esim. toisten vieraskirjoissa laittamassa tervehdyksiä.
Tää on musta vähän aina ollut virtuaaliharrastuksessa näin tai ainakin se yleisin tapa harrastaa. Keppihevoset on ehkä toinen vielä elinvoimainen "mielikuvitusheppailun" haara, vihkotallit ja kaikenlaiset hoitotallit/kennelit ovat aika kuolleita.VRL15170 kirjoitti: ↑Ma Marras 18, 2024 10:46 am Tuntuu että virtuaalimaailma on vain sillä tavalla jämähtynyttä & jotenkin "vanhanaikaista", että tavoitellaan vaan kisoja kisojen perään, ja yritetään laatiksiin, jotta saadaan niitä meriittejä eläimelleen. Ja jalostetaan tietenkin että saadaan maailmaan lisää kisatykkejä kiertämään kisakentille.
-
- Alkupalat
Mä itse tykkään siitä, että on omia kasvatteja joita voi sitten tarvittaessa antaa eteenpäin. On kiva nähdä, kun omat eläimet vaikka kisaa samoissa kilpailuissa tai että joku on koonnut ihan omaa tarinaa oman kasvatin ympärille. Mä myös itse nautin siitä että on virtuaalieläimiä joiden sukutaulu ei oo kokonaan päästä vedetty, vaikka omistankin evm-sukuisia paljon niin onhan se hienomman näköistä jos voi tsekata miltä esim. vanhemmat näyttää. Näiden lisäksi yhdistelmien keksiminen on kivaa, kun pääsee kunnolla vertailemaan mitkä eläimet sopis parhaiten yhteen.
Oon itse sen verran introvertti harrastelija vielä, että mä pyrin aina ekana käyttämään omaa kasvatusmateriaalia jalostukseen. En siis etsi aktiivisesti jalostukseen muiden elukoita, ellei satu tulemaan just sopiva mainos vaikka Keskustassa. Mutta pääpiirteittäin tykkään itse koota sitä omaa "linjaa", vähän samoin kuin kasvattajat oikeassa elämässä. Siinä varmaan se tiivistetty perustelu :D
- Miksi kisaillaan?
Mä itse koen kisaamisen kivana lisänä muuten aika yksitoikkoiseen harrastukseen. Kuten aiemminkin sanottu, virtuaalieläimen kanssa ei voi hengailla tai puuhata mitään mitä oikean eläimen kanssa, joten kisaaminen on aikalailla ainoa mikä jää jäljelle. Mä nautin toki myös tarinaharrastelusta, mutta itsellä motivaatio siihen keikkuu ääripäästä toiseen ja tän takia kirjoittaminen on tosi epäsäännöllistä - suurin osa elukoista saa alkuhuumassa kunnon tarinan ympärilleen, kunnes se sit lopahtaa jossain kohtaa :D Kisoissa on se kiva et siihen ei tarvi käyttää niin hirveästi vaivaa ja aikaa, laitat vaan osallistumisen tulille ja odotat tuloksia. Tuotoksia harvoin tulee meikäläiseltä kun piirtämismotivaatio keikkuu samalla tavoin minne sattuu.
Itsellä on tällä hetkellä aika monta v-heppaa jotka ei oo kisanneet missään, ei oo jalostuskäytössä eikä tarinakäytössäkään, ja ne vähän surettaa mua. Ne on ihania heppoja enkä oo niitä myymässä, mutta se että ne vaan pölyttyy tuolla jossain nettisivun perukoilla saa mut usein unohtamaan niiden olemassaolon täysin. Sen takia tykkään just kisata ja jalostaa ettei ne jää sinne ns. unohduksiin ilman mitään tarkoitusta :D
Mä itse tykkään siitä, että on omia kasvatteja joita voi sitten tarvittaessa antaa eteenpäin. On kiva nähdä, kun omat eläimet vaikka kisaa samoissa kilpailuissa tai että joku on koonnut ihan omaa tarinaa oman kasvatin ympärille. Mä myös itse nautin siitä että on virtuaalieläimiä joiden sukutaulu ei oo kokonaan päästä vedetty, vaikka omistankin evm-sukuisia paljon niin onhan se hienomman näköistä jos voi tsekata miltä esim. vanhemmat näyttää. Näiden lisäksi yhdistelmien keksiminen on kivaa, kun pääsee kunnolla vertailemaan mitkä eläimet sopis parhaiten yhteen.
Oon itse sen verran introvertti harrastelija vielä, että mä pyrin aina ekana käyttämään omaa kasvatusmateriaalia jalostukseen. En siis etsi aktiivisesti jalostukseen muiden elukoita, ellei satu tulemaan just sopiva mainos vaikka Keskustassa. Mutta pääpiirteittäin tykkään itse koota sitä omaa "linjaa", vähän samoin kuin kasvattajat oikeassa elämässä. Siinä varmaan se tiivistetty perustelu :D
- Miksi kisaillaan?
Mä itse koen kisaamisen kivana lisänä muuten aika yksitoikkoiseen harrastukseen. Kuten aiemminkin sanottu, virtuaalieläimen kanssa ei voi hengailla tai puuhata mitään mitä oikean eläimen kanssa, joten kisaaminen on aikalailla ainoa mikä jää jäljelle. Mä nautin toki myös tarinaharrastelusta, mutta itsellä motivaatio siihen keikkuu ääripäästä toiseen ja tän takia kirjoittaminen on tosi epäsäännöllistä - suurin osa elukoista saa alkuhuumassa kunnon tarinan ympärilleen, kunnes se sit lopahtaa jossain kohtaa :D Kisoissa on se kiva et siihen ei tarvi käyttää niin hirveästi vaivaa ja aikaa, laitat vaan osallistumisen tulille ja odotat tuloksia. Tuotoksia harvoin tulee meikäläiseltä kun piirtämismotivaatio keikkuu samalla tavoin minne sattuu.
Itsellä on tällä hetkellä aika monta v-heppaa jotka ei oo kisanneet missään, ei oo jalostuskäytössä eikä tarinakäytössäkään, ja ne vähän surettaa mua. Ne on ihania heppoja enkä oo niitä myymässä, mutta se että ne vaan pölyttyy tuolla jossain nettisivun perukoilla saa mut usein unohtamaan niiden olemassaolon täysin. Sen takia tykkään just kisata ja jalostaa ettei ne jää sinne ns. unohduksiin ilman mitään tarkoitusta :D
- Emine
- Kriisissä
Täällähän on saatu hyvin keskustelua aikaan aiheesta, mukavaa!
Itse reilu 20 vuotta virtuaalikenneleitä harrastaneena voin avata historiaa sen verran, että kilpaileminen ja jalostaminen on aina ollut tärkeä osa tämän yhteisön (eli Karvaturrit/VFCI) tapaa harrastaa. Pentueita teettäessä minun nähdäkseni arvostettiin sitä, että pentueen vanhemmat olisi suhteellisen menestyneitä kisoissa - tätä pidän itse edelleen tärkeänä!
Niinkuin jo monen kommentissa kävikin ilmi, on kilpaileminen yksi konkreettisimmista tavoista tehdä virtuaalikoiransa kanssa jotain. Aloitellessani harrastusta oli kuitenkin ehkä enemmän muitakin konkreettisia tapoja harrastaa: oli paljon hoitajakenneleitä, kenneleillä saattoi olla blogeja, Tillin mainitsemat vieraskirjat olivat tosi suosittu tapa pitää yhteyttä toisiin kenneleihin ja hoitajiin. Taisipa myös jossain vaiheessa olla meillä varustekauppoja ja eläinlääkäriä, muistaakseni joku pankkikin oli hetken käytössä virtuaalieuroille. Virtuaalikoiraharrastajia on kuitenkin tässä meidän yhteisössä enää kovin vähän, mikä on osaltaan vaikuttanut siihen, että kilpaileminen on ehkä jäänyt ainoaksi konkreettiseksi tavaksi harrastaa koirien kanssa jotain. Mikään ei kuitenkaan estä tarttumasta toimeen ja keksimään uusia tapoja! Olisikin kiva, jos löytyisi taas yhteisöllisempi tapa harrastaa, millä keinolla sitten vain. Nyt tuntuu että ehkä meidän yhteisö on pienellä tavalla taas heräämässä eloon. Me joudutaan ehkä kuitenkin nyt tekemään enemmän töitä sen eteen, että se pysyykin elossa, ja keksiä tapoja saada uusia harrastajia.
Mulla tuntuu olevan koko ajan miljoona eri ideaa mitä keksisi virtuaalikoirille, nyt viimeisimpänä ehkä juuri joku varustepuoti. Tillin tekemät terveystulosgeneraattorit vaikutti tosi lupaavilta ja niistä tuli heti mieleen jotkut virtuaaliset eläinlääkärisivut. Samaan vois ympätä pentuegeneraattorin?
Ihan kiva myös, jos täällä foorumilla on elämää. Discord helposti syrjäyttää keskustelua täältä, kun sinne on niin helppoa ja nopeaa käydä kirjoittelemassa, samoin ehkä Keskusta foorumina syrjäyttää Turrilaa, koska monet meistä on myös siellä, eikä välttämättä nähdä tarvetta kahdelle eri foorumille. Musta on kyllä kiva myös se että heppa- ja koiraihmiset voi harrastaa myös yhdessä. :-) Mutta vois kyllä koittaa aktivoitua täälläkin, ettei turrila jäis kokonaan unholaan! Mä oon itse löytänyt täältä mun parhaita ja rakkaimpia ystäviä, ja olis hienoa jos sellainen yhteisö pääsisi vielä kukoistamaan. <3
Itse reilu 20 vuotta virtuaalikenneleitä harrastaneena voin avata historiaa sen verran, että kilpaileminen ja jalostaminen on aina ollut tärkeä osa tämän yhteisön (eli Karvaturrit/VFCI) tapaa harrastaa. Pentueita teettäessä minun nähdäkseni arvostettiin sitä, että pentueen vanhemmat olisi suhteellisen menestyneitä kisoissa - tätä pidän itse edelleen tärkeänä!
Niinkuin jo monen kommentissa kävikin ilmi, on kilpaileminen yksi konkreettisimmista tavoista tehdä virtuaalikoiransa kanssa jotain. Aloitellessani harrastusta oli kuitenkin ehkä enemmän muitakin konkreettisia tapoja harrastaa: oli paljon hoitajakenneleitä, kenneleillä saattoi olla blogeja, Tillin mainitsemat vieraskirjat olivat tosi suosittu tapa pitää yhteyttä toisiin kenneleihin ja hoitajiin. Taisipa myös jossain vaiheessa olla meillä varustekauppoja ja eläinlääkäriä, muistaakseni joku pankkikin oli hetken käytössä virtuaalieuroille. Virtuaalikoiraharrastajia on kuitenkin tässä meidän yhteisössä enää kovin vähän, mikä on osaltaan vaikuttanut siihen, että kilpaileminen on ehkä jäänyt ainoaksi konkreettiseksi tavaksi harrastaa koirien kanssa jotain. Mikään ei kuitenkaan estä tarttumasta toimeen ja keksimään uusia tapoja! Olisikin kiva, jos löytyisi taas yhteisöllisempi tapa harrastaa, millä keinolla sitten vain. Nyt tuntuu että ehkä meidän yhteisö on pienellä tavalla taas heräämässä eloon. Me joudutaan ehkä kuitenkin nyt tekemään enemmän töitä sen eteen, että se pysyykin elossa, ja keksiä tapoja saada uusia harrastajia.
Mulla tuntuu olevan koko ajan miljoona eri ideaa mitä keksisi virtuaalikoirille, nyt viimeisimpänä ehkä juuri joku varustepuoti. Tillin tekemät terveystulosgeneraattorit vaikutti tosi lupaavilta ja niistä tuli heti mieleen jotkut virtuaaliset eläinlääkärisivut. Samaan vois ympätä pentuegeneraattorin?
Ihan kiva myös, jos täällä foorumilla on elämää. Discord helposti syrjäyttää keskustelua täältä, kun sinne on niin helppoa ja nopeaa käydä kirjoittelemassa, samoin ehkä Keskusta foorumina syrjäyttää Turrilaa, koska monet meistä on myös siellä, eikä välttämättä nähdä tarvetta kahdelle eri foorumille. Musta on kyllä kiva myös se että heppa- ja koiraihmiset voi harrastaa myös yhdessä. :-) Mutta vois kyllä koittaa aktivoitua täälläkin, ettei turrila jäis kokonaan unholaan! Mä oon itse löytänyt täältä mun parhaita ja rakkaimpia ystäviä, ja olis hienoa jos sellainen yhteisö pääsisi vielä kukoistamaan. <3
höpötipöpötipöp
aivan liian kauan virtuaalikoirailua
-
- Alkupalat
Joo. Itsekin haluaisin käyttää enemmän tätä foorumia kuin discordia. Myös siitä syystä etten halua olla liian monessa somekanavassa. Nettihän on jo yksi niin sanottu "somekanava".Emine kirjoitti: ↑Ke Tammi 22, 2025 12:58 pm Aloitellessani harrastusta oli kuitenkin ehkä enemmän muitakin konkreettisia tapoja harrastaa: oli paljon hoitajakenneleitä, kenneleillä saattoi olla blogeja, Tillin mainitsemat vieraskirjat olivat tosi suosittu tapa pitää yhteyttä toisiin kenneleihin ja hoitajiin. Taisipa myös jossain vaiheessa olla meillä varustekauppoja ja eläinlääkäriä, muistaakseni joku pankkikin oli hetken käytössä virtuaalieuroille. Virtuaalikoiraharrastajia on kuitenkin tässä meidän yhteisössä enää kovin vähän, mikä on osaltaan vaikuttanut siihen, että kilpaileminen on ehkä jäänyt ainoaksi konkreettiseksi tavaksi harrastaa koirien kanssa jotain. Mikään ei kuitenkaan estä tarttumasta toimeen ja keksimään uusia tapoja! Olisikin kiva, jos löytyisi taas yhteisöllisempi tapa harrastaa, millä keinolla sitten vain. Nyt tuntuu että ehkä meidän yhteisö on pienellä tavalla taas heräämässä eloon. Me joudutaan ehkä kuitenkin nyt tekemään enemmän töitä sen eteen, että se pysyykin elossa, ja keksiä tapoja saada uusia harrastajia.
Tuntuu että discordissa keskustelu on vaan nopeampitahtisempaa mikä ei itselle taas sovi.
Voisiko näitä heröttää kaikkia taas eloon jossakin kohtaa?
- Emine
- Kriisissä
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitä siellä virtuaalieläimen sivulla sun mielestä kuuluisi/voisi olla? :) Periaatteessahan jokainen päättää itse mitä sivuille laittaa tai jättää laittamatta. Perustiedot nyt tuntuu kuitenkin olevan jonkinlainen oletus (nimi, rotu, sukupuoli, syntymäaika), mut kaikki muut sen päälle onkin sit mun mielestä vaan ekstraa.VRL15170 kirjoitti: ↑Ke Tammi 22, 2025 3:13 pm Haluan myös sanoa sen että tuntuu hassulta että koiran & hevosen sivujen pitää olla tietynlaiset, siellä pitää, olla tietyt tiedot jne. Toki. En yhtään vähättele tätä. Onhan se tärkeää kisoihin ilmoittautuessa jne rekisteröinnissä. Mutta, kuten ylhäällä tässä samaisessa omassa tekstissäni lukikin, kokeilen perinteistä tapaa harrastaa sekä vähän jotain niin sanottua "uutta"
höpötipöpötipöp
- Tilli
- Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
Paljolti tämä on kiinni myös jokaisesta meistä harrastajista: järjestämällä itse toimintaa luodaan mahdollisuuksia muille harrastajille osallistua ja sitä myöten herättelemään henkiin tätä harrastusta. Toki onhan sen tylsää yksikseen höpötellä vaikka täällä foorumilla tai järjestää kisoja vain omille elikoilleen, mutta niin se vain on että jonkun/joidenkin on laitettava se "lumipallo" liikkeelle. Ja toinen klisee että vierivä kivi ei sammaloidu sopii myös tähän, kun toimintaa on (ja se on harrastajille mielekästä) niin kisoja ja näyttelyitä kyl on.
Moni vanha harrastaja on luultavasti siinä vaiheessa elämää että virtuaalikoirat eivät vaan enää saa nii paljoa aikaa kuin ehkä harrastaja haluaisi. En ole enää kouluikäinen joka pystyi roikkumaan koneella joka päivä tunteja, kunhan pakolliset läksyt oli tehty ja IRL velvollisuudet hoidettu kunnialla (eli siis käytännössä kunhan koulussa kävi). Tässä yksi ilta kotiin töistä kulkiessa tuli ajatus että ehkä sitten joskus eläkkeellä on taas aikaa panostaa virtuaalijuttuihin .
-
- Alkupalat
Tilli kirjoitti: ↑Ti Tammi 21, 2025 6:06 pm Toiset kisaa enempi toiset vähemmän. Kisaaminen on tapa tehdä virtuaalikoiran kanssa "konkreettisesti" jotain, näin itse asian näen. Onhan se vähän tylsää ainakin omasta mielestäni että sitten kun koiran sivut on valmiit ja esillä netissä, niin sitten en pahemmin koiran kanssa enää mitään tee, jollen käy kisoissa. Harva enää harrastaa tarinatoimintaa, eli että kennelit etsisi hoitajia tai käytäisiin esim. toisten vieraskirjoissa laittamassa tervehdyksiä.
Onhan niitä netissä pullollaan viälä, mutta en tiiä onko ne enää aktiivisia. Ainakin, kun vasta olin tutustumassa tähän virtuaaliharrastukseen, niin löysin pari hoitajakenneliä. Harmi vaan, että melkein kaikissa oli se aktiivisuuspakko, että piti kerran tai kaksi kuukaudessa kirjoittaa. Itsellä se vaan syö sitä kirjoittamista, jos on "pakko" kirjoittaa ja tekstiä ei vaan tuu.
Muutenhan niitäkin olisi kiva kokeilla näin koirapuolellakin. Hevospuolella oon ollut tarinatalleilla mukana, mutta siellä ei ollut mitään kirjoittamispakko aktiivisuutta silloin.
(Edit. En näemmä osaa lainata täällä, kun tuo näkyy keltaisena.)
- Emine
- Kriisissä
Tämä 100%! Ei voi vaan odotella että muut kannattelee harrastusta. Meitä harrastajia on nyt niin vähän, että jokaisen, joka tätä haluaa kehittää, tarvii tuoda oma panoksensa siihen. Ei pysty kävelemään vaan valmiiseen pöytään mitä ehkä joskus, kun harrastajia oli kymmeniä, vaan nyt täytyy itse olla tosi aktiivinen, jos haluaa että harrastus pysyy elossa. Siinä on toisaalta se hyvä puoli et pääsee paljon vaikuttamaan siihen, mitä täällä tapahtuu. :)Tilli kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2025 8:40 amPaljolti tämä on kiinni myös jokaisesta meistä harrastajista: järjestämällä itse toimintaa luodaan mahdollisuuksia muille harrastajille osallistua ja sitä myöten herättelemään henkiin tätä harrastusta. Toki onhan sen tylsää yksikseen höpötellä vaikka täällä foorumilla tai järjestää kisoja vain omille elikoilleen, mutta niin se vain on että jonkun/joidenkin on laitettava se "lumipallo" liikkeelle. Ja toinen klisee että vierivä kivi ei sammaloidu sopii myös tähän, kun toimintaa on (ja se on harrastajille mielekästä) niin kisoja ja näyttelyitä kyl on.
Ajankäyttöön liittyen vielä et onneks tää on kuitenkin jollain tavalla "hidas" harrastus - voi kaikessa rauhassa vuosikausia kasvattaa ja kilpailla koiriensa kanssa, välillä aktiivisemmin ja välillä ei. Mutta hitaita harrastuksia tähän mielipuolisen nopeaan maailmaan musta tarvitaankin!
höpötipöpötipöp
-
- Alkupalat
Tiiän että mut väärinynmärretään tämän takia. Mutta, oon kyllä samaa mieltä siitö että kaikkien täytyy laittaa oma panoksensa tähän harrastukseen. Itse en vaan tietyistä syistä halua perustaa nettisivuja yms sivustoja. Koska en halua enempää somekanavia nykyisten lisäksi. Mutta jos tässä tarkoitettiin kisojen järjestämistä, niin niitä ehkä vois kokkeilla järjestää. En vaan tiiä viälä milloin ja miten.Emine kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2025 3:24 pmTämä 100%! Ei voi vaan odotella että muut kannattelee harrastusta. Meitä harrastajia on nyt niin vähän, että jokaisen, joka tätä haluaa kehittää, tarvii tuoda oma panoksensa siihen. Ei pysty kävelemään vaan valmiiseen pöytään mitä ehkä joskus, kun harrastajia oli kymmeniä, vaan nyt täytyy itse olla tosi aktiivinen, jos haluaa että harrastus pysyy elossa. Siinä on toisaalta se hyvä puoli et pääsee paljon vaikuttamaan siihen, mitä täällä tapahtuu. :)Tilli kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2025 8:40 amPaljolti tämä on kiinni myös jokaisesta meistä harrastajista: järjestämällä itse toimintaa luodaan mahdollisuuksia muille harrastajille osallistua ja sitä myöten herättelemään henkiin tätä harrastusta. Toki onhan sen tylsää yksikseen höpötellä vaikka täällä foorumilla tai järjestää kisoja vain omille elikoilleen, mutta niin se vain on että jonkun/joidenkin on laitettava se "lumipallo" liikkeelle. Ja toinen klisee että vierivä kivi ei sammaloidu sopii myös tähän, kun toimintaa on (ja se on harrastajille mielekästä) niin kisoja ja näyttelyitä kyl on.
- Emine
- Kriisissä
Jokainen saa kyllä itse päättää kuinka paljon, mitä ja miten harrastaa, eikä noiden vastausten ollut tietenkään tarkoitus olla mitenkään painostavia, kuten aiemmin viestissäsi sanoit. :) Vastaus oli kysymykseesi "Voisiko näitä herättää kaikkia taas eloon jossakin kohtaa?", millä ilmeisesti viittasit mun aiemmin mainitsemiin eläinklinikoihin jne. Eli siis kyllä, niitä on mahdollista herättää eloon, mutta se vaatii nähdäkseni aktiivisuutta ja halua olla mukana kehittämässä myös niitä eloon herätettäviä asioita - tämä oli siis ainakin oman vastaukseni ydin liittyen kysymykseesi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi pakollista saatika ainoa tapa olla aktiivinen, jos se ei tunnu omalta jutulta, ei ole aikaa tai jaksamista. Saat harrastaa juuri niin kuin haluat. Jo pelkästään turrilaan kirjoittelu on omalta osaltaan aktiivisuutta, niin on esimerkiksi myös vaikka pentujen ostaminen, kilpaileminen ja/tai niiden järjestäminen. Kuten sanottu, miljoona eri tapaa harrastaa ja kaikki niistä on ok. :)VRL15170 kirjoitti: ↑Pe Tammi 24, 2025 11:48 amTiiän että mut väärinynmärretään tämän takia. Mutta, oon kyllä samaa mieltä siitö että kaikkien täytyy laittaa oma panoksensa tähän harrastukseen. Itse en vaan tietyistä syistä halua perustaa nettisivuja yms sivustoja. Koska en halua enempää somekanavia nykyisten lisäksi. Mutta jos tässä tarkoitettiin kisojen järjestämistä, niin niitä ehkä vois kokkeilla järjestää. En vaan tiiä viälä milloin ja miten.Emine kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2025 3:24 pmTämä 100%! Ei voi vaan odotella että muut kannattelee harrastusta. Meitä harrastajia on nyt niin vähän, että jokaisen, joka tätä haluaa kehittää, tarvii tuoda oma panoksensa siihen. Ei pysty kävelemään vaan valmiiseen pöytään mitä ehkä joskus, kun harrastajia oli kymmeniä, vaan nyt täytyy itse olla tosi aktiivinen, jos haluaa että harrastus pysyy elossa. Siinä on toisaalta se hyvä puoli et pääsee paljon vaikuttamaan siihen, mitä täällä tapahtuu. :)Tilli kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2025 8:40 amPaljolti tämä on kiinni myös jokaisesta meistä harrastajista: järjestämällä itse toimintaa luodaan mahdollisuuksia muille harrastajille osallistua ja sitä myöten herättelemään henkiin tätä harrastusta. Toki onhan sen tylsää yksikseen höpötellä vaikka täällä foorumilla tai järjestää kisoja vain omille elikoilleen, mutta niin se vain on että jonkun/joidenkin on laitettava se "lumipallo" liikkeelle. Ja toinen klisee että vierivä kivi ei sammaloidu sopii myös tähän, kun toimintaa on (ja se on harrastajille mielekästä) niin kisoja ja näyttelyitä kyl on.
höpötipöpötipöp
-
- Alkupalat
Emine kirjoitti: ↑Pe Tammi 24, 2025 1:41 pmJokainen saa kyllä itse päättää kuinka paljon, mitä ja miten harrastaa, eikä noiden vastausten ollut tietenkään tarkoitus olla mitenkään painostavia, kuten aiemmin viestissäsi sanoit. :) Vastaus oli kysymykseesi "Voisiko näitä herättää kaikkia taas eloon jossakin kohtaa?", millä ilmeisesti viittasit mun aiemmin mainitsemiin eläinklinikoihin jne. Eli siis kyllä, niitä on mahdollista herättää eloon, mutta se vaatii nähdäkseni aktiivisuutta ja halua olla mukana kehittämässä myös niitä eloon herätettäviä asioita - tämä oli siis ainakin oman vastaukseni ydin liittyen kysymykseesi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi pakollista saatika ainoa tapa olla aktiivinen, jos se ei tunnu omalta jutulta, ei ole aikaa tai jaksamista. Saat harrastaa juuri niin kuin haluat. Jo pelkästään turrilaan kirjoittelu on omalta osaltaan aktiivisuutta, niin on esimerkiksi myös vaikka pentujen ostaminen, kilpaileminen ja/tai niiden järjestäminen. Kuten sanottu, miljoona eri tapaa harrastaa ja kaikki niistä on ok. :)VRL15170 kirjoitti: ↑Pe Tammi 24, 2025 11:48 amTiiän että mut väärinynmärretään tämän takia. Mutta, oon kyllä samaa mieltä siitö että kaikkien täytyy laittaa oma panoksensa tähän harrastukseen. Itse en vaan tietyistä syistä halua perustaa nettisivuja yms sivustoja. Koska en halua enempää somekanavia nykyisten lisäksi. Mutta jos tässä tarkoitettiin kisojen järjestämistä, niin niitä ehkä vois kokkeilla järjestää. En vaan tiiä viälä milloin ja miten.Emine kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2025 3:24 pmTämä 100%! Ei voi vaan odotella että muut kannattelee harrastusta. Meitä harrastajia on nyt niin vähän, että jokaisen, joka tätä haluaa kehittää, tarvii tuoda oma panoksensa siihen. Ei pysty kävelemään vaan valmiiseen pöytään mitä ehkä joskus, kun harrastajia oli kymmeniä, vaan nyt täytyy itse olla tosi aktiivinen, jos haluaa että harrastus pysyy elossa. Siinä on toisaalta se hyvä puoli et pääsee paljon vaikuttamaan siihen, mitä täällä tapahtuu. :)Tilli kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2025 8:40 amPaljolti tämä on kiinni myös jokaisesta meistä harrastajista: järjestämällä itse toimintaa luodaan mahdollisuuksia muille harrastajille osallistua ja sitä myöten herättelemään henkiin tätä harrastusta. Toki onhan sen tylsää yksikseen höpötellä vaikka täällä foorumilla tai järjestää kisoja vain omille elikoilleen, mutta niin se vain on että jonkun/joidenkin on laitettava se "lumipallo" liikkeelle. Ja toinen klisee että vierivä kivi ei sammaloidu sopii myös tähän, kun toimintaa on (ja se on harrastajille mielekästä) niin kisoja ja näyttelyitä kyl on.