Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Nath kirjoitti: Pe Loka 12, 2018 12:11 amMutta niin, harmi jos tämä harrastus jossain vaiheessa loppuu kokonaan, tässä muodossa mitä me vanhat patut on harrastettu. Onkohan heppapuolella koettu samanlainen hiljentyminen?
Käsittääkseni jotain hiljentymistä on tapahtunut, mutta uusia, uusvanhoja ja vanhoja harrastajia on kyllä omaan silmään ihan riittämiin. Viime vuonna Keskustassa juteltiinkin aiheesta "Pelottaako virtuaalilama". En itse pahemmin seuraa varsinaisesti heppapuolen meininkiä, mutta roikun yleisempien aihepiirien topikeissa ainakin lukemassa.

Koirapuolen lamaa on luultavasti edesauttanut se, että niin paljon on pitänyt tehdä käsityönä ja vain sähköpostia ja html-sivuja käyttäen. Uudistukset ja automatisointi VFCI:n ja muiden liittojen puolella tulivat vähän liian myöhään. Vähän on ollut ehkä myös epäluuloja, ettei uskalleta antaa vastuutehtäviä uusien naamojen käsiin, vaikka pitäisi ehkä ottaa rohkeammin porukkaa mukaan myös ylläpitoon! Nythän tää näyttää siltä, että piiripienipyörii hyvävelikerhon kesken, mutta rekisterissä on kuitenkin uusien tyyppien tuoreeltaan rekisteröimiä koiria. Tai ehkä ne uudet tyypit ovat ihan tyytyväisiä harrastamiseen, kun rekisteri ja kisakalenterit toimivat? Ehkä heitä ei vaan kiinnosta sosialisoida täällä meidän kaa, ja heillä on oma yhteydenpitonsa, josta me ei tiedetä. :D
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Nath
Höpsö veitikka
Viestit: 7722
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:06 pm

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Nath »

Hyvä homma, jos touhu on muuttunut. Valitettavasti nuo alun kömmähdykset ja myös noihin samoihin aikoihin omassa elämässä tapahtuneet asiat ovat opettaneet varovaiseksi. Koska kyllä tuo varsin pysyvästi muuttaa näkemystä missä kannattaa avautua ja miten turvallinen paikka netti siihen on, riippumatta onko chatissa nykyään 10, 15 vai 30 käyttäjä, onko näillä käyttäjillä mitään tekoa noihin asioihin, ja kirjoittaako asioista chat/foorumi/FB/insta jne. Liekö kommentoit yleisellä tasolla, mutta mulla ei myöskään ole suoranaisesti ketään käyttäjää kohtaa mitään hampaankolossa - kuten jo sanoin, niistä vuosien turrilatuttavuuksistakin on aikaa. Aika ja resurssit ylläpitää sosiaalista elämää url/irl on rajalliset ja nykyään alkaa olla muuta kautta sen verran paljon sosiaalisia kontakteja, että ne ei-niin-tutut tippuu sieltä toisesta päästä helposti pois. Joillakin on toki jäänyt tästä foorumista enemmän käteen ihan irl-tasolla. Joskus kyllä vähän harmittaa, kun omalla kohdalla on porukasta jo niin vieraantunut, että ei tunne oloaan enää kovin kotoisaksi täällä.

Minusta tuntuu, että nuorempi sukupolvi ei osaa enää edes käyttää näitä perinteisiä hitaita foorumeita. En tosin usko sen olevan ainoa syy tähän hävikkiin, koska selkeästi koko virtuaaliharrastus on muuttunut ja käytetään mieluummin nopeampia ja helpompia julkaisualustoja. Huvikseni selasin ig-kenneleitä pari iltaa sitten ja siltä pohjalta voisin kuvitella, että ikäjakauma on mennyt taas siihen missä me oltiin 10-15 vuotta sitten, eli iso osa näistä uusista harrastajista on nuoria tyttöjä. Tuon ikäluokan ihmiset kun on tottuneet näihin tämän päivän nopeampiin väyliin voi tulla yllätyksenä, kun tänne liittyessä ja topicin pystyttäessä siihen ei tule vastauksia. Ja kukapa jaksaisi käydä foorumilla, jossa on ei reaktiota saa. Virtuaaliharrastukseen liittyvissä asioissa tämä yhä palvelisi hyvin, jos porukka vaan innostuisi tästä ns järjestäytyneestä toiminnasta. Huomasin, että on tätä pyritty intagramissa markkinoimaankin. Yritän miettiä asiaa siskoni Veera 6v:n kautta ja se millaisessa tekniikan ajassa hän nyt elää vrt 10-15v sitten, niin enpä pystyisi kuvittelemaan häntä tappelemaan taulukkokoodien kanssa, taitais mennä wixin puolelle hänen kotisivuhommat :D
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Musta vaan olisi kauhean kiva, että jos ei kiinnosta turrichat, ei halua olla siellä mukana, eikä ole mitään hampaankolossa ketään kohtaan, niin niitä vanhoja negatiivisia juttuja ei myöskään tarvitsisi nostaa aina uudelleen esille. Se mua tässä eniten ehkä hiertää, että aina kun mainitaan turrichat, tullaan kaivelemaan vanhoja ja kertomaan, että ruskea paikka kaikki mulkkuja juoruämmiä. Kun ne asiat on jo käsitelty ja ne toivottavasti painuvat pikkuhiljaa unhoon, niin ei tarvitsisi muistuttaa ikävistä asioista, jotka ei oo enää tällä hetkellä relevantteja. :D Sitä mä tässä en tajua. Virheitä on tehty, itekin oon mokannut ja päästänyt suustani sammakoita, mut ei se kellekään oo kivaa, että vanhoista virheistä maksetaan kalavelkoja vielä vuosien jälkeen.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Nath
Höpsö veitikka
Viestit: 7722
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:06 pm

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Nath »

Niin, minähän perustelin noilla vanhoilla paskoilla kokemuksilla sitä miksi en täällä ole itse aktiivinen tänäkään päivänä. Ja kuten jo sanoin omalla kohdalla epäaktiivisuus ei yksistään riipu chatista ja siellä tapahtuneesta idiotismista, vaan ylipäänsä siitä, että osittain chatin kautta tuli huomattua miten netissä ei ole asiat turvassa vaikka kuinka "suljetulle" alustalle asioista kirjoittaisi - noihin samoihin aikoihin lähti nimittäin myös minun rajoitetulta FB-seinältä juttuja jakoon, ja tällä ei ollut tasan mitään muuta tarkoitusta kuin käyttää näitä asioita lyömäaseena ja suoranaisesti viedä multa työpaikka alta. Tuntuu varmaan tosi vaikealta päästä tähän näkökulmaan sisälle, kun omat kokemukset esimerkiksi chatista on päinvastaiset, mutta kerran kun tuon koulun käy niin siihen ei toista kertaa haluta lähteä.

Minun osalta ei chatista enempää. Yritin vain tässä perustella omalta osaltani sitä yleistä hiljentymistä tällä foorumilla, ja se ei kaikki ole tosiaan chatista johtuvaa. Voisin kyllä kuvitella, että jokunen muukin on osittain chatin ja osittain muun netinkäytön osalta huomannut, että joskus on vaan fiksumpaa olla tuomatta ajatuksia julki tällaisilla yleisillä laudoilla joissa kuka tahansa pääsee tekstejä lukemaan kirjautumisen jälkeen. Ja kun on puhe koiramaailmasta piirit on tunnetusti pienet.

Toki, minut voi liittää chatiin haistelemaan sen uusia tuulia, koska omat kokemukset chatista ovat olleet joka kerta hyvin negatiiviset, olin sitten liitetty keskusteluun tai en. Sinänsä voisi olla ihan virkistävää parantaa nuutuneita välejä vanhoihin aktiivikäyttäjiin, joskaan en tiedä kuinka aktiivisesti keskusteluun osallistuisin.
Kumma
Toistolla tehoa
Viestit: 752
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 6:14 pm
Paikkakunta: Yka

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Kumma »

Nath kirjoitti: Pe Loka 12, 2018 11:22 am Minusta tuntuu, että nuorempi sukupolvi ei osaa enää edes käyttää näitä perinteisiä hitaita foorumeita. En tosin usko sen olevan ainoa syy tähän hävikkiin, koska selkeästi koko virtuaaliharrastus on muuttunut ja käytetään mieluummin nopeampia ja helpompia julkaisualustoja. Huvikseni selasin ig-kenneleitä pari iltaa sitten ja siltä pohjalta voisin kuvitella, että ikäjakauma on mennyt taas siihen missä me oltiin 10-15 vuotta sitten, eli iso osa näistä uusista harrastajista on nuoria tyttöjä. Tuon ikäluokan ihmiset kun on tottuneet näihin tämän päivän nopeampiin väyliin voi tulla yllätyksenä, kun tänne liittyessä ja topicin pystyttäessä siihen ei tule vastauksia. Ja kukapa jaksaisi käydä foorumilla, jossa on ei reaktiota saa. Virtuaaliharrastukseen liittyvissä asioissa tämä yhä palvelisi hyvin, jos porukka vaan innostuisi tästä ns järjestäytyneestä toiminnasta. Huomasin, että on tätä pyritty intagramissa markkinoimaankin. Yritän miettiä asiaa siskoni Veera 6v:n kautta ja se millaisessa tekniikan ajassa hän nyt elää vrt 10-15v sitten, niin enpä pystyisi kuvittelemaan häntä tappelemaan taulukkokoodien kanssa, taitais mennä wixin puolelle hänen kotisivuhommat :D
Tämä pitää varmaan aika hyvin paikkansa.

Periaatteessahan tämä voisi edelleen olla äärimmäisen hyödyllinen harrastus. Muistaakseni jo omina harrastusaikoina puhuttiin ainakin jonkin verran siitä, kuinka koodausosaaminen kuuluu yksiin tämän harrastuksen hyödyllisimmistä sivutuotteista ja sillä voi päästä jopa tekemään rahaa. Tämähän on pointti, joka pitää paikkansa edelleen, sillä koodaamisosaaminen on jopa halutumpaa kuin aiemmin. Nykyään on myös tarjolla ihan eri tavalla ilmaisia nettiresursseja koodaamisen opetteluun ja ilmeisesti myös kouluissa opetetaan ohjelmointilogiikkaa, eli nykyajan lapsilla pitäisi olla paljon paremmat valmiudet noihin hommiin.
Jos rusinat liikkuvat mummon pullassa, sitä ei kannata syödä.
Avatar
nisha
Vuohenruokaa
Viestit: 1982
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2009 8:32 pm

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja nisha »

En oikein tiedä mitä haluaisin kirjoittaa, mutta haluan silti osallistua keskusteluun. Itse en ole koskaan turrichatissa ollut, enkä ole luonut siitä henkilökohtaisesti mitään kuvaa, joten mielessäni se on ollut hyvin neutraalina. Olen aina ollut netissä hiljaisempi foorumi- ja chatkäyttäjä, feissin ihmeellisessä maailmassa en nykyään enää koskaan lähde mukaan keskusteluketjuihin, vaikka mitään kovin kummoisempia tai pahempia asioita minulle suoraan kohdistettuna ei ole tapahtunut. En osallistu keskusteluihin, sillä tiedostan sen, että minun on vaikea käsitellä minuun kohdistetut negatiiviset kommentit, ja ne jäävät vaivaamaan minua pitkäksi aikaa. Pystyn useimmiten paljon helpommin käsitellä sosiaaliset tilanteet in real life, kun keskusteluun voi osallistua aktiivisesti kasvokkain, mutta internetissä minulle on ylitsepääsemättömän vaikeaa osallistua isompiin ryhmäkeskusteluihin. Tai edes luoda kaveruussuhteita! En vain uskalla tai pysty pitämään keskustelua yllä internetissä, kun tuntuu siltä, että muutunut ihan ihmeen ujoksi netissä ollessani. Kun Petsie oli vielä olemassa, siellä oli oma kaveripiirini missä oli ihan mukava olla, ja siellä osallistuin foorumipuolellakin enemmän keskusteluihin.

Virtuaalikoirista kuulin ensimmäisen kerran 2005, ja silloin yritin jo ensimmäisen oman virtuaalitallini ja kennelini tehdä, turrilasta minulla ei ole ollut mitään tietoa ennen liittymispäivääni. Virtuaalimaailmassa olen varmaan ollut aina epäaktiivisen aktiivinen, nyt on taas enemmän inspiraatiota pyöriä mukana, ja toivottavasti se inspiraatio ei heti lakkaisi. Kuitenkin tärkeä harrastus, vaikka minusta tuntuu, että Turrilan kautta en ole oikein yhtään kaveria löytänyt (editti, Janinan kanssa ollaan toki ystäviä mutta en muista oliko petsien vai turrilan kautta, samoja saitteja käytettiin). Jos olisin joskus chattiin liittynyt, olisikohan minulla sellainen fiilis, että tässä on kiva kaveriporukka, kun kuitenkin virtuaalikoirat yhdistää porukkaa?
Timberwolf kirjoitti: Pe Loka 12, 2018 10:48 amNythän tää näyttää siltä, että piiripienipyörii hyvävelikerhon kesken, mutta rekisterissä on kuitenkin uusien tyyppien tuoreeltaan rekisteröimiä koiria. Tai ehkä ne uudet tyypit ovat ihan tyytyväisiä harrastamiseen, kun rekisteri ja kisakalenterit toimivat? Ehkä heitä ei vaan kiinnosta sosialisoida täällä meidän kaa, ja heillä on oma yhteydenpitonsa, josta me ei tiedetä. :D
Tätä minäkin olen pohtinut! Uusia aktiivisia ihmisiä kisaamassa mukavastikin, mutta täällä foorumeilla en näitä uusia henkilöitä ole oikein nähnyt. Sekin harmittaa, että virtuaalipentueille ei mikään kovin iso menekki ole. Itselläni oli juuri kolme shelttipentuetta, mutta minun lisäksi oli kaksi muuta varaajaa. Tulee sellainen olo, että onko järkeä edes tehdä tai mainostaa pentueita, jos ihmisiä ei kiinnosta, vai onko kiinnostuneet ihmiset eksyneenä johonkin toiseen paikkaan? Instagramkenneleitä olen yrittänyt seurata, mutta itse en tykkää siitä ideasta niinkään, mutta kuten Nath taisi aiemmin keskustelussa sanoa, niin onhan tuo kovin helppo ns. valmiiseen platformiin alkaa rakentaa virtuaalista kenneliään... Vaikka omasta mielestäni isoin vika on siinä, että eihän niitä kuvia/koirien tietoja voi edes organisoida haluamaansa järjestykseen tai ryhmitellä kunnolla! Onko se vain nykyaikaa päästä helpommalla, en tiedä.

Turrichatista vielä: itse en usko, että se on syynä foorumin hiljenemiseen. Se aktiivisin porukka on myös nyt jo vanhempi, eikä viestit esimerkiksi suljetulla alueella ole läheskään samaa tasoa, kuin ne olivat alta kymmenisen vuotta sitten, kun itsekin olin vasta 13. Ja kuten joku mainitsikin, niin chatin koko on paljon pienempi, mitä täällä aktiivinen porukka ennen oli. Ja en usko, että chat-tyyppinen keskustelu on samalla tasolla kuin pidemmät foorumiviestit täällä ennen oli. En osaa oikein vetää johtopäätöstä ajatuksilleni... Ehkä maailma ja netin käyttö on vain kaikenkaikkiaan muuttunut kymmenessä vuodessa niin paljon, että ihmiset viettävät aikaa enemmän muilla sivustoilla/sovelluksissa, ja avautuvat näissä paikoissa enemmän. Turrilassa kun mielestäni oli joskus todella syvällisiäkin viestejä ja ihmiset myös avautuivat omista ongelmistaan/huolistaan/murheistaan enemmän, mutta nykyään sitä ei haluta/uskalleta? Tai tottakai osa täällä vielä osallistuu keskusteluihin samalla tavalla kuin ennen, mutta se porukka on ehdottomasti pienentynyt.

Mitä muu porukka miettii, jos kelataan eteenpäin vuoteen 2028, löytyykö virtuaalikenneleitä vielä silloin? Luuletko, että itse olisit vielä aktiivinen kymmenen vuoden päästä, vai onko virtuaalikoiraharrastuksella aivan uudet naamat ja uusi aktiivinen, osaava porukka? Onko virtuaalikenneleitä ja koirapuolen kisaamista olemassa silloin enää ollenkaan, vai onko harrastus kuollut epäaktiivisuuteen siihen mennessä?

Itseä harmittaa eniten se, että virtuaalinäyttelyitä ei ole kovin paljoa enää! Rakastan näyttelyitä ja tuomarointia. Laskin juuri, että parhaimpina vuosina, kuten 2011, oli yhteensä 115 YVNL-näyttelyä. Vuonna 2012 oli yhteensä 104 näyttelyä. Tänä vuonna tähän mennessä on ollut 11 näyttelyä! PIVIKO-puolella on ollut 5 näyttelyä tänä vuonna, mutta verrattain PIVIKO-näyttelyitä on aina ollut paljon vähemmän (17 näyttelyä vuonna 2012). Tuomareista on pulaa, samat henkilöt pääsevät/saavat/joutuvat tuomaroimaan jatkuvasti, vaikka uskon ettei samoja ryhmiä ja koiria haluaisi tuomaroida jatkuvasti. Kuinka näyttelypuolta saataisiin herätettyä enemmän henkiin? Onko tämä taas nykyajan harmitus, että näyttelyn järkkääminen (etenkin KV:n) vaatii hieman enemmän aikaa ja jaksamusta, mutta nykyaikana taasen kisat halutaan vain järjestää mahdollisimman nopeasti ja sutjakasti ohi? Näyttelypuoli kun on mielestäni yksi isoin osa, sen takia itse lähdin mukaan virtuaalikoiraharrastukseen, muista kisaamislajeista innostuin vasta myöhemmin, mutta näyttelyt oli ihan se ykkösjuttu mulle tässä harrastuksessa ja aina tulee olemaan! Pitäisi keksiä jotain, miten uusia harrastajia saataisiin mukaan innostumaan sekä VFCI- että PIVIKO-tuomarikokeista. Ehkä joku täysin erillinen ohjesivusto, mikä selkeyttäisi tuomaritoimintaa siitä kiinnostuneille ihmisille, ja ns. auttaisi ihmisiä valmistautumaan tuomarikokeita varten? Tuomarointi on (tai ainakin voi olla) myös paljon muutakin, kuin vain VFCI:n sääntöjen ulkoaopetteleminen. Mietin tätä jo viime vuoden puolella, mutta sitten muutinkin Englantiin eikä töiden vuoksi ollut jaksamusta tai aikaa virtuaalipuolen jutuille, mutta voisin nyt taas harkita tällaisen tekemistä. Minulla ei kylläkään ole tarpeeksi valokuvamateriaalia erirotuisista koirista tällaista projektia varten. Tiedän, että Juintulla oli aiemmin tämmöinen projekti mielessään, enkä haluaisi tehdä mitään täysin samanlaista, mitä hän on miettinyt... Ehkä nämä ideat voisi jopa yhdistää ja tehdä yhteisprojektin tästä!
ENDLESS ELEGY shetlanninlammaskoirat
LUNAR ENDING'S virtuaalikoirat
Chasing Comets virtuaalikanit
»» Vuoden tuomari 2014 & 2016 & 2017 & 2018
»» Vuoden kennelinperustaja, -pitäjä, ratamestari, maailmanmatkaaja, kaikkien kaveri 2018 <3
Nath
Höpsö veitikka
Viestit: 7722
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 11:06 pm

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Nath »

^
Multa saa ainakin valokuvia tarvittaessa tuollaiseen käyttöön.

Tykkäsin myös tuomaroimisesta ja siitä, kun on joutunut lukemaan rotumääritelmiä, vertailemaan koiria niihin ja kuvailemaan koiraa sanallisesti ON ollut hyötyä myös irl-koiraharrastuksessa. Itse asiassa virtuaalinäyttelyiden kautta aikoinaan ylipäänsä kiinnostuin näyttelyharrastuksesta myös IRL ja virtuaalikoirien kautta pääsi muutenkin tutustumaan koiraharrastukseen, kun mulla ei omassa nuoruudessa ollut tähän oikeassa elämässä mahdollisuutta. Ehkä näitä hyötypuolia voisi käyttää tämän harrastuksen markkinoinnosss?
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Virtuaalinäyttelykato on kyllä harmi. Itekin koen näyttelyiden olleen tärkeä osa tunnelmaa tässä harrastuksessa - ainakin omalla kohdallani.
Itse olisin ehdottomasti innostuneempi virtuaalinäyttelyistä, mikäli rakennekuvia olisi helpompi saada virtuaalikoirille.
Sama pätee tietysti ihan jo virtuaalikoirien hankintaan ja kennelin pykäämiseenkin. Kuvalupia liikenee nykypäivänä jo paljon huonommin mitä vaikkapa viisi vuotta sitten. Alkaa tuntua että ne kuvat, mitä on, on jo käytetty. Saman rodun harrastajien sisällä kun on aikalailla samat kuvaluvat haalittuina sieltä vuosien takaa... Jos sä et oo jo ylikäyttäny jotain kuvaa niin sun kaveri on. :mrgreen:

Me tarvittaisiin enemmän kuvakaupankäyntiä heppaharrastajien tapaan. Itse voisin maksaa eurojakin hyvistä kuvista, vaikka mun mielestä virtuaalimaailman hengessä olisikin kiva maksaa virtuaalipalkkaa.

Turrila taitaa olla ainoa virallinen keskustelualusta, mikä bittikoiraharrastajilla on käytössä. Jos katon tätä objektiivisesti, mua ei vasta-alkavana harrastajana hirveästi houkuttaisi täällä aktiivieläminen. Heppapuolen Keskusta on mun mielestä toimivampi alusta: se toimii erittäin hyvin mobiilina, siellä on mahdollisuus reagoida käyttäjien viesteihin (aivan kuten somessa) ja sitä saa myös tyyliteltyä kivasti käyttäjänsä näköiseksi. Voisin kuvitella sen houkuttelevan paremmin kännykkä kädessä syntynyttä sukupolvea, onhan se itellekin helppokäyttöisempi!

Jossain vaiheessa itse asiassa jo mietinkin, olisiko koirapuolenkin keskustelualueet mahdollista soluttaa Keskustaan... Heppalaistenkin olisi ehkä helpompi tottua ajatukseen virtuaalikennelharrastuksesta ja päinvastoin, ulkoasu- ja koodausavunpyynnöt ovat yhteisiä ja saisivat enemmän yleisöä, rupattelutopat on meillä samaa suttua... Uskoisin hyödyn voivan olla molemminpuolinen. Aika hassua, että kaksi niin samanlaista harrastusta on niin kauan kasvanut ja kukkinut täysin erillään. Samaan aikaan kumpikin kärsii hiljakseen häviävästä harrastajakunnasta...
Deneo
Kanada
Viestit: 1674
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 1:46 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Deneo »

Mullakin harmittaa että täällä on niin hiljaista! Joskus ei ehtinyt yhdeltä istumalta lukea puoliakaan suljetun uusistä viesteistä, nyt on hyvällä tuurilla tullut 2-3 kun avaa Turrilan. Chattiin olen liian sosiaalivammainen. Minä mihinkään real time kirjoitteluun ehtisi mukaan, kun kolmen sanan viesti pitäisi tarkistaa 30 kertaa ennen kuin sen voi laittaa mihinkään julkiseksi :lol:. Näyttelytuomarikaan en ole, koska sosiaalivamma. Voisin kyllä lätkiä hyvää ja erinomaista, luulis että tässä 13 vuoden aikana on oppinut erottamaan pään hännästä, ja loput rotumääritelmän kanssa. Mutta ne sanalliset.... Pointsit siis kaikille näyttelytuomareille, jotka jaksaa arvostella ne samat koirat koko ajan uusiksi!
Don't you wanna live before you die?
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viestit: 3416
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 8:04 pm
Viesti:

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

Sanallisia ei taideta juuri enää kirjottaa muualla kuin tuomarikokeessa, mikä sekin on vähän harmi. Pakollistahan niiden kirjoittelu ei oo koskaan kyllä ollut... :cool: (#deneotuomarikuntoon2019)
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Niiden sanallisten kanssa just oppii tuomaroimaan paremmin! Mä en oo vielä ihan kauheasti ehtinyt tuomaroimaan, mutta jo niissä, mitä oon, on tullut vähän hölmö tunne, kun tuomaroi samoja rotuja peräkkäisissä näyttelyissä ja niissä on melkein tismalleen samat koirat. No eihän ne tuloksetkaan paljoa muutu kun kuvat ja osallistujat on samat...

Mulla on melkein koko tää vuosi mennyt vähän muissa kuin virtuaalijutuissa, niin ei vaan oo kerinnyt mukaan! Perustin kisakeskuksenkin, mutta edelliset kisat taitaa olla viime vuodelta ja nyt eletään lokakuuta. :lol: Tällä viikolla vähän meinasin laittaa kisoja tulemaan, mutta aivot oli vielä niin jossain muualla, etten tohtinut mokailun pelossa laittaa tulille mitään. 😅
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Avatar
nisha
Vuohenruokaa
Viestit: 1982
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2009 8:32 pm

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja nisha »

Joo, sanalliset on varmaan aina olleet lähinnä mukavaa plussaa, pointsit niille jotka niitä vielä tekevät! Itsekin voisi varmaan kunnostautua sen saralla ja tehdä sanallisia taas pian johonkin näyttelyyn.

Niin on erilaisia sanallisia, kuin on tuomareitakin, itse ainakin arvostaisin eriäviäkin mielipiteitä ja siinähän oppii virtuaalituomari parhaiten jos päättää uppoutua syvällisemmin siihen rotumääritelmään, kun käyttää ihan rodun termejä sanallisten väännössä. Mielestäni sanalliset voivat olla lyhyempiäkin täällä virtuaalimaailmassa, kunhan muistaa tasapuolisen verran etsiä sekä joitakin hyviä, mutta myös niitä virhepuolia koirasta. Aina on edes jotain positiivista sanottavaa, on minulle opetettu! Tästä tulikin mieleen IRL-kokemus, kun esitin meidän Iita-sheltille T:n, ja ainoa posiitivinen lause arvostelussa oli "esitetään erinomaisesti" :lol: Noh, olipas off-topic.

Mutta kuten Timbe kirjoitti, eipä ne tulokset paljoa muutu, kun samat koirat ja samat tuomarit jatkuvasti. Toisaalta, mielestäni ei myöskään tarvitse arkailla antaa huonompaa tai parempaa laatuarvosanaa kuin aiemmalla kerralla, itse olen parikin kertaa muuttanut mielipiteeni samoja koiria tuomaroidessa. Mielestäni saa ja pitää myös verrata koko rodun senhetkisen näyttelyn osallistujienkin laatuun. Mutta voisin tosiaan harkita sen jonkinmoisen sivuston tekemistä, johonka voisin myös kirjoittaa ohjeita sanallisten kirjoittamiseen, jos se toisi itsevarmuutta ihmisille lisää, kun löytyisi malliesimerkkejä ja neuvoja. Onko mulla hämärä muistikuva, että joskus on ollut joku sivusto, missä on ollut sanallisia arvosteluja malliesimerkkeinä, vai muistankohan ihan väärin?
ENDLESS ELEGY shetlanninlammaskoirat
LUNAR ENDING'S virtuaalikoirat
Chasing Comets virtuaalikanit
»» Vuoden tuomari 2014 & 2016 & 2017 & 2018
»» Vuoden kennelinperustaja, -pitäjä, ratamestari, maailmanmatkaaja, kaikkien kaveri 2018 <3
Janina
Höpsö veitikka
Viestit: 9852
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 8:54 pm

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Janina »

Sparkle kirjoitti: Pe Loka 12, 2018 10:40 pmKuvalupia liikenee nykypäivänä jo paljon huonommin mitä vaikkapa viisi vuotta sitten.
Mulla on kyllä ihan päinvastainen kokemus tästä! Suomalaiset eivät edelleenkään juuri anna lupia, mutta ulkolaisilta irtoaa jo melko hyvin - ja ainakin itse olen aina maininnut kuvan yhteyteen tulevasta tekstipätkästä joka tähdentää, että kuvan koiralla ei ole mitään yhteyttä sivulla esitettyihin kuvitteellisiin tietoihin. Olen myös luopunut terveystuloksista valokuvallisilla koirilla, sillä ne oli mielestäni liian radikaali asia ja koin saavani lupia huonommin, kun linkitin esimerkkikoiran sivun terveystuloksineen.

Sparkle kirjoitti: Pe Loka 12, 2018 10:44 pm (#deneotuomarikuntoon2019)
Juuri näin! ;) :cool:
Marras
Kanada
Viestit: 1443
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 10:56 pm
Paikkakunta: TKU

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Marras »

Yritin huvikseni herätellä omia "innostuksia" nostalgian yms vuoksi. Seuraavat johtuu kyllä ihan omasta huolimattomuudestani, mutta olisi pari vinkkiä tai parannusehdotusta VFCI:n rekisteröintilomaketta varten. :D Voi olla myös väärä topa, mutta tätä ehkä seuraa jokunen silmä tällä hetkellä.

Itse olen sellainen, valitettavasti tämä on oma moka, että plärään ohjeet silmämääräisesti läpi. Ajattelin myös rekisteröinnin olevan helppoa selkeiden kenttien takia, mutta väärässä olin. 😂 Etsin aina selviä esimerkkejä enkä jaksa lukea "esseitä", joka vaikuttaa myös keskittymiskykyyn. Ja siis! Tekstit eivät ole edes pitkiä tällä sivulla.. Mutta aivan ensimmäisenä osuutena ohjeet-sivulla voisi olla esimerkki oikeanlaisesta rekisteröitymisestä, jossa näkee miten koira tulee lisätä evm- ja sukupuukoiran kohdalla. Ihan vain vaikka kuvana, että näkee kasvattajakentän tyhjänä ja koiran vanhempien nimen perässä lukee se (evm). Luulen, että tällaisen kuvan ansiosta omakin törppöily olisi mennyt läpi ensimmäisellä yrittämällä (arveluttaa meneekö toisellakaan xD).

Lomakkeiden validointi esim. päivämäärän osalta. Ezpz.
https://www.the-art-of-web.com/javascri ... date-date/

Ja niin sanotusti "pahinta" on ohjata käyttäjä toiselle sivulle aktiiviselta sivulta. Jos kentissä pitää huomioida jotain erityistä, suosittelisin css tooltipiä lyhykäisiin ohjeisiin.
https://www.w3schools.com/css/css_tooltip.asp

Sekä viimeisempänä, miksei lomakkeella voisi rekisteröidä useampia samanrotuisia koiria? Muutama accordion tabi tuohon koiran tietojen alle, jossa voisi lisätä esim. maksimissaan kolme muuta koiraa kerralla.
Avatar
Timberwolf
Velho
Viestit: 5644
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:59 am
Avatar ©: Twiggy
Viesti:

Re: Mitä tapahtui virtuaalikenneleille?

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

^ Yksinkertainen vastaus: kukaan ei ole ääneen valittanut rekisterilomakkeesta, niin sille ei sitten ole tehtykään mitään. :mrgreen: Why fix something that ain't broken. Elikkä ei siis vaan oo osattu/jaksettu edes ajatella sen muuttamista mihinkään suuntaan, kun on ollut vino pino muitakin kehittämiskohteita ja täysin uusia toiminnallisuuksia. Ja hei onhan siellä sentään edes mahdollisuus rekata kokonainen pentue kerralla eikä jokaista koiraa yksitellen. :lol:
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Vastaa Viestiin