Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
Sikko
Floodari

Re: Keskustelua liittojen säännöistä (nyt myös äänestys)

Viesti Kirjoittaja Sikko »

Jerry kirjoitti:Ja ainiin, mä en tosiaan tajuu muutamia henkilöitä jotka valittaa, ettei ehdi ikinä kisoihin mukaan. Kun turrila-aktiivisuuden perusteella ne henkilöt on kuitenkin monta kertaa päivässä koneella, joten missä on se ongelma? Kirjanmerkkeihin saa helposti kaikki liitot ja siitä ne vaan napsutellaan säännöllisesti auki. Kun ei ne luokat oikeesti mee sekunnissa täyteen. Ja mäkin vissiin kuulun näihin 24/7 kyttäreihin, kun koirat on miltei jokaisessa kisassa, mut arvatkaa haluaisinko olla 24/7 kyttäri? Kyl mäki haluaisin ottaa rennommin, mutku en voi jos aion kisata koirillani eikä mun mielestä oo aihetta valittaa jos ei ite jaksa tarkistaa kalentereita silleen useemmin ku kerran päivässä tai parissa. Se ei todellakaan voi olla niin vaikeeta.

Tosin mä vaan epäilen, että pari noista valittajista on koneella paljon päivässä, mut en tarkota et oisin ihan oikeessa siinä. Ja vaikka tosta nyt sanoin ni oon edelleen kolmosvaihtoehdon puolella.
Ehkä ajotan ne vilkasut sitten huonosti? Katson liitot läpi pari kertaa päivässä, mutta en silti saa koiriani just esim. agilityn maxiin mukaan. Hypin innosta, kun pari koiraa mahtui tokon aloon. Se on ihan luksusta mulle. Ja se maxi 1 menee ihan sekunnissa täyteen. Hitto kun poistin ne yhden agilitykisan (maxi 1 vaan mukana) osallistumisviestit, että olisi nähnyt kuinka kauan sen luokan täyttymiseen menee. Kyllä varmasti meni tunnin sisällä täyteen koko luokka.

Pk-liitto ois kiva saada jollekkin mallille. Tai siis kisoihin on hirvittävän vaikea saada tuomareita. Jos ohjeistaisi oikein hyvin, niin eikö pk-kisatkin voisi tuomaroida itse? Siellä on tällä hetkellä 9 tuomaria, joista oon mailannu kaikille paitsi kahdelle, joiden en usko edes vastaavan. Näistä tuomareista vain pari on vastannut ja yksi suostunut tuomaroimaan yhden luokan. Muutenkin kun pk-kisojen viimeaikaisia tuomarointeja katsoo, niin suurimmaksi osaksi siellä tuomaroi ne samat tyypit.
you know what i like about people?
their dogs
Dien
Nakkisotilas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dien »

Sikko kirjoitti:Pk-liitto ois kiva saada jollekkin mallille. Tai siis kisoihin on hirvittävän vaikea saada tuomareita. Jos ohjeistaisi oikein hyvin, niin eikö pk-kisatkin voisi tuomaroida itse? Siellä on tällä hetkellä 9 tuomaria, joista oon mailannu kaikille paitsi kahdelle, joiden en usko edes vastaavan. Näistä tuomareista vain pari on vastannut ja yksi suostunut tuomaroimaan yhden luokan. Muutenkin kun pk-kisojen viimeaikaisia tuomarointeja katsoo, niin suurimmaksi osaksi siellä tuomaroi ne samat tyypit.
Mulla on ihan sama tilanne. Oon kysyt kaikilta paitsi Katilta (jolla on ilmeisesti IRL kiireitä viimeisimpien turrilaan kirjoitettujen viestien perusteella) ja heistä tasan kaksi on vastannut. Ja kisoissa ei ole kuin kolme luokkaa mukana, joten ei luulisi vaativan liikaa tuomarilta. Noo, pitää hätyytellä kaikki varalla olijatkin läpi jos heistä vaikka jollain olisi aikaa tuomaroida -.-
Love is not a victory march
Heidi
Le-ppä-ker-ttu

Viesti Kirjoittaja Heidi »

Saatettiin se jossakin mainitakkin, mutta multa on mennyt ohi kun nopeasti vaan selasin.

Kuka sitten tarkistaa esim. VALin kisoissa tuloksien virheettömyyden jos pitäjä itse tuomaroi (ei ole listalla olut tuomari)? Johannan kanssa samaa mieltä sinä suhteessa, että varmasti tulee tulemaan virheitä lajissa jos toisessakin. Kuinka monella tuomarilla olisi sitä kiinnostust vahtia "vastuutuomarina" (miksi sitä nyt tuolla sanottiin :D) että tulokset on merkitty oikein jne. Joku jo vissiin sanoikin, että se on ihan kuin "vastuutuomari" tuomaroisi kisan itse.
Enkä tietenkään kiellä, etteikö liittojenkin tuomareille välillä satu kömmähdyksiä tuomaroidessa. :D

Ja juu, tuo juttu on ehkä selvitetty jo jossakin, mutta 4 tunnin yöunilla ei juhlita :')

Ja PK-puoli olis tosiaan kiva saada kuntoon. Mieleen tulee ehkä 2, hyvällä tsägällä 3 aktiivista tuomaria sieltä. Toista se on agissa, tokossa, maastoesteissä - tuomarin saa oikeastaan heti. Eipä huvita itseäni ainakaan järjestää kisoja (joissa esim. pari lajia mukana) kun tuomarit tuntuu piileskelevän kivien alla. (:
Pitkätauko.
Fanni
Nostaa rautaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fanni »

Miksi pitäisi ottaa tällanen käytäntö että kaikki saavat tuomaroida omat kisansa? Eikö kaikki liitot voisi ottaa enemmän tuomareita (vaikkapa max. 50, jos niin paljon halukkaita löytyy). Tällöin tuomareiksi haluavat tekisivät tuomarikokeen ja tulisi vähemmän virheitä. :)
  • And you thought the world might end if you just looked the other way
[/size][/color]
Hanna-81
Söi navetan kaksi nautaa

Viesti Kirjoittaja Hanna-81 »

Nyt vapautui MAXI I luokasta 2 paikkaa. Allekirkirjoutuksessa osoite. Eli jos kiinnostaa niin nyt on mahdollisuus ;)
Vuoden Tuomari 2012
Saa pyytää tuomariksi kaikkiin käyttölajeihin. Mutta en vastaa massapostitusviesteihin.

Jami slk collie
Jesse cardigan (piviko)
Nappi saksanpaimenkoira
Ninni Dogo argentino
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

^^ No agilityssä esimerkiksi tuomarointi on niin helppoa, että mikseivät kaikki voisi tuomaroida + liitto säilyttäisi tuomarilistan jos joku ei haluakaan itse tuomaroida. Tätä tullaan kokeilemaan kunhan kohta saan tehtyä muutokset VALin sivuille (ei tietenkään välttämättä tarkoita että se on pysyvää kerta kyseessä kokeilu, mutta jos toimii niin todennäköisesti pysyykin).

Heidi kirjoitti:Kuka sitten tarkistaa esim. VALin kisoissa tuloksien virheettömyyden jos pitäjä itse tuomaroi (ei ole listalla olut tuomari)? Johannan kanssa samaa mieltä sinä suhteessa, että varmasti tulee tulemaan virheitä lajissa jos toisessakin. Kuinka monella tuomarilla olisi sitä kiinnostust vahtia "vastuutuomarina" (miksi sitä nyt tuolla sanottiin :D) että tulokset on merkitty oikein jne. Joku jo vissiin sanoikin, että se on ihan kuin "vastuutuomari" tuomaroisi kisan itse.
Enkä tietenkään kiellä, etteikö liittojenkin tuomareille välillä satu kömmähdyksiä tuomaroidessa. :D
Sigitius kirjoitti:Tuota Niian ehdotusta vastuutuomarista hieman karsastan sillä, että olisin kyllä valmis lähtemään suoraan siihen kokeiluun että kisanjärjestäjät saisivat tuomaroida itse kisansa jos uskovat kykenevänsä siihen, muussa tapauksessa valita jonkun liiton tuomarin arpomaan puolestaan. Vastuutuomarista ei loppupelissä ole mitään hyötyä kun itse joka tapauksessa tarkastan jokaisesta kisasta ovatko tulokset oikeanlaiset (esimerkiksi juuri onko vKUMIA jaettu oikea määrä osallistujiin nähden) samalla kun lisään liiton kalenteriin merkinnän että tulokset ovat tulleet. Tämän teen ihan senkin takia jos ajatusvirheitä on tullut, esim. arvottu kyllä mutta vKUMAt unohdettu laittaa - näin on käynyt parilla tuomarilla itse järjestämänsä kisan kanssa, eikä se ole ihmekään että ajatuskatkoksia tuomaroidessakin joskus tulee.
Edith
Ei riitä.

Viesti Kirjoittaja Edith »

Vastuutuomareihin liittyen yhdyn Sigiin (... tai sen mielipiteeseen.. :D). Kun liittojen pitäjät ovat todennäköisesti ja toivottavasti kiinnostuneita lajistaan ja liitostaan, niin ei kai se nyt niin kova homma olisi ainakin vähän vilkaista niitä tuloksia? :D Okei, voi ollakin, mutta tollanen vastuutuomari kuulostaa aika.. kalskealta.
  • não há bela sem senão
MYKHA > EDITH
Heidi
Le-ppä-ker-ttu

Viesti Kirjoittaja Heidi »

Okei, kiitti Sigille, nyt selveni. (:
Pitkätauko.
Kuunsirppi
Vuohenruokaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kuunsirppi »

Mä nyt tungen itseni mukaan vähän kesken tän keskustelun but anyway.

Jos noita pieniä luokkakokoja lähtee miettimään niin ainakin agilityssä niitä voisi mun puolesta suurentaa koska agilityn pystyy kuitenkin kohtalaisen nopeasti tuomaroimaan jos verrataan esim. PK-lajeihin eikä siellä ehkä niin hirveästi tuntuisi jos mukana olisikin sen 25:n koiran sijasta vaikka 35 koiraa. Ja niin kuin tuossa jo mainittiin niin kisan järkkääjät voisivat mun puolesta kyl itse tuomaroida oman agilitykisansa, agilityn tuomaroiminen ei ainakaan oman kokemukseni mukaan ole kovinkaan vaikeaa.

Mutta kannatan kuitenkin sitä että esim. PK-lajeissa ei suurennettaisi luokkakokoja muun kuin PAKK:in osalta koska jo 25:n koirakon aikaisempien tulosten tarkistaminen ja pisteiden laskeminen vie aikaa, jos sieltä pamahtaa sitten jotain 40 koiraa tuomaroitavaksi niin se ei varmaan ketään houkuta tuomaroimaan. PK-lajeissa ei varmaan kuitenkaan kannattaisi antaa kisanpitäjien itse tuomaroida ainakaan ilman että joku katsastaa tulokset, että ne ovat oikein, koska tunnusten ja pisteiden kanssa voi helposti sattua jotain mokauksia. Mutta jos kisanpitäjä tuntee säännöt ja osaa asiansa niin ei siinä sitten mitään.
Gendarme's|vDL|YVNL
Vuoden 2011 Liitonpitäjä

Nyt on Muumilaaksossa asiat sen verran sekaisin, että paluu tapahtuu tässä kevään aikana, kun normaali järjestys on palautettu.

Taukoilee välillä ties minkä syyn takia, back in bisnes pääasiassa kuitenkin.
Nath
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Nath »

Mykha kirjoitti:Joo. Mun kantani on kanssa tuo kolmosvaihtoehto.
Tämä luokkien täyttyminenhän on ikuisuuspulma: jotkut valittaa, että ei koskaan mahdu mihinkään (köh, köh), ja toiset taas ihmettelee, miten niin ei muka, kun itse ainakin kerkeävät ihan hyvin. Yleensä nää, jotka ei mahdu, on sellaisia joilla on vähän pienempi lauma koiria ja jotka ei ihan niin intohimoisesti halua koirilleen suurta menestystä; aktiivikisailijoilla on tavallisemmin isompi lauma koiria, koska enemmän ehtivät ja jaksavat kisata -> koirille nopeammin menestystä -> 'vara' ottaa uusia koiria jne. Mä olen itse (ollut) enemmän jälkimmäistä, kisoja olen katsellut useimmiten täältä tuwwilasta ja vielä aika myöhään, jolloin ne on tietty auttamattomasti täynnä :D

Äskettäin tajusin, että hey - onko se niin vaikeaa tallentaa liittojen sivuja suosikkeihin IEssä tai kirjainmerkkeihin Tuliketussa, oikeasti, kuten Jerry sanoikin? Käydä sieltä aina koneella ollessa (kun varmasti aika moni viihtyy melkein joka päivä ruudun edessä) tsekkaamassa pikaisesti, että oisko mitään kiinnostavia kisoja tulossa? Se ilmoittautuminen kun ei mitään uskomattomia ponnisteluja vaadi. Kuitenkin kaikki on niin helpotettua ja simppeliä, että on turha vedota siihen, että olis liian vaikeaa tai jotain. :D Ja miettikää, teidän ei edes tarvitse kirjoittaa liittojen osoitteita osoiteriville, jos ne on vaiks kirjainmerkeissä! Tsiisus, aika iiiisiä.
Kato kun kaikki eivät jaksa stressata sen kisaamisen kanssa, vaikka haluaisikin koirien menestyvän. Ei mulla ainakaan ole joka kerta koneella ollessani intressejä selata liittojen kisakalenterit läpi ja hoilata hoosiannaa, kun yllättäen löytyy YKSI vapaa paikka jostain tokon ALO-luokasta. Ja hox - mulla on iso lauma koiria, 27 kappaletta, joista 24 kisaa aktiivisesti. Haluan jokaisen menestyvän omassa lajissaan, mutta toisaalta en halua naama irveessä aina koneella ollessani selata kisakalentereita läpi (eli päivittäin - hullua!) vain sen takia, että saisin tuon Pupen nyt siihen ja siihen luokkaan, ennen kuin se täyttyy. Joskus joku kisa on juuri tullut kalenteriin, ja siitä on jo ekat luokat täynnä! Niin, ja onhan sellaisiakin viidakkorumpuja, että joku huomaa uuden kisan jonkun liiton kalenterissa ja pistää sanan eteenpäin kavereille - jos et kuulu tähän piiriin, niin voivoivoi, et varmasti ehdi.

Pienemmän lauman kanssa kisaaville 2 koiraa/omistaja/luokka ei varmasti ole mikään ongelma, mutta entäs me isomman koirakatraan omistajat? Kuten jo aiemmin sanoin, jos keskimäärin valioitumiseen menee puoli vuotta ja koiria on vaikkapa 15 ja ne valioituvat vuoron perään, niin laskekaa siitä miten kauan siihen menee, että jokainen koira on valio siinä yhdessä tietyssä lajissa, etenkin jos rajoitus olisi tuo 2 koiraa/luokka. Suurimmalla osalla ikääntyminen on kaiken lisäksi ihan älyttömän nopea, ja koirat ehtivät kuukahtaa ennen kuin saavat valioiduttua.
Sikko
Floodari

Viesti Kirjoittaja Sikko »

^ Eikö sinänsä sekin ole noin suuren katraan kanssa jo vähän ongelma, että yhteen luokkaan saa osallistua vain kolmella koiralla? Miksi niitä koiria pitää olla se 27, jos kisaaminen ei onnistu? Ihan mielenkiinnosta vain siis. Tuollainen sääntö soisi kuitenkin usealle sellaiselle vähän epäaktiivisemmin kisaavalle/huonotuuriselle paikan jossain maxi 1-luokassa, joka täyttyy ihan äärettömän nopeasti. Tietysti tuo luokkien suurentaminenkin on hyvä vaihtoehto, mutta mulla silti arveluttaa se, että jaksaako tuomarit tuomaroida sellaista 60 koiran luokkaa. Jos jaksavat, niin hieno juttu!

Ja se, että kisat sais tuomaroida itse, olis kyllä aivan sairaan hieno asia. En usko, että jotkut palveluskoiraliiton tuomarit ovat viisaampia kuin muut virtuaalikoirailijat, joten eiköhän tuomarointi onnistu muiltakin kuin liiton tuomareilta? Kunhan vain tuomarointiin on selkeät ja hyvät ohjeet.
you know what i like about people?
their dogs
Edith
Ei riitä.

Viesti Kirjoittaja Edith »

Nath kirjoitti:Kato kun kaikki eivät jaksa stressata sen kisaamisen kanssa, vaikka haluaisikin koirien menestyvän. Ei mulla ainakaan ole joka kerta koneella ollessani intressejä selata liittojen kisakalenterit läpi ja hoilata hoosiannaa, kun yllättäen löytyy YKSI vapaa paikka jostain tokon ALO-luokasta. Ja hox - mulla on iso lauma koiria, 27 kappaletta, joista 24 kisaa aktiivisesti. Haluan jokaisen menestyvän omassa lajissaan, mutta toisaalta en halua naama irveessä aina koneella ollessani selata kisakalentereita läpi (eli päivittäin - hullua!) vain sen takia, että saisin tuon Pupen nyt siihen ja siihen luokkaan, ennen kuin se täyttyy. Joskus joku kisa on juuri tullut kalenteriin, ja siitä on jo ekat luokat täynnä! Niin, ja onhan sellaisiakin viidakkorumpuja, että joku huomaa uuden kisan jonkun liiton kalenterissa ja pistää sanan eteenpäin kavereille - jos et kuulu tähän piiriin, niin voivoivoi, et varmasti ehdi.

Pienemmän lauman kanssa kisaaville 2 koiraa/omistaja/luokka ei varmasti ole mikään ongelma, mutta entäs me isomman koirakatraan omistajat? Kuten jo aiemmin sanoin, jos keskimäärin valioitumiseen menee puoli vuotta ja koiria on vaikkapa 15 ja ne valioituvat vuoron perään, niin laskekaa siitä miten kauan siihen menee, että jokainen koira on valio siinä yhdessä tietyssä lajissa, etenkin jos rajoitus olisi tuo 2 koiraa/luokka. Suurimmalla osalla ikääntyminen on kaiken lisäksi ihan älyttömän nopea, ja koirat ehtivät kuukahtaa ennen kuin saavat valioiduttua.
Emmää ainakaan stressaa! Sehän olikin tekstissäni yhtenä ponttina (tai pointillistamisyrityksenä) juuri se, että senhän saa herranjumala itse päättää, kuinka paljon siihen kilpailemiseen panostaa, ja haluaako menestystä koirille heti vai ajan kanssa. ;)
Kisakalentereiden selaaminen taas sitten on helpointa, ite selviän niiden katsomisesta kahdella klikkauksella, kun mulla on IE päällä. Ja ei niitä tarvi nenä ruudussa, hiki otsalla kyylätä silmät tihrussa; muun koneella oleilun ohessa voi ajankulukseen varsin vaivattomasti katsoa, sattuisiko sitä olemaan pari uutta kilpailua jonkun kivan liiton listoilla. En mä tätä harrastusta minään kiihkoiluna ota, ja mun kahdella virtuaalikoiralla on aika mitättömät tittelirivit (toisella ei mitään, toisella BH). Mutta kilpaileminen on vaan kivaa, mukaan mahtuminen ilahduttaa ja tulokset piristävät.

Jokainen tyylillään.

Itsekin olen sitä mieltä, että 1-2 koiraa per omistaja/luokka on aikamoisen törkeää niitä kohtaan, joille on enemmän koiria kertynyt. Mutta tuo 2 koiraa vois olla ihan sopiva määrä vaikka Bh-kokeeseen myös isommalle laumalle?
Varmasti noin ison lauman kanssa on vaikea mahtua ja pärjätä, mutta huomattakoon, että niillä parin, kolmenkin koiran omistajilla voi olla vaikeuksia sen suhteen. ;)
  • não há bela sem senão
MYKHA > EDITH
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Nyt on VALiin tehty joitain muutoksia asioiden suhteen. osallistujaa/vkumaa -määrät olivat melko kyseenalaisia miettiä, mutta nekin on nyt raakattu johonkin suuntaan ideoiden ja laskelmoiden. Nyt sitten vain miettimään montako virhettä sekä ristiriitaa sain aikaiseksi sivuille. :roll:
noel
Lassien tassuhiki

Viesti Kirjoittaja noel »

Näistä tuomarijutuista minulla on valittamista.
Esimerkiksi agility ja flyball ovat niin helppoja tuomaroida, joten miksei kuka vaan voisi tuomaroida niitä? Ihan itse vaan varmistetaan, että osataan käyttää arvontakonetta. Ja liittojen sivuillahan voitaisiin ihan hyvin neuvoa koneen käyttöä, ja kertoa muutkin pienet jutut mitä tuomaroimisessa tarvitaan. Ehkä sitten jotkut vähän vaikeammat tuomaroitavat lajit voitaisiin jättää virallisten tuomareiden hoidettavaksi. Voihan katsokaas paimennuksenkin tuomaroida ihan kuka vain, miksei muitakin lajeja?
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

^ Oletko sattunut lukemaan yhtään edellisiä viestejä? Näin olisi ehkä käynyt ilmi että esimerkiksi VALin sivuille on juuri äskettäin tullut muutoksia.
Vastaa Viestiin